Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Anna Faszcza
Autorka scenariusza: Iza Michalak
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Sportsmanship / Sportowe zachowanie
Grupa docelowa: klasa 4 liceum/technikum
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.1, I.10, III.1, III.4, V.1, V.6, V.13, VII.4, VII.15, VIII.2, IX.2, X, XII, XIII, XIV
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
[K6] kompetencje obywatelskie
[K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo z zakresu zasad fair play w sporcie.
Uczeń umie wskazać cechy „dobrego zwycięzcy” i „dobrego przegranego”.
Uczeń potrafi zredagować artykuł do szkolnej gazetki, w którym wyjaśnia istotę właściwej postawy sportowej.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na tematy dotyczące zasad fair play w sporcie.
Uczeń kształtuje wiedzę z zakresu zasad fair play w sporcie.
Uczeń kształtuje właściwe postawy etyczne.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
kognitywizm
konektywizm
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (ilustracja interaktywna, dyskusja w parach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica multimedialna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel kieruje uwagę uczniów na zdjęcie przedstawiające sędziego trzymającego żółtą kartkę i pyta:
Why do you think the referee is holding a yellow card?
What might have happened?
What do you think will happen next?
Uczniowie odpowiadają na forum klasy. Nauczyciel zachęca uczniów do stosowania struktur wyrażających spekulacje/przypuszczenia: may/might/could/be likely to, perhaps itp.
W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Nauczyciel nanosi odpowiedzi na tablicę.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w grupach czteroosobowych. Każda z osób w obrębie grupy zapoznaje się z jednym z czterech fragmentów tekstu When Winning Is Not Everything. Następnie w obrębie grup uczniowie dzielą się ze sobą informacjami dotyczącymi fragmentów, które przeczytali. Na zakończenie nauczyciel pyta uczniów, czego dowiedzieli się od kolegów/koleżanek.
Uczniowie wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi na forum klasy.
Uczniowie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach, chętna osoba nanosi je na tablicę multimedialną. Dodatkowo, uczniowie mogą przećwiczyć kluczowe słownictwo z zadania, pracując w parach. Uczeń A podaje wyjaśnienie danego wyrażenia, a zadaniem ucznia B jest powiedzieć, o jakie wyrażenie chodzi (lub odwrotnie). Uczniowie zamieniają się rolami. Ponadto uczniowie mogą ułożyć własne zdania z wykorzystaniem kluczowych wyrażeń, związane z tematem lekcji.
Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Przed przystąpieniem do realizacji zadania wyszukują w tekście przydatne słownictwo, które następnie wykorzystują w pracy. Alternatywnie: Uczniowie realizują zadanie ustnie, w parach lub na forum klasy w formie burzy mózgów.
W ramach rozgrzewki uczniowie wykonują Exercise 1 (Ilustracja interaktywna).
Uczniowie zapoznają się z ilustracją interaktywną i wykonują Exercise 2 (Ilustracja interaktywna). Porównują odpowiedzi w parach, po czym uzasadniają je na forum klasy, odwołując się do treści ilustracji.
Uczniowie wykonują Exercise 3 (Ilustracja interaktywna). Po sprawdzeniu odpowiedzi mogą zinterpretować pierwsze dwa zdania.
Uczniowie wykonują Exercise 4 (Ilustracja interaktywna). Chętne osoby odczytują odpowiedzi na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Uczniowie ustnie w parach lub grupach wykonują Exercise 7 (Sprawdź się). W tym celu najpierw przygotowują słownictwo przydatne do realizacji zadania, posiłkując się informacjami z wcześniejszych etapów lekcji, a następnie wykonują zadanie.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują dwa wybrane przez siebie zadania z Exercise 1–6 (Sprawdź się). Reszta zadań może być wykorzystana przez nauczyciela jako materiał powtórzeniowy lub do sprawdzianu wiadomości.
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): At times we hear about ungentlemanly fraudulent acts of sportspeople. Write an article in the school newspaper and explain what the essence of sportsmanship is and what makes a good loser and a good winner. Your article should be 200–250 words long.
Materiały pomocnicze: Ilustracja interaktywna z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej, wykorzystując ilustrację interaktywną z e‑materiału, uczniowie przygotowują 3–4 pytania do treści każdego elementu. Na kolejnej lekcji uczniowie pracują w parach i zadają sobie na zmianę pytania oraz na nie odpowiadają.