Autor: Paulina Wierzbińska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie, Historia i teraźniejszość

Temat: Pluralizm modeli relacji Kościoła i państwa. Państwa świeckie

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

VII. Współczesne stosunki międzynarodowe.

Uczeń:

2) wykazuje złożoność i wielopłaszczyznowość współczesnych stosunków międzynarodowych oraz współzależność państw w środowisku międzynarodowym.

Zakres rozszerzony

IX. Sprawowanie władzy w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

15) przedstawia modele relacji państwo – Kościół i stosunki Rzeczypospolitej Polskiej z Kościołem katolickim (na podstawie przepisów konkordatu) oraz wybranym związkiem wyznaniowym (na podstawie ustawy).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • omawia cechy modelu państwa świeckiego;

  • analizuje różne formy relacji państwo–Kościół w modelu państwa świeckiego;

  • ocenia, która z tych form jest najmniej antagonizująca.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • lekcja odwrócona.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • odwrócona klasa.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Podział na na cztery grupy. Każda z nich przygotowuje szczegółową charakterystykę modelu religijnego w danym kraju: Niemczech, Francji, USA i Rosji. Uczniowie mogą korzystać z treści zawartych w e‑materiale, w tym z audiobooków, a także z innych dostępnych źródeł.

Faza wstępna:

  1. Dyskusja wprowadzająca na temat tego, jakie wyróżniamy modele relacji państwa z Kościołem.

  2. Chętne lub wybrane osoby wskazują, który model im najbardziej odpowiada. Uzasadniają swoje zdanie.

  3. Przedstawienie tematu „Pluralizm modeli relacji Kościoła i państwa. Państwa świeckie” i celów zajęć.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie w grupach planują swoje wystąpienie.

  2. Przedstawienie uczniowskich prezentacji. Pozostali uczniowie mogą zadawać prelegentom pytania, prosić o wyjaśnienia etc.

  3. Dyskusja na temat tego, które modele odpowiadają uczniom, a które nie. Uzasadniają swoje zdanie.

  4. Nauczyciel przygotowuje moduł głosowania i prosi, by wszyscy uczniowie zadeklarowali, w państwie z jakim modelem relacji państwo–Kościół chcieliby mieszkać.

Faza podsumowująca:

  1. W ramach podsumowania uczniowie wykonują ćwiczenia wskazane przez nauczyciela.

Praca domowa:

  1. Napisz krótką notatkę, uwzględniając w niej najistotniejsze informacje dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach.

  2. Przygotuj kilka pytań dotyczących poruszanych na zajęciach zagadnień, których możesz się spodziewać na kartkówce.

Materiały pomocnicze:

  • A. Antoszewski, R. Herbut, Leksykon politologii, Wrocław 2002.

  • Sławomir Sowiński, Modele stosunków państwo–Kościół w Unii Europejskiej, „Studia Europejskie”, 2008, nr 3, s. 39–52.

  • Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, Relacje państwa z Kościołami, gov.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie mogą wykorzystać audiobooki do przygotowania quizu na temat modeli relacji państwo–Kościół.