Dla nauczyciela
Autor: Paulina Wierzbińska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie, Historia i teraźniejszość
Temat: Pluralizm modeli relacji Kościoła i państwa. Państwa świeckie
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
VII. Współczesne stosunki międzynarodowe.
Uczeń:
2) wykazuje złożoność i wielopłaszczyznowość współczesnych stosunków międzynarodowych oraz współzależność państw w środowisku międzynarodowym.
Zakres rozszerzony
IX. Sprawowanie władzy w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
15) przedstawia modele relacji państwo – Kościół i stosunki Rzeczypospolitej Polskiej z Kościołem katolickim (na podstawie przepisów konkordatu) oraz wybranym związkiem wyznaniowym (na podstawie ustawy).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
omawia cechy modelu państwa świeckiego;
analizuje różne formy relacji państwo–Kościół w modelu państwa świeckiego;
ocenia, która z tych form jest najmniej antagonizująca.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
lekcja odwrócona.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
odwrócona klasa.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Podział na na cztery grupy. Każda z nich przygotowuje szczegółową charakterystykę modelu religijnego w danym kraju: Niemczech, Francji, USA i Rosji. Uczniowie mogą korzystać z treści zawartych w e‑materiale, w tym z audiobooków, a także z innych dostępnych źródeł.
Faza wstępna:
Dyskusja wprowadzająca na temat tego, jakie wyróżniamy modele relacji państwa z Kościołem.
Chętne lub wybrane osoby wskazują, który model im najbardziej odpowiada. Uzasadniają swoje zdanie.
Przedstawienie tematu „Pluralizm modeli relacji Kościoła i państwa. Państwa świeckie” i celów zajęć.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w grupach planują swoje wystąpienie.
Przedstawienie uczniowskich prezentacji. Pozostali uczniowie mogą zadawać prelegentom pytania, prosić o wyjaśnienia etc.
Dyskusja na temat tego, które modele odpowiadają uczniom, a które nie. Uzasadniają swoje zdanie.
Nauczyciel przygotowuje moduł głosowania i prosi, by wszyscy uczniowie zadeklarowali, w państwie z jakim modelem relacji państwo–Kościół chcieliby mieszkać.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie wykonują ćwiczenia wskazane przez nauczyciela.
Praca domowa:
Napisz krótką notatkę, uwzględniając w niej najistotniejsze informacje dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach.
Przygotuj kilka pytań dotyczących poruszanych na zajęciach zagadnień, których możesz się spodziewać na kartkówce.
Materiały pomocnicze:
A. Antoszewski, R. Herbut, Leksykon politologii, Wrocław 2002.
Sławomir Sowiński, Modele stosunków państwo–Kościół w Unii Europejskiej, „Studia Europejskie”, 2008, nr 3, s. 39–52.
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, Relacje państwa z Kościołami, gov.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać audiobooki do przygotowania quizu na temat modeli relacji państwo–Kościół.