Autorka e‑materiału: Zuzanna Kościuk

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Fantasy Sports / Sporty fantasy

Grupa docelowa: klasa 2 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.10, III.1, III.4, III.5, III.6, III.7, V.1, V.2, V.6, V.7, VII.4, VII.5, VIII.1, VIII.2, VIII.3, XI, XII, XIII

Poziom nauczania: rozszerzony

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z fantasy sports i ich historią.

  2. Uczeń wyraża opinię na temat fantasy sports.

  3. Uczeń tworzy artykuł do gazetki szkolnej, w którym opisuje własne doświadczenia związane z fantasy sports.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat fantasy sports.

  2. Uczeń kształtuje wiedzę dotyczącą rzadziej spotykanych typów rozrywki.

  3. Uczeń rozwija świadomość własnych preferencji w kwestii wyboru rozrywek.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. metoda podająca (praca z tekstem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (praca z grą edukacyjną, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy, inscenizacja)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów:

  • How much do you know about fantasy sports?

  • What (do you think) they are?

Uczniowie odpowiadają na forum klasy zgodnie z posiadaną wiedzą.

  1. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj).

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst Fantasy Sports i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach i na forum klasy.

  2. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Podają odpowiedzi na forum klasy, odwołując się do konkretnych fragmentów tekstu.

  3. Uczniowie rozmawiają w parach lub małych grupach, odpowiadając na pytanie z Exercise 4 (Przeczytaj): Would you like to try fantasy sports? Why? Why not? Chętni lub przedstawiciele grup relacjonują na forum klasy opinie kolegów/koleżanek.

  4. W ramach przygotowania do pracy z grą edukacyjną uczniowie wykonują Exercise 1 (Gra edukacyjna). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  5. Uczniowie rozwiązują quiz, porównują odpowiedzi na forum klasy. Następnie wykonują Exercise 2 (Gra edukacyjna). Podają odpowiedzi na forum klasy, starając się je uzasadnić.

  6. Uczniowie wykonują Exercise 34 (Gra edukacyjna). Podają odpowiedzi na forum klasy i nanoszą je na tablicę.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 6 (Sprawdź się). Porównują odpowiedzi w parach i prezentują je na forum klasy.

  2. Uczniowie odgrywają w parach scenkę wywiadu zgodnie z poleceniem z Exercise 8 (Sprawdź się): Imagine you’re giving an interview on fantasy sports. Answer the interviewer’s questions in 3–4 sentences.

  • What do you think the term “management aspect” means in the context of fantasy sports?

  • Would you like to try a tabletop version of a fantasy sport? Why? Why not?

  • Why do you think fantasy sports have become mainstream?

Uczniowie mogą odpowiednio zmodyfikować lub dodać własne pytania. Przed odegraniem scenki uczniowie przygotowują pytania i słownictwo. Odgrywają scenkę dwa razy, zamieniając się rolami. Na koniec chętne pary prezentują dialogi na forum klasy.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–5, 7 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 9 (Sprawdź się): You’ve recently started playing a fantasy sport. Write an article for the school magazine (200–250 words) in which you explain what fantasy sports are and summarise your experiences thus far.

Materiały pomocnicze: Gra edukacyjna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie w parach układają 3 lub 4 własne pytania quizzowe w formacie „Milionerów”. Następnie, wszyscy oddają pytania nauczycielowi. Klasa zamienia się w studio rozgrywki Milionerów: uczniowie zostają podzieleni na dwie grupy. Nauczyciel, które wciela się w rolę prowadzącego losuje i odczytuje kolejne pytania, typując zawodników z każdej drużyny by na kartkach zapisali odpowiedź i równocześnie ją pokazali klasie. Nauczyciel zapisuje wynik rywalizacji na tablicy. Wygrywa drużyna, która zgromadzi większą liczbę punktów.