Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Jakub Skuta, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Jak ustalić rzędowość atomu węgla w cząsteczce węglowodoru?

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XIII. Węglowodory. Uczeń:

2) ustala rzędowość atomów węgla w cząsteczce węglowodoru.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • definiuje rzędowość;

  • odpowiednio zapisuje symbol danej rzędowości;

  • wskazuje rzędowość poszczególnych atomów węgla;

  • pisze wzory węglowodorów o podanej liczbie atomów węgla oraz o zadanej rzędowości;

  • pisze i nazywa wzory odpowiednich podstawników alkilowych;

  • wymienia podstawowe zależności właściwości związków w zależności od rzędowości.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna;

  • operacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja dydaktyczna;

  • analiza materiału źródłowego;

  • modelowanie;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • film samouczek;

  • kieszeń i szuflada.

Formy pracy:

  • praca zbiorowa;

  • praca w grupach;

  • praca w parach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • rzutnik multimedialny.

  • modele cząsteczek.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: „Jak można zdefiniować rzędowość”?

  2. Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie starają się odpowiedzieć na pytanie: „Do czego może przydać się rzędowość”?

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują na kartkach i gromadzą w portfolio.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej film samouczek, dołączony w e‑materiałach.

  2. Uczniowie samodzielnie zapoznają się z treścią materiałów w e‑materiale w sekcji „Przeczytaj”. Po wyznaczonym czasie, te osoby, które mają pytania lub wątpliwości, mogą się zgłaszać je na forum, a pozostali uczniowie lub nauczyciel udzielają odpowiedzi.

  3. Nauczyciel dzieli losowo uczniów na cztery grupy. Każda grupa otrzymuje od nauczyciela zestawy modeli kulkowo‑pręcikowych lub przygotowane, opisane i pocięte kartki papieru technicznego (wg wzoru – patrz załącznik w materiałach pomocniczych). Każda grupa, z użyciem modeli lub elementów przedstawionych na kartach, tworzy wzór zadany przez nauczyciela. Nauczyciel nadzoruje cały przebieg pracy uczniów i weryfikuje poprawność wykonania zadania w każdej grupie. Nauczyciel może nagradzać uczniów, dokonując oceny ich pracy. W trakcie prezentacji pozostali uczniowie notują wnioski swoich kolegów i koleżanek.

  4. W pierwszej fazie uczniowie konstruują związki o podanej nazwie: np. 2,2‑dimetylobutan i podają liczbę atomów węgla o poszczególnej rzędowości (w tym przypadku 4 – pierwszorzędowe, 1 – drugorzędowy, 1 – czwartorzędowy).

  5. W drugiej fazie uczniowie konstruują alkan o konkretnej liczbie poszczególnych atomów węgla. Zadaniem grupy jest skonstruowanie związku i zaproponowanie dowolnej nazwy izomeru, który spełnia warunki, np. 2‑pierwszorzędowe, 5‑drugorzędowych i 2‑trzeciorzędowe (przykład odpowiedzi:
    (propan‑2-ylo)cykloheksan).

  6. W trzeciej fazie każda grupa konstruuje rozbudowany związek chemiczny. Następnie grupy zostawiają swoją konstrukcję na ławce i zamieniają się miejscem pracy o jeden w prawo – przechodzą do ławki sąsiada. Zadaniem grup jest jak najszybsze określenie wszystkich atomów węgla o poszczególnej rzędowości w związku chemicznym skonstruowanym przez sąsiadów.

  7. Nauczyciel zapowiada uczniom, że będą rozwiązywać ćwiczenia nr 3‑8 zawarte w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się”. Uczniowie wykonują zadania w parach. Po ustalonym czasie, wybrane osoby przedstawiają odpowiedzi, a pozostali wspólnie ustosunkowują się do nich. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej. Prowadzący zapowiada uczniom, że w kolejnym kroku będą rozwiązywać ćwiczenia nr 1 i 2 z sekcji „Sprawdź się”. Każdy z uczniów wykonuje ćwiczenia samodzielnie. Po ustalonym czasie, wybrani uczniowie przedstawiają rozwiązania. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.

Faza podsumowująca:

  1. Kieszeń i szuflada. Nauczyciel rozdaje uczniom karteczki samoprzylepne. Prowadzący zajęcia rysuje na tablicy kieszeń, a obok niej zapisuje: „Co zabieram ze sobą?”. Tutaj uczeń ma wpisać to, co wyniósł z zajęć, co do niego szczególnie przemówiło, co się spodobało lub co mu się przyda w przyszłości. Poniżej nauczyciel rysuje szufladę i białą plamę. Obok szuflady zapisuje: „Co mi się nie przyda?”, a obok białej plamy: „Czego zabrakło?”. Poniższe rysunki uczeń wypełnia karteczkami samoprzylepnymi z zapisanymi krótkimi zdaniami, równoważnikami zdań lub kluczowymi słowami. Jest to okazja także do analizy przebiegu zajęć i szybkiej powtórki.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”, których nie zdążyli wykonać na lekcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Film samouczek nauczyciel może wykorzystać w ramach metody lekcji odwróconej. Uczniowie mogą medium wykorzystać podczas przygotowywania się do lekcji czy pracy kontrolnej. Uczniowie nieobecni na lekcji mogą medium wykorzystać w ramach samokształcenia do uzupełnienia luk kompetencyjnych.

Materiały pomocnicze:

  1. Nauczyciel przygotowuje samoprzylepne karteczki, pocięte kartki papieru technicznego (jak w załączniku poniżej), modele kulkowo‑pręcikowe:

RW3NgFvscRKUy

Plik PDF o rozmiarze 41.38 KB w języku polskim