Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Powstawanie i rozwój gametofitów roślin nasiennych – porównanie
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Opiszesz budowę kwiatów nago- i okrytonasiennych.
Omówisz powstawanie gametofitów nasiennych.
Wskażesz różnice w budowie gametofitów nago- i okrytonasiennych.
Porównasz sposób rozwoju gametofitów roślin nago- i okrytonasiennych
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
analiza animacji;
gra dydaktyczna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy lub za pomocą rzutnika zawartość sekcji „Wprowadzenie”. Uczniowie wspólnie z nauczycielem omawiają cele lekcji i określają kryteria sukcesu.
Odwołanie do wcześniejszej wiedzy. Nauczyciel prosi o przypomnienie budowy kwiatów nago- i okrytonasiennych oraz wskazanie, gdzie powstaje gametofit.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium („Animacja”). Uczniowie zapoznają się z treścią medium w sekcji „Animacja”. Tworzą notatkę podsumowującą nową wiedzę. Następnie wykonują polecenie nr 1: „Omów powstawanie gametofitów nasiennych” i porównują swoją odpowiedź z kolegą lub koleżanką. Wybrane osoby przedstawiają odpowiedź na forum klasy.
Uczniowie w parach wykonują polecenie nr 2: „Wykaż różnice w budowie gametofitów męskich i żeńskich roślin nagozalążkowych”. Następnie porównują odpowiedź z inną parą. Wybrane zespoły przedstawiają rozwiązanie na forum klasy.
Praca w parach z treścią e‑materiału. Uczniowie na podstawie przeczytanego tekstu oraz informacji zawartych w medium w sekcji „Animacja” układają pytania do quizu dla innych par. Nauczyciel wraz z uczniami określa zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi). Przeprowadzenie gry w klasie. Nauczyciel lub wybrany uczeń dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel ogłasza zwycięską parę.
Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenie nr 8 (w którym uczniowie mają za zadanie określić, jaki byłby skutek obumarcia komórki wegetatywnej w kontekście zapłodnienia komórki jajowej oraz czy w przypadku roślin nago- i okrytonasiennych byłby on taki sam, czy też inny) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie w 4‑osobowych grupach omawiają prawidłowe rozwiązanie. Po upływie wyznaczonego czasu wskazany przez nauczyciela przedstawiciel grupy prezentuje odpowiedź wraz z jej uzasadnieniem. Klasa ustosunkowuje się do niej. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 4 (w którym mają za zadanie określić, jaki gametofit – męski czy żeński – oraz jakiej rośliny – nago- czy okrytonasiennej – przedstawia rysunek) oraz ćwiczenie nr 5 (w którym mają za zadanie wskazać, jakich gametofitów – męskich czy żeńskich – dotyczą podane pojęcia) z sekcji „Sprawdź się”. Chętne osoby prezentują swoją odpowiedź.
Nauczyciel wyświetla temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”, podsumowuje omawiany na lekcji materiał, wyjaśnia wątpliwości uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia 6 i 7 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium zamieszczonym w sekcji „Animacja”, aby przygotować się do późniejszej pracy na zajęciach.