Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Młoda Polska – powtórzenie wiadomości cz. 1
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
powtórzy wiadomości dotyczące epoki Młodej Polski w filozofii i sztuce;
przypomni sobie najważniejsze nurty młodopolskiej sztuki;
omówi przedstawicieli sztuki młodopolskiej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta uczniów, jakie informacje na temat Młodej Polski są im znane. Prosi o wykonanie mapy myśli związanej z epoką. Uczniowie podczas dalszej części zajęć będą tę mapę uzupełniać.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treściami w sekcji „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”. Następnie uzupełniają wcześniej rozpoczętą mapę myśli nowymi informacjami, których mapa nie zawierała.
Nauczyciel wyświetla za pomocą rzutnika prezentację multimedialną i omawia ją wspólnie z uczestnikami zajęć. Następnie uczniowie charakteryzują główne nurty młodopolskiej sztuki.
Uczniowie uzupełniają mapę myśli o kolejne elementy dotyczące sztuki.
Cała klasa zapoznaje się z treścią drugiego multimedium i wykonuje w parach polecenia 1 i 2. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udziela też uczniom informacji zwrotnej.
Ćwiczenia zamieszczone w tej części uczniowie wykonują indywidualnie.Uczniowie uzupełniają mapę myśli o kolejne elementy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące:
- Czym różni się Młoda Polska od pozytywizmu?
- Jakich znasz głównych filozofów epoki i czym charakteryzowały się ich filozoficzne koncepcje?
- Jakie są główne nurty sztuki młodopolskiej?
Praca domowa:
Który z zamieszczonych w prezentacji multimedialnej obrazów uważasz za najbardziej interesujący? Zredaguj opis obrazu, uwzględniając informacje dotyczące nurtu, w którym powstał.
Materiały pomocnicze:
Bajda Justyna, Młoda Polska, Wrocław 2003.
Wróbel Łukasz, Aktualność Młodej Polski, Nowe Książki 2002 nr 7/8 s. 52‑53.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.