Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Język polski

Temat: Młoda Polska – powtórzenie wiadomości cz. 1

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
5) charakteryzuje główne prądy filozoficzne oraz określa ich wpływ na kulturę epoki;
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki;
7) odróżnia dzieła kultury wysokiej od tekstów kultury popularnej, stosuje kryteria pozwalające odróżnić arcydzieło od kiczu.
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • powtórzy wiadomości dotyczące epoki Młodej Polski w filozofii i sztuce;

  • przypomni sobie najważniejsze nurty młodopolskiej sztuki;

  • omówi przedstawicieli sztuki młodopolskiej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem e‑podręcznika;

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • mapa myśli.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów, jakie informacje na temat Młodej Polski są im znane. Prosi o wykonanie mapy myśli związanej z epoką. Uczniowie podczas dalszej części zajęć będą tę mapę uzupełniać.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treściami w sekcji „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”. Następnie uzupełniają wcześniej rozpoczętą mapę myśli nowymi informacjami, których mapa nie zawierała.

  2. Nauczyciel wyświetla za pomocą rzutnika prezentację multimedialną i omawia ją wspólnie z uczestnikami zajęć. Następnie uczniowie charakteryzują główne nurty młodopolskiej sztuki.

  3. Uczniowie uzupełniają mapę myśli o kolejne elementy dotyczące sztuki.

  4. Cała klasa zapoznaje się z treścią drugiego multimedium i wykonuje w parach polecenia 1 i 2. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udziela też uczniom informacji zwrotnej.
    Ćwiczenia zamieszczone w tej części uczniowie wykonują indywidualnie.

  5. Uczniowie uzupełniają mapę myśli o kolejne elementy.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące:
    - Czym różni się Młoda Polska od pozytywizmu?
    - Jakich znasz głównych filozofów epoki i czym charakteryzowały się ich filozoficzne koncepcje?
    - Jakie są główne nurty sztuki młodopolskiej?

Praca domowa:

  1. Który z zamieszczonych w prezentacji multimedialnej obrazów uważasz za najbardziej interesujący? Zredaguj opis obrazu, uwzględniając informacje dotyczące nurtu, w którym powstał.

Materiały pomocnicze:

  • Bajda Justyna, Młoda Polska, Wrocław 2003.

  • Wróbel Łukasz, Aktualność Młodej Polski, Nowe Książki 2002 nr 7/8 s. 52‑53.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.