Dla nauczyciela
Autor: Anna Kwaśna
Przedmiot: Informatyka
Temat: Grafika wektorowa cz. 2 – obiekty podstawowe
Grupa docelowa:
Liceum ogólnokształcące i technikum, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Narysujesz krzywe i odcinki.
Zmodyfikujesz prostokąty i elipsy, zmieniając ich rozmiar, kolor i kontur.
Stworzysz własną ilustrację wektorową.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Grafika wektorowa cz. 2 – obiekty podstawowe”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z multimedium w sekcji „Prezentacja multimedialna”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta uczniów o to, czym jest Inkscape oraz jakie informacja o programie zapamiętali z poprzednich zajęć. Chętni uczniowie włączają się do rozmowy. Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji poznają kolejne funkcje i możliwości programu. Podaje również cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z tekstem w części „Przeczytaj”. Nauczyciel upewnia się, czy wszystko jest dla uczniów zrozumiałe. Następnie uczniowie, pracując w parach, zadają sobie pytania do przeczytanego materiału, aby w ten sposób utrwalić poznane treści.
Oglądając prezentację multimedialną, uczniowie krok po kroku wykonują podane w materiale czynności zgodnie z treścią multimedium. Na koniec pracy przygotowują notatkę, w której podsumują zdobyte w tej lekcji informacje.
W celu utrwalenia materiału wprowadzonego na lekcji uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne 1–7 z części „Sprawdź się”. Poprawność rozwiązania sprawdzają dzięki możliwościom platformy edukacyjnej.
Faza podsumowująca:
Uczniowie, pracując w grupach, przygotowują mapę myśli podsumowującą temat zajęć.
Praca domowa:
Pisemne wykonanie ćwiczenia nr 8 z części „Sprawdź się”. Na następnej lekcji nauczyciel sprawdza prace wybranych uczniów, udziela informacji zwrotnej i ocenia je, biorąc pod uwagę dokładność odwzorowania rysunku.
Wskazówki metodyczne:
Multimedium w sekcji „Prezentacja multimedialna” można potraktować jako zadanie domowe dotyczące analizy problemu zawartego w temacie „Grafika wektorowa cz. 2 – obiekty podstawowe”.