Autor: Anna Kwaśna

Przedmiot: Informatyka

Temat: Grafika wektorowa cz. 2 – obiekty podstawowe

Grupa docelowa:

Liceum ogólnokształcące i technikum, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera oraz innych urządzeń cyfrowych: układanie i programowanie algorytmów, organizowanie, wyszukiwanie i udostępnianie informacji, posługiwanie się aplikacjami komputerowymi.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
3) przygotowuje opracowania rozwiązań problemów, posługując się wybranymi aplikacjami:
a) projektuje modele dwuwymiarowe i trójwymiarowe, tworzy i edytuje projekty w grafice rastrowej i wektorowej, wykorzystuje różne formaty obrazów, przekształca pliki graficzne, uwzględniając wielkość i jakość obrazów,
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
4) przygotowując opracowania rozwiązań złożonych problemów, posługuje się wybranymi aplikacjami w stopniu zaawansowanym:
a) tworzy i edytuje dwuwymiarowe oraz trójwymiarowe wizualizacje i animacje, stosuje właściwe formaty plików graficznych,

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Narysujesz krzywe i odcinki.

  • Zmodyfikujesz prostokąty i elipsy, zmieniając ich rozmiar, kolor i kontur.

  • Stworzysz własną ilustrację wektorową.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  • Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Grafika wektorowa cz. 2 – obiekty podstawowe”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z multimedium w sekcji „Prezentacja multimedialna”.

Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel pyta uczniów o to, czym jest Inkscape oraz jakie informacja o programie zapamiętali z poprzednich zajęć. Chętni uczniowie włączają się do rozmowy. Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji poznają kolejne funkcje i możliwości programu. Podaje również cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  • Uczniowie zapoznają się z tekstem w części „Przeczytaj”. Nauczyciel upewnia się, czy wszystko jest dla uczniów zrozumiałe. Następnie uczniowie, pracując w parach, zadają sobie pytania do przeczytanego materiału, aby w ten sposób utrwalić poznane treści.

  • Oglądając prezentację multimedialną, uczniowie krok po kroku wykonują podane w materiale czynności zgodnie z treścią multimedium. Na koniec pracy przygotowują notatkę, w której podsumują zdobyte w tej lekcji informacje.

  • W celu utrwalenia materiału wprowadzonego na lekcji uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne 1–7 z części „Sprawdź się”. Poprawność rozwiązania sprawdzają dzięki możliwościom platformy edukacyjnej.

Faza podsumowująca:

  • Uczniowie, pracując w grupach, przygotowują mapę myśli podsumowującą temat zajęć.

Praca domowa:

  • Pisemne wykonanie ćwiczenia nr 8 z części „Sprawdź się”. Na następnej lekcji nauczyciel sprawdza prace wybranych uczniów, udziela informacji zwrotnej i ocenia je, biorąc pod uwagę dokładność odwzorowania rysunku.

Wskazówki metodyczne:

  • Multimedium w sekcji „Prezentacja multimedialna” można potraktować jako zadanie domowe dotyczące analizy problemu zawartego w temacie „Grafika wektorowa cz. 2 – obiekty podstawowe”.