Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Agnieszka Łazar
Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi – język rosyjski
Temat zajęć: Альпини́зм – покоря́ем высо́кие го́ры/ Alpinizm – zdobywamy wysokie góry
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa 3; poziom A2+
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia i opisuje elementy ekwipunku alpinisty;
opowiada, jak alpiniści przechodzą proces aklimatyzacyjny;
przedstawia zasady przygotowania się do wypraw alpinistycznych.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka rosyjskiego a innymi dziedzinami życia;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe: umiejscawianie nowych słów w kontekście, grupowanie ich w różne kategorie;
strategie kognitywne: rozumienie informacji, czytanie i słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów, porównywanie struktur z językiem ojczystym lub innym językiem obcym, na przykład angielskim, tłumaczenie słów;
strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczeń na pomocą wskazówek i sugestii językowych.
Metody/techniki nauczania:
praktyczna; technika: burza mózgów;
eksponująca; technika: ćwiczenia przedmiotowe;
kognitywna; technika udzielania objaśnień;
podająca; techniki: opis, wyjaśnienie;
programowana – z użyciem komputera; techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i możliwością odtwarzania dźwięku;
tablica multimedialna/projektor multimedialny;
zeszyt przedmiotowy;
tekst źródłowy;
multimedium (ilustracja interaktywna);
zestaw ćwiczeń interaktywnych;
ilustracje.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta uczniów, co wiedzą na temat alpinizmu i czy interesują się wspinaczką wysokogórską. W ramach rozgrzewki językowej uczniowie na karteczkach wypisują po dwie rzeczy, które według nich trzeba zabrać na wyprawę górską. Następnie po kolei odczytują na głos swoje propozycje, które w formie listy są zapisywane na tablicy i uzupełniane o kolejne elementy ekwipunku.
Nauczyciel informuje uczniów, co jest tematem lekcji, jakie słownictwo poznają uczniowie i w jaki sposób będą mogli wykorzystać zdobytą wiedzę. Aby zainteresować uczniów tematem lekcji, nauczyciel zapoznaje uczniów z wprowadzeniem do e‑materiału.
Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają krótki tekst (dialog) z części „Przeczytaj” z podziałem na role, starając się zrozumieć jego treść, w razie potrzeby korzystając z wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.
Uczniowie wykonują polecenia do tekstu: zadania prawda/fałsz, uzupełnianie tekstu. Następnie uczniowie opowiadają krótko na podstawie dialogu o tym, w jaki sposób można się przygotować do wyprawy alpinistycznej, a nauczyciel podsumowuje ich wypowiedzi, udzielając informacji zwrotnej.
Uczniowie zapoznają się z ilustracją interaktywną i wykonują kolejno dołączone do tego multimedium zadania. Następnie utrwalają poznane słownictwo, wykonując ćwiczenia interaktywne (m.in. uzupełnianie luk, tłumaczenie zdań, dopasowanie, zaznaczanie elementów w tekście, rozwiązanie krzyżówki).
Faza podsumowująca:
Uczniowie wypowiadają się na temat poznanych zasad przygotowania do wypraw alpinistycznych (ekwipunek, przygotowanie przed wyjazdem na wyprawę i w trakcie zdobywania szczytu), wyjaśniają, w jaki sposób należy się przygotować, by wyprawa wysokogórska była bezpieczna dla zdrowia i życia, jaki ekwipunek wspomniany w ilustracji interaktywnej jest niezbędny i jak go używać w zależności od przeznaczenia, warunków pogodowych i konieczności. Uczniowie opowiadają również, jak przebiega proces aklimatyzacyjny alpinistów.
Uczniowie wraz z nauczycielem weryfikują, które części wyposażenia uwzględnili w fazie wprowadzającej i uzupełniają spis na tablicy o nazwy elementów ekwipunku, które poznali na lekcji. W ten sposób powstaje kompletna lista ekwipunku potrzebnego podczas wyprawy wysokogórskiej.
Uczniowie ustawiają się naprzeciw siebie w dwóch rzędach i losują po kilka przygotowanych przez nauczyciela karteczek z nazwami lub graficznymi przedstawieniami elementów ekwipunku i sposobami przygotowania się do wyprawy wysokogórskiej. Uczniowie przez 60 sekund rozmawiają ze sobą na temat wylosowanego przez siebie zagadnienia. Po upływie wskazanego czasu jeden rząd przesuwa się o jedno miejsce, nauczyciel daje do wylosowania kolejnych kilka karteczek, a uczniowie znów wypowiadają się na temat, tym razem z nowym partnerem do rozmowy. Czynność powtarzana jest kilkakrotnie aż do wyczerpania karteczek z nazwami lub obrazkami ilustrującymi elementy ekwipunku i przygotowania do wyprawy w góry.
Praca domowa:
Ćwiczenie 8. z części „Sprawdź się”. Na następnej lekcji nauczyciel może rozdać uczniom karty pracy z tekstem, który został zaproponowany w zadaniu jako przykładowa odpowiedź, gdzie zamiast słów kluczowych takich jak buty górskie, czapka, latarka, topór lodowy, śpiwór, mata biwakowa itd. pojawią się zdjęcia przedmiotów. Uczniowie uzupełniają tekst o brakujące wyrazy. Nauczyciel zbiera uzupełnione karty pracy i ocenia stopień przyswojenia słownictwa z poprzedniej lekcji.
Materiały pomocnicze:
Karteczki do zadania w fazie podsumowującej.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej:
Przed lekcją ilustracja interaktywna posłuży uczniom do zapoznania się z tematem i nowym słownictwem. Nauczyciel może wcześniej przesłać uczniom link, by zainteresować ich tematem lub polecić, by przygotowali słownictwo związane z alpinizmem.
W trakcie lekcji uczniowie zapoznają się z ilustracją interaktywną i wykonują do niej zadania. Prowadzą rozmowę na temat tego, jak należy się przygotować do wyprawy wysokogórskiej, jaki ekwipunek zabrać i na co uważać, by wyprawa była bezpieczna dla zdrowia i życia.
Po lekcji uczniowie mogą wcielić się w rolę alpinisty i na podstawie ilustracji interaktywnej przygotować wypowiedź na temat przygotowywania się do wyprawy wysokogórskiej.