Imię i nazwisko autora: Agnieszka Łazar

Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi – język rosyjski

Temat zajęć: Альпини́зм – покоря́ем высо́кие го́ры/ Alpinizm – zdobywamy wysokie góry

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa 3; poziom A2+

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
10) sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, sytuację, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) układa informacje w określonym porządku;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
9) prosi o radę i udziela rady;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
9) prosi o radę i udziela rady;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymienia i opisuje elementy ekwipunku alpinisty;

  • opowiada, jak alpiniści przechodzą proces aklimatyzacyjny;

  • przedstawia zasady przygotowania się do wypraw alpinistycznych.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;

  • dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka rosyjskiego a innymi dziedzinami życia;

  • ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: umiejscawianie nowych słów w kontekście, grupowanie ich w różne kategorie;

  • strategie kognitywne: rozumienie informacji, czytanie i słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów, porównywanie struktur z językiem ojczystym lub innym językiem obcym, na przykład angielskim, tłumaczenie słów;

  • strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczeń na pomocą wskazówek i sugestii językowych.

Metody/techniki nauczania:

  • praktyczna; technika: burza mózgów;

  • eksponująca; technika: ćwiczenia przedmiotowe;

  • kognitywna; technika udzielania objaśnień;

  • podająca; techniki: opis, wyjaśnienie;

  • programowana – z użyciem komputera; techniki multimedialne.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer z dostępem do internetu i możliwością odtwarzania dźwięku;

  • tablica multimedialna/projektor multimedialny;

  • zeszyt przedmiotowy;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (ilustracja interaktywna);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • ilustracje.

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel pyta uczniów, co wiedzą na temat alpinizmu i czy interesują się wspinaczką wysokogórską. W ramach rozgrzewki językowej uczniowie na karteczkach wypisują po dwie rzeczy, które według nich trzeba zabrać na wyprawę górską. Następnie po kolei odczytują na głos swoje propozycje, które w formie listy są zapisywane na tablicy i uzupełniane o kolejne elementy ekwipunku.

  • Nauczyciel informuje uczniów, co jest tematem lekcji, jakie słownictwo poznają uczniowie i w jaki sposób będą mogli wykorzystać zdobytą wiedzę. Aby zainteresować uczniów tematem lekcji, nauczyciel zapoznaje uczniów z wprowadzeniem do e‑materiału.

Faza realizacyjna:

  • Uczniowie czytają krótki tekst (dialog) z części „Przeczytaj” z podziałem na role, starając się zrozumieć jego treść, w razie potrzeby korzystając z wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.

  • Uczniowie wykonują polecenia do tekstu: zadania prawda/fałsz, uzupełnianie tekstu. Następnie uczniowie opowiadają krótko na podstawie dialogu o tym, w jaki sposób można się przygotować do wyprawy alpinistycznej, a nauczyciel podsumowuje ich wypowiedzi, udzielając informacji zwrotnej.

  • Uczniowie zapoznają się z ilustracją interaktywną i wykonują kolejno dołączone do tego multimedium zadania. Następnie utrwalają poznane słownictwo, wykonując ćwiczenia interaktywne (m.in. uzupełnianie luk, tłumaczenie zdań, dopasowanie, zaznaczanie elementów w tekście, rozwiązanie krzyżówki).

Faza podsumowująca:

  • Uczniowie wypowiadają się na temat poznanych zasad przygotowania do wypraw alpinistycznych (ekwipunek, przygotowanie przed wyjazdem na wyprawę i w trakcie zdobywania szczytu), wyjaśniają, w jaki sposób należy się przygotować, by wyprawa wysokogórska była bezpieczna dla zdrowia i życia, jaki ekwipunek wspomniany w ilustracji interaktywnej jest niezbędny i jak go używać w zależności od przeznaczenia, warunków pogodowych i konieczności. Uczniowie opowiadają również, jak przebiega proces aklimatyzacyjny alpinistów.

  • Uczniowie wraz z nauczycielem weryfikują, które części wyposażenia uwzględnili w fazie wprowadzającej i uzupełniają spis na tablicy o nazwy elementów ekwipunku, które poznali na lekcji. W ten sposób powstaje kompletna lista ekwipunku potrzebnego podczas wyprawy wysokogórskiej.

  • Uczniowie ustawiają się naprzeciw siebie w dwóch rzędach i losują po kilka przygotowanych przez nauczyciela karteczek z nazwami lub graficznymi przedstawieniami elementów ekwipunku i sposobami przygotowania się do wyprawy wysokogórskiej. Uczniowie przez 60 sekund rozmawiają ze sobą na temat wylosowanego przez siebie zagadnienia. Po upływie wskazanego czasu jeden rząd przesuwa się o jedno miejsce, nauczyciel daje do wylosowania kolejnych kilka karteczek, a uczniowie znów wypowiadają się na temat, tym razem z nowym partnerem do rozmowy. Czynność powtarzana jest kilkakrotnie aż do wyczerpania karteczek z nazwami lub obrazkami ilustrującymi elementy ekwipunku i przygotowania do wyprawy w góry.

Praca domowa:

  • Ćwiczenie 8. z części „Sprawdź się”. Na następnej lekcji nauczyciel może rozdać uczniom karty pracy z tekstem, który został zaproponowany w zadaniu jako przykładowa odpowiedź, gdzie zamiast słów kluczowych takich jak buty górskie, czapka, latarka, topór lodowy, śpiwór, mata biwakowa itd. pojawią się zdjęcia przedmiotów. Uczniowie uzupełniają tekst o brakujące wyrazy. Nauczyciel zbiera uzupełnione karty pracy i ocenia stopień przyswojenia słownictwa z poprzedniej lekcji.

Materiały pomocnicze:

  • Karteczki do zadania w fazie podsumowującej.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej:

  • Przed lekcją ilustracja interaktywna posłuży uczniom do zapoznania się z tematem i nowym słownictwem. Nauczyciel może wcześniej przesłać uczniom link, by zainteresować ich tematem lub polecić, by przygotowali słownictwo związane z alpinizmem.

  • W trakcie lekcji uczniowie zapoznają się z ilustracją interaktywną i wykonują do niej zadania. Prowadzą rozmowę na temat tego, jak należy się przygotować do wyprawy wysokogórskiej, jaki ekwipunek zabrać i na co uważać, by wyprawa była bezpieczna dla zdrowia i życia.

  • Po lekcji uczniowie mogą wcielić się w rolę alpinisty i na podstawie ilustracji interaktywnej przygotować wypowiedź na temat przygotowywania się do wyprawy wysokogórskiej.