Numer e‑materiału: 1.1.10.5
Autor e‑materiału: Magdalena Sieradz
Tytuł e‑materiału: Im Sportunterricht / Na zajęciach sportowych
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się o aktywnościach na zajęciach sportowych

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następującego tematu:
10) sport.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
4) używa poznanych wyrazów i zwrotów podczas zabawy.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka.

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • nazywa różne aktywności wykonywane na zajęciach sportowych;

  • formułuje pytanie, co uczniowie będą robić na zajęciach.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • ma możliwość ekspresji twórczej;

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • wykorzystuje umiejętności z innych obszarów edukacji na lekcjach języka obcego.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Strategie uczenia się
  • powtarzanie materiału na głos;

  • łączenie kanałów sensorycznych (wzrok, słuch);

  • domyślanie się znaczeń na podstawie materiału ilustracyjnego.

Metody, techniki i formy pracy
  • metody wykorzystane w toku lekcji:

    • podejście komunikacyjne,

    • podająca,

    • praktyczna,

    • programowana – z użyciem komputera,

  • techniki pracy z uczniem:

    • praca z materiałem ikonograficznym,

    • ćwiczenia interaktywne na komputerze,

    • gra edukacyjna (domino),

    • ćwiczenia gimnastyczne (rozgrzewka przed lekcją)

    • kalambury

    • łańcuszek pytań i odpowiedzi.

  • formy pracy:

    • praca indywidualna,

    • praca w parach,

    • praca w grupach,

    • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • rzutnik multimedialny,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (gra),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych,

  • karty obrazkowe.

Alternatywne zastosowanie multimedium: gra edukacyjna

Gra domino może zostać wykorzystana na lekcji do utrwalenia słownictwa, natomiast po lekcji może być zalecona uczniom do jego powtórzenia.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami i inicjuje rozmowę na temat zajęć sportowych. Co uczniowie robią podczas lekcji wychowania fizycznego? Jakie aktywności lubią najbardziej? (e‑materiał: Wprowadzenie). Następnie nauczyciel proponuje uczniom krótką rozgrzewkę:

  • krążenia głową raz w prawo, raz w lewo, schylanie głowy w przód i w tył, potem na boki;

  • krążenia ramionami w przód, w tył, najpierw obiema rękami razem, potem każdą z osobna oraz na przemian;

  • kręcenie nadgarstkami;

  • stanie raz na jednej, raz na drugiej nodze;

  • krążenia tułowiem oraz skłony.

plenum

20 min

Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustrację do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Pyta, co robią dzieci przedstawione na małych obrazkach. Uczniowie odpowiadają w języku polskim. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie, tłumaczy uczniom nowe wyrazy i wyrażenia.

tablica interaktywna

Nauczyciel ponownie odtwarza nagranie i zatrzymuje je po wypowiedzi nauczyciela. Uczniowie wyrażają przypuszczenia, o co mógł zapytać dzieci nauczyciel. Nauczyciel naprowadza uczniów na poprawną odpowiedź, przypominając znaczenie wyrazów: machen, heute, Sport, Sportunterrich. Następnie jeszcze raz odtwarza nagranie, uczniowie powtarzają pytanie za lektorem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

Nauczyciel zaprasza uczniów do wspólnej zabawy. Uczniowie stoją w kole i reagują na komendy nauczyciela: Wir laufen!, Wir springen!, Wir machen Gymnastik!, Wir spielen Fangen!, Wir spielen Fußbal! (uczniowie mogą pokazać, jak kopią piłkę). Następnie nauczyciel prosi ochotników, aby to oni podawali komendy reszcie klasy. Zabawę można powtórzyć kilka razy, tak aby jak najwięcej uczniów mogło wypowiedzieć na głos komendy w języku niemieckim (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

Faza realizacyjna

Uczniowie w parach grają w domino (e‑materiał: Gra edukacyjna). Przed rozpoczęciem gry nauczyciel odczytuje na głos zdania i wyrazy umieszczone na kostkach domina, uczniowie je powtarzają.

praca w parach

15 min

tablica interaktywna

Nauczyciel proponuje uczniom zabawę w kalambury. Zaprasza na środek sali pięciu ochotników i rozdaje im zdjęcia przedstawiające aktywności, które uczniowie wykonują podczas zajęć sportowych. Zadaniem uczniów jest pokazanie gestami danej aktywności. Po jej odgadnięciu cała klasa powtarza zdania za nauczycielem, np. Wir laufen! itd. (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1).

plenum

kredki

Nauczyciel rozdaje uczniom karty obrazkowe przedstawiające różne aktywności na zajęciach sportowych. Następnie odtwarza kolejno nagrania. Uczniowie podnoszą do góry kartę obrazkową odpowiadającą usłyszanemu zdaniu (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2).

praca w parach

karty obrazkowe

Faza podsumowująca

Nauczyciel prezentuje uczniom trzy pytania, które mógł zadać nauczyciel Klarze, Linie, Timowi i Benowi, i odczytuje je na głos (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Uczniowie wyrażają przypuszczenia, co w języku polskim oznaczają poszczególne pytania. Następnie powtarzają pytania za nauczycielem w języku niemieckim i wskazują jedno właściwe (będące rozwiązaniem ćwiczenia).

plenum

10 min

tablica interaktywna

Nauczyciel odtwarza nagranie i prosi uczniów o ułożenie kart obrazkowych w odpowiedniej kolejności (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Uczniowie mają do dyspozycji karty obrazkowe, z którymi pracowali w fazie realizacyjnej.

karty obrazkowe

Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy, każda z nich otrzymuje zdjęcie przedstawiające jakąś aktywność (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Następnie uczniowie pokazują gestami daną aktywność. Zadaniem pozostałych uczniów jest odgadnięcie, co robią ich koleżanki i koledzy. Uczniowie powinni zacząć swoją wypowiedź od zaimka Wir.

praca w grupach

zdjęcia przedstawiające dzieci, które się gimnastykują, bawią w berka, skaczą

Na zakończenie lekcji nauczyciel proponuje zabawę w łańcuszek. Zadaje pierwszemu uczniowi pytanie: Was machen wir heute? Uczeń odpowiada, wykorzystując jedną z poznanych podczas lekcji nazw aktywności, np. Wir machen Gymnastik! Po udzieleniu odpowiedzi zadaje pytanie koleżance lub koledze: Was machen wir heute? Zabawa jest kontynuowana do momentu, aż wszyscy uczniowie zadadzą pytanie i udzielą odpowiedzi.

plenum

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami i inicjuje rozmowę na temat zajęć sportowych. Co uczniowie robią podczas lekcji wychowania fizycznego? Jakie aktywności lubią najbardziej? (e‑materiał: Wprowadzenie). Następnie nauczyciel proponuje uczniom krótką rozgrzewkę:

  • krążenia głową raz w prawo, raz w lewo, schylanie głowy w przód i w tył, potem na boki;

  • krążenia ramionami w przód, w tył, najpierw obiema rękami razem, potem każdą z osobna oraz na przemian;

  • kręcenie nadgarstkami;

  • stanie raz na jednej, raz na drugiej nodze;

  • krążenia tułowiem oraz skłony.

plenum

20 min

Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustrację do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Pyta, co robią dzieci przedstawione na małych obrazkach. Uczniowie odpowiadają w języku polskim. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie, tłumaczy uczniom nowe wyrazy i wyrażenia.

tablica interaktywna

Nauczyciel ponownie odtwarza nagranie i zatrzymuje je po wypowiedzi nauczyciela. Uczniowie wyrażają przypuszczenia, o co mógł zapytać dzieci nauczyciel. Nauczyciel naprowadza uczniów na poprawną odpowiedź, przypominając znaczenie wyrazów: machen, heute, Sport, Sportunterrich. Następnie jeszcze raz odtwarza nagranie, uczniowie powtarzają pytanie za lektorem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

Nauczyciel zaprasza uczniów do wspólnej zabawy. Uczniowie stoją w kole i reagują na komendy nauczyciela: Wir laufen!, Wir springen!, Wir machen Gymnastik!, Wir spielen Fangen!, Wir spielen Fußbal! (uczniowie mogą pokazać, jak kopią piłkę). Następnie nauczyciel prosi ochotników, aby to oni podawali komendy reszcie klasy. Zabawę można powtórzyć kilka razy, tak aby jak najwięcej uczniów mogło wypowiedzieć na głos komendy w języku niemieckim (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

Faza realizacyjna

Uczniowie w parach grają w domino (e‑materiał: Gra edukacyjna). Przed rozpoczęciem gry nauczyciel odczytuje na głos zdania i wyrazy umieszczone na kostkach domina, uczniowie je powtarzają.

praca w parach

15 min

tablica interaktywna

Nauczyciel proponuje uczniom zabawę w kalambury. Zaprasza na środek sali pięciu ochotników i rozdaje im zdjęcia przedstawiające aktywności, które uczniowie wykonują podczas zajęć sportowych. Zadaniem uczniów jest pokazanie gestami danej aktywności. Po jej odgadnięciu cała klasa powtarza zdania za nauczycielem, np. Wir laufen! itd. (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1).

plenum

kredki

Nauczyciel rozdaje uczniom karty obrazkowe przedstawiające różne aktywności na zajęciach sportowych. Następnie odtwarza kolejno nagrania. Uczniowie podnoszą do góry kartę obrazkową odpowiadającą usłyszanemu zdaniu (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2).

praca w parach

karty obrazkowe

Faza podsumowująca

Nauczyciel prezentuje uczniom trzy pytania, które mógł zadać nauczyciel Klarze, Linie, Timowi i Benowi, i odczytuje je na głos (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Uczniowie wyrażają przypuszczenia, co w języku polskim oznaczają poszczególne pytania. Następnie powtarzają pytania za nauczycielem w języku niemieckim i wskazują jedno właściwe (będące rozwiązaniem ćwiczenia).

plenum

10 min

tablica interaktywna

Nauczyciel odtwarza nagranie i prosi uczniów o ułożenie kart obrazkowych w odpowiedniej kolejności (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Uczniowie mają do dyspozycji karty obrazkowe, z którymi pracowali w fazie realizacyjnej.

karty obrazkowe

Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy, każda z nich otrzymuje zdjęcie przedstawiające jakąś aktywność (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Następnie uczniowie pokazują gestami daną aktywność. Zadaniem pozostałych uczniów jest odgadnięcie, co robią ich koleżanki i koledzy. Uczniowie powinni zacząć swoją wypowiedź od zaimka Wir.

praca w grupach

zdjęcia przedstawiające dzieci, które się gimnastykują, bawią w berka, skaczą

Na zakończenie lekcji nauczyciel proponuje zabawę w łańcuszek. Zadaje pierwszemu uczniowi pytanie: Was machen wir heute? Uczeń odpowiada, wykorzystując jedną z poznanych podczas lekcji nazw aktywności, np. Wir machen Gymnastik! Po udzieleniu odpowiedzi zadaje pytanie koleżance lub koledze: Was machen wir heute? Zabawa jest kontynuowana do momentu, aż wszyscy uczniowie zadadzą pytanie i udzielą odpowiedzi.

plenum

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec