Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.1.10.5
Autor e‑materiału: Magdalena Sieradz
Tytuł e‑materiału: Im Sportunterricht / Na zajęciach sportowych
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się o aktywnościach na zajęciach sportowych
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel wita się z uczniami i inicjuje rozmowę na temat zajęć sportowych. Co uczniowie robią podczas lekcji wychowania fizycznego? Jakie aktywności lubią najbardziej? (e‑materiał: Wprowadzenie). Następnie nauczyciel proponuje uczniom krótką rozgrzewkę:
| plenum | 20 min | |
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustrację do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Pyta, co robią dzieci przedstawione na małych obrazkach. Uczniowie odpowiadają w języku polskim. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie, tłumaczy uczniom nowe wyrazy i wyrażenia. | tablica interaktywna | ||
Nauczyciel ponownie odtwarza nagranie i zatrzymuje je po wypowiedzi nauczyciela. Uczniowie wyrażają przypuszczenia, o co mógł zapytać dzieci nauczyciel. Nauczyciel naprowadza uczniów na poprawną odpowiedź, przypominając znaczenie wyrazów: machen, heute, Sport, Sportunterrich. Następnie jeszcze raz odtwarza nagranie, uczniowie powtarzają pytanie za lektorem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). | |||
Nauczyciel zaprasza uczniów do wspólnej zabawy. Uczniowie stoją w kole i reagują na komendy nauczyciela: Wir laufen!, Wir springen!, Wir machen Gymnastik!, Wir spielen Fangen!, Wir spielen Fußbal! (uczniowie mogą pokazać, jak kopią piłkę). Następnie nauczyciel prosi ochotników, aby to oni podawali komendy reszcie klasy. Zabawę można powtórzyć kilka razy, tak aby jak najwięcej uczniów mogło wypowiedzieć na głos komendy w języku niemieckim (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). | |||
Faza realizacyjna | |||
Uczniowie w parach grają w domino (e‑materiał: Gra edukacyjna). Przed rozpoczęciem gry nauczyciel odczytuje na głos zdania i wyrazy umieszczone na kostkach domina, uczniowie je powtarzają. | praca w parach | 15 min | tablica interaktywna |
Nauczyciel proponuje uczniom zabawę w kalambury. Zaprasza na środek sali pięciu ochotników i rozdaje im zdjęcia przedstawiające aktywności, które uczniowie wykonują podczas zajęć sportowych. Zadaniem uczniów jest pokazanie gestami danej aktywności. Po jej odgadnięciu cała klasa powtarza zdania za nauczycielem, np. Wir laufen! itd. (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1). | plenum | kredki | |
Nauczyciel rozdaje uczniom karty obrazkowe przedstawiające różne aktywności na zajęciach sportowych. Następnie odtwarza kolejno nagrania. Uczniowie podnoszą do góry kartę obrazkową odpowiadającą usłyszanemu zdaniu (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2). | praca w parach | karty obrazkowe | |
Faza podsumowująca | |||
Nauczyciel prezentuje uczniom trzy pytania, które mógł zadać nauczyciel Klarze, Linie, Timowi i Benowi, i odczytuje je na głos (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Uczniowie wyrażają przypuszczenia, co w języku polskim oznaczają poszczególne pytania. Następnie powtarzają pytania za nauczycielem w języku niemieckim i wskazują jedno właściwe (będące rozwiązaniem ćwiczenia). | plenum | 10 min | tablica interaktywna |
Nauczyciel odtwarza nagranie i prosi uczniów o ułożenie kart obrazkowych w odpowiedniej kolejności (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Uczniowie mają do dyspozycji karty obrazkowe, z którymi pracowali w fazie realizacyjnej. | karty obrazkowe | ||
Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy, każda z nich otrzymuje zdjęcie przedstawiające jakąś aktywność (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Następnie uczniowie pokazują gestami daną aktywność. Zadaniem pozostałych uczniów jest odgadnięcie, co robią ich koleżanki i koledzy. Uczniowie powinni zacząć swoją wypowiedź od zaimka Wir. | praca w grupach | zdjęcia przedstawiające dzieci, które się gimnastykują, bawią w berka, skaczą | |
Na zakończenie lekcji nauczyciel proponuje zabawę w łańcuszek. Zadaje pierwszemu uczniowi pytanie: Was machen wir heute? Uczeń odpowiada, wykorzystując jedną z poznanych podczas lekcji nazw aktywności, np. Wir machen Gymnastik! Po udzieleniu odpowiedzi zadaje pytanie koleżance lub koledze: Was machen wir heute? Zabawa jest kontynuowana do momentu, aż wszyscy uczniowie zadadzą pytanie i udzielą odpowiedzi. | plenum | ||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wita się z uczniami i inicjuje rozmowę na temat zajęć sportowych. Co uczniowie robią podczas lekcji wychowania fizycznego? Jakie aktywności lubią najbardziej? (e‑materiał: Wprowadzenie). Następnie nauczyciel proponuje uczniom krótką rozgrzewkę:
krążenia głową raz w prawo, raz w lewo, schylanie głowy w przód i w tył, potem na boki;
krążenia ramionami w przód, w tył, najpierw obiema rękami razem, potem każdą z osobna oraz na przemian;
kręcenie nadgarstkami;
stanie raz na jednej, raz na drugiej nodze;
krążenia tułowiem oraz skłony.
plenum
20 min
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustrację do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Pyta, co robią dzieci przedstawione na małych obrazkach. Uczniowie odpowiadają w języku polskim. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie, tłumaczy uczniom nowe wyrazy i wyrażenia.
tablica interaktywna
Nauczyciel ponownie odtwarza nagranie i zatrzymuje je po wypowiedzi nauczyciela. Uczniowie wyrażają przypuszczenia, o co mógł zapytać dzieci nauczyciel. Nauczyciel naprowadza uczniów na poprawną odpowiedź, przypominając znaczenie wyrazów: machen, heute, Sport, Sportunterrich. Następnie jeszcze raz odtwarza nagranie, uczniowie powtarzają pytanie za lektorem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).
Nauczyciel zaprasza uczniów do wspólnej zabawy. Uczniowie stoją w kole i reagują na komendy nauczyciela: Wir laufen!, Wir springen!, Wir machen Gymnastik!, Wir spielen Fangen!, Wir spielen Fußbal! (uczniowie mogą pokazać, jak kopią piłkę). Następnie nauczyciel prosi ochotników, aby to oni podawali komendy reszcie klasy. Zabawę można powtórzyć kilka razy, tak aby jak najwięcej uczniów mogło wypowiedzieć na głos komendy w języku niemieckim (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).
Faza realizacyjna
Uczniowie w parach grają w domino (e‑materiał: Gra edukacyjna). Przed rozpoczęciem gry nauczyciel odczytuje na głos zdania i wyrazy umieszczone na kostkach domina, uczniowie je powtarzają.
praca w parach
15 min
tablica interaktywna
Nauczyciel proponuje uczniom zabawę w kalambury. Zaprasza na środek sali pięciu ochotników i rozdaje im zdjęcia przedstawiające aktywności, które uczniowie wykonują podczas zajęć sportowych. Zadaniem uczniów jest pokazanie gestami danej aktywności. Po jej odgadnięciu cała klasa powtarza zdania za nauczycielem, np. Wir laufen! itd. (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1).
plenum
kredki
Nauczyciel rozdaje uczniom karty obrazkowe przedstawiające różne aktywności na zajęciach sportowych. Następnie odtwarza kolejno nagrania. Uczniowie podnoszą do góry kartę obrazkową odpowiadającą usłyszanemu zdaniu (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2).
praca w parach
karty obrazkowe
Faza podsumowująca
Nauczyciel prezentuje uczniom trzy pytania, które mógł zadać nauczyciel Klarze, Linie, Timowi i Benowi, i odczytuje je na głos (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Uczniowie wyrażają przypuszczenia, co w języku polskim oznaczają poszczególne pytania. Następnie powtarzają pytania za nauczycielem w języku niemieckim i wskazują jedno właściwe (będące rozwiązaniem ćwiczenia).
plenum
10 min
tablica interaktywna
Nauczyciel odtwarza nagranie i prosi uczniów o ułożenie kart obrazkowych w odpowiedniej kolejności (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Uczniowie mają do dyspozycji karty obrazkowe, z którymi pracowali w fazie realizacyjnej.
karty obrazkowe
Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy, każda z nich otrzymuje zdjęcie przedstawiające jakąś aktywność (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Następnie uczniowie pokazują gestami daną aktywność. Zadaniem pozostałych uczniów jest odgadnięcie, co robią ich koleżanki i koledzy. Uczniowie powinni zacząć swoją wypowiedź od zaimka Wir.
praca w grupach
zdjęcia przedstawiające dzieci, które się gimnastykują, bawią w berka, skaczą
Na zakończenie lekcji nauczyciel proponuje zabawę w łańcuszek. Zadaje pierwszemu uczniowi pytanie: Was machen wir heute? Uczeń odpowiada, wykorzystując jedną z poznanych podczas lekcji nazw aktywności, np. Wir machen Gymnastik! Po udzieleniu odpowiedzi zadaje pytanie koleżance lub koledze: Was machen wir heute? Zabawa jest kontynuowana do momentu, aż wszyscy uczniowie zadadzą pytanie i udzielą odpowiedzi.
plenum
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0