Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Kapacytacja plemników i ich wędrówka w drogach rodnych kobiety
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz, na czym polega zjawisko kapacytacji plemników.
Opiszesz reakcję akrosomalną i wyjaśnisz, czym jest akrosom.
Wyjaśnisz, jak przebiega przemieszczanie się plemników w drogach rodnych kobiety.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
analiza animacji;
ćwiczenia interaktywne;
gra dydaktyczna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Rozmowa wprowadzająca. Nauczyciel inicjuje rozmowę na podstawie pytań zawartych we wprowadzeniu: „Jak wygląda wędrówka plemników w drogach rodnych kobiety i na czym polega proces kapacytacji?”.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium („Animacja 3D”). Uczniowie zapoznają się z animacją. Następnie wykonują polecenie nr 2: „Wymień czynniki wpływające na szybkość transportu plemników w drogach rodnych kobiety” i porównują rozwiązanie z osobą z pary. Wybrane zespoły prezentują swoją odpowiedź.
Praca w parach z treścią e‑materiału. Uczniowie na podstawie przeczytanego tekstu oraz informacji zawartych w medium w sekcji „Animacja 3D” układają pytania do quizu dla innych par. Nauczyciel wraz z uczniami określa zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi). Przeprowadzenie gry w klasie. Nauczyciel lub wybrany uczeń dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel ogłasza zwycięską parę.
Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się”. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenie interaktywne nr 7 (w którym mają za zadanie – na podstawie podanych informacji oraz własnej wiedzy – wyjaśnić, czym jest taksja oraz chemotaksja dodatnia), a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Uczniowie wykonują w parach ćwiczenie nr 8 (w którym mają za zadanie – na podstawie podanych informacji oraz własnej wiedzy – wyjaśnić, w jakim celu podczas reakcji akrosomalnej dochodzi do uwolnienia enzymów, oraz określić, gdzie w plemniku znajdują się te enzymy). Następnie łączą się z inną parą i ustalają wspólną odpowiedź.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 5 (polegające na uzupełnieniu tekstu na temat kapacytacji plemników) z sekcji „Sprawdź się”. Chętne osoby prezentują swoją odpowiedź.
Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy interaktywnej lub przy użyciu rzutnika temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście wyświetlonych treści prosi uczniów o rozwinięcie zdania: „Na dzisiejszej lekcji nauczyłem/nauczyłam się...”.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 1 do 4 oraz 6 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać medium zamieszczone w sekcji „Animacja 3D” na lekcji „Budowa i cechy fizjologii plemnika człowieka”.