Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.8.10.1
Imię i nazwisko autora: Agnieszka Świca
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Die Olympischen Spiele / Igrzyska olimpijskie
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat sportu i związanych z nim dyscyplin oraz imprez.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymieni niektóre olimpijskie dyscypliny sportowe;
przedstawi fakty historyczne dotyczące igrzysk olimpijskich;
opowie o imprezie sportowej, która odbyła się w jego szkole.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
otrzymuje informację zwrotną o postępach.
Strategie uczenia się:
używanie obrazu w celu tworzenia skojarzeń wzrokowych;
rozumienie informacji, np. czytanie i słuchanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia lub w celu znalezienia określonych szczegółów;
współpraca z innymi osobami – z koleżankami i kolegami na tym samym poziomie językowym.
Metody i techniki nauczania:
podająca – pogadanka, opis, praca z tekstem czytanym, wyjaśnienie;
praktyczna – odpowiedzi na pytania, pisanie odpowiedzi na blogu;
aktywizująca – karta zadań interaktywnych, burza mózgów;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
praca na forum.
Środki dydaktyczne:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel, nawiązując do zdjęcia otwierającego, prosi uczniów o podanie olimpijskich dyscyplin sportowych z podziałem na letnie i zimowe. Wymienione słownictwo zapisywane jest na tablicy. Jeśli uczniowie nie znają określenia dyscypliny sportowej w języku niemieckim, nauczyciel je podaje i również zapisuje na tablicy.
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” dotyczącej igrzysk olimpijskich, a następnie o znalezienie w Internecie informacji odnośnie udziału i osiągnięć Polaków oraz Niemców w tej imprezie sportowej.
b) Faza realizacyjna:
Nauczyciel poleca uczniom, aby przejrzeli tekst i wymienili słówka, które są im dobrze znane. Prosi również o podanie słownictwa, którego w ogóle nie rozumieją. Przy wskazanym obcym wyrazie nauczyciel inicjuje jego chóralne powtórzenia.
Uczniowie czytają tekst Die Olympischen Spiele, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Nauczyciel zwraca ponownie uwagę w tej części lekcji na ważność wymowy i intonacji. Zachęca do powtórzeń parami zawartych w słowniczku wyrazów.
Uczniowie wykonują polecenia do tekstu w celu sprawdzenia stopnia jego zrozumienia oraz utrwalenia nowego słownictwa związanego z igrzyskami olimpijskimi i formami czasu przeszłego Präteritum, np. rozpoznają myśl przewodnią fragmentu tekstu, znajdują określone informacje w tekście.
Uczniowie słuchają nagrania w części Plik audio, wypisują słownictwo dotyczące igrzysk olimpijskich oraz nazwy dyscyplin sportowych, które usłyszą. Następnie w parach wykonują polecenia do multimedium, np. wyszukują informacje w tekście słuchanym.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, które służą utrwaleniu słownictwa zawartego w tekście i pliku audio oraz zastosowaniu form czasu przeszłego Präteritum w wypowiedziach pisemnych i ustnych.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie podsumowują zdobytą wiedzę na temat olimpijskich dyscyplin sportowych oraz igrzysk olimpijskich.
Nauczyciel zadaje pytanie podsumowujące: Co było dla was najtrudniejsze i dlaczego?, oczekując informacji zwrotnej od uczniów.
Uczniowie przyglądają się tablicy z zapisanym na początku zajęć słownictwem, następnie zamykają oczy. W tym czasie nauczyciel usuwa jedno ze słów, zadaniem uczniów jest wskazanie usuniętego słowa. W końcowej fazie ćwiczenia można usunąć dwa, a nawet trzy pojęcia.
Praca domowa
Napisz do koleżanki/kolegi wiadomość SMS i poinformuj, co robiłaś/robiłeś w weekend podczas uprawiania jednej z dyscyplin sportowych.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: nauczyciel prosi uczniów o wypisanie określeń dyscyplin sportowych, które są im już znane;
w trakcie lekcji: uczniowie grają w kalambury: jedna grupa przedstawia dyscyplinę sportową w formie pantomimy, druga odgaduje prezentowane pojęcie; drugi wariant dotyczy formy rysowanej: jedna grupa rysuje dyscyplinę sportową, druga odgaduje pojęcie; grupa otrzymuje punkt za dobrze pokazaną lub narysowaną dyscyplinę sportową, dwa punkty za odgadnięte pojęcie i podanie go w języku niemieckim;
po lekcji: przygotuj sprawozdanie z imprezy sportowej, w której uczestniczyłaś/uczestniczyłeś jako widz.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0