Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Konflikty na świecie – wojny w Czeczenii

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XIII. Ład międzynarodowy.

Uczeń:

11) przedstawia konflikty międzynarodowe i etniczne w azjatyckiej części obszaru posowieckiego; lokalizuje je i wyjaśnia ich przyczyny i konsekwencje.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • omawia przyczyny konfliktu czeczeńskiego;

  • analizuje przebieg konfliktów zbrojnych w Czeczenii;

  • ocenia skutki konfliktu czeczeńskiego.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • debata za i przeciw;

  • quiz;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją:

Uczniowie w domu zapoznają się z sekcją „Przeczytaj”, żeby w czasie zajęć móc aktywnie uczestniczyć w dyskusji i rozwiązywać zadania. Zapisują na kartkach minimum pięć pytań do tekstu.

Faza wstępna

1. Wprowadzenie klasy w temat lekcji: „Konflikty na świecie – wojny w Czeczenii” i omówienie celów zajęć.

2. Chętne osoby zgłaszają swoje propozycje pytań do wspomnianego tematu. Wybrana lub chętna osoba zapisuje je na tablicy.

Faza realizacyjna

1. Wybrana osoba zbiera przygotowane w domu pytania do urny. Uczniowie dzielą się na pięcioosobowe grupy, losują pytania z puli i przygotowują odpowiedzi. Zespół, który jest gotowy, zgłasza się i przedstawia rezultaty swojej pracy. Pozostali uczniowie wraz z nauczycielem weryfikują poprawność.

2. Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Animacja”. Wynotowują najistotniejsze informacje. Następnie rozmawiają i ustalają odpowiedź na pytanie zawarte w poleceniu.

3. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenie 1 do multimedium. Następnie porównują swoje odpowiedzi z odpowiedziami innych par. W razie wątpliwości nauczyciel naprowadza uczniów na odpowiedź.

4. Uczniowie wykonują ćwiczenia 5–8 z sekcji „Sprawdź się”.

5. Uczniowie dzielą się w sposób losowy na dwie grupy i przygotowują do debaty „za i przeciw”, przy czym jedna grupa szuka argumentów przemawiających za suwerennością i niepodległością Czeczenii, natomiast druga - argumentów przeciw.

6. Następuje debata „za i przeciw”. Obie grupy siadają naprzeciwko siebie i dyskutują. Po zakończonej dyskusji nauczyciel pyta, czy ktoś chce zmienić grupę i daje na to czas. Następnie wyznaczona osoba podsumowuje debatę. Wnioski z debaty uczniowie zapisują w ćwiczeniu 2 do animacji.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie rozwijają zdanie: „Na dzisiejszych zajęciach nauczyłem się/nauczyłam się…”.

Praca domowa:

1. Napisz krótką notatkę, uwzględniając w niej najistotniejsze informacje dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach.

2. Wykonaj pozostałe ćwiczenia interaktywne.

Materiały pomocnicze:

Arkadij Babczenko, Dziesięć kawałków o wojnie. Rosjanin w Czeczenii, Warszawa 2009.

Mirosław Kuleba, Imperium na kolanach. Wojna w Czeczeni 1994‑1996, Warszawa 1998.

Mirosław Kuleba, Czeczeński specnaz. Taktyka działań specjalnych, Warszawa 2001.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie mogą wykorzystać animację jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.