Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Konflikty na świecie – wojny w Czeczenii
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XIII. Ład międzynarodowy.
Uczeń:
11) przedstawia konflikty międzynarodowe i etniczne w azjatyckiej części obszaru posowieckiego; lokalizuje je i wyjaśnia ich przyczyny i konsekwencje.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
omawia przyczyny konfliktu czeczeńskiego;
analizuje przebieg konfliktów zbrojnych w Czeczenii;
ocenia skutki konfliktu czeczeńskiego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
debata za i przeciw;
quiz;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją:
Uczniowie w domu zapoznają się z sekcją „Przeczytaj”, żeby w czasie zajęć móc aktywnie uczestniczyć w dyskusji i rozwiązywać zadania. Zapisują na kartkach minimum pięć pytań do tekstu.
Faza wstępna
1. Wprowadzenie klasy w temat lekcji: „Konflikty na świecie – wojny w Czeczenii” i omówienie celów zajęć.
2. Chętne osoby zgłaszają swoje propozycje pytań do wspomnianego tematu. Wybrana lub chętna osoba zapisuje je na tablicy.
Faza realizacyjna
1. Wybrana osoba zbiera przygotowane w domu pytania do urny. Uczniowie dzielą się na pięcioosobowe grupy, losują pytania z puli i przygotowują odpowiedzi. Zespół, który jest gotowy, zgłasza się i przedstawia rezultaty swojej pracy. Pozostali uczniowie wraz z nauczycielem weryfikują poprawność.
2. Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Animacja”. Wynotowują najistotniejsze informacje. Następnie rozmawiają i ustalają odpowiedź na pytanie zawarte w poleceniu.
3. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenie 1 do multimedium. Następnie porównują swoje odpowiedzi z odpowiedziami innych par. W razie wątpliwości nauczyciel naprowadza uczniów na odpowiedź.
4. Uczniowie wykonują ćwiczenia 5–8 z sekcji „Sprawdź się”.
5. Uczniowie dzielą się w sposób losowy na dwie grupy i przygotowują do debaty „za i przeciw”, przy czym jedna grupa szuka argumentów przemawiających za suwerennością i niepodległością Czeczenii, natomiast druga - argumentów przeciw.
6. Następuje debata „za i przeciw”. Obie grupy siadają naprzeciwko siebie i dyskutują. Po zakończonej dyskusji nauczyciel pyta, czy ktoś chce zmienić grupę i daje na to czas. Następnie wyznaczona osoba podsumowuje debatę. Wnioski z debaty uczniowie zapisują w ćwiczeniu 2 do animacji.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie rozwijają zdanie: „Na dzisiejszych zajęciach nauczyłem się/nauczyłam się…”.
Praca domowa:
1. Napisz krótką notatkę, uwzględniając w niej najistotniejsze informacje dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach.
2. Wykonaj pozostałe ćwiczenia interaktywne.
Materiały pomocnicze:
Arkadij Babczenko, Dziesięć kawałków o wojnie. Rosjanin w Czeczenii, Warszawa 2009.
Mirosław Kuleba, Imperium na kolanach. Wojna w Czeczeni 1994‑1996, Warszawa 1998.
Mirosław Kuleba, Czeczeński specnaz. Taktyka działań specjalnych, Warszawa 2001.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać animację jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.