Dla nauczyciela
Scenariusz
Autor
Learnetic SA
Temat zajęć
Współrzędne geograficzne
Grupa docelowa
szkoła podstawowa, klasa 6
Ogólny cel kształcenia
Odczytywanie szerokości i długości geograficznej dowolnie wybranych punktów na globusie oraz na mapie.
Wskazywanie położenia punktów na mapie w różnych skalach przy użyciu współrzędnych geograficznych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
1) porozumiewanie się w języku ojczystym;
3) kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;
5) umiejętność uczenia się.
Cele ( szczegółowe) operacyjne
omawia konstrukcję siatki geograficznej i kartograficznej oraz wskazuje różnice pomiędzy nimi;
wyznacza długość i szerokość geograficzną;
wykorzystuje współrzędne geograficzne w praktyce;
rozumie, czym są szerokość i długość geograficzna;
określa rozciągłość południkową i równoleżnikową.
Metody kształcenia
metoda asymilacji wiedzy: pogadanka
metoda oglądowa: pokaz filmu
metody programowane: praca z mapą, praca z użyciem programów komputerowych lub zasobów sieci internetowej
Formy organizacji pracy:
indywidualna
zbiorowa
Pomoce
tablica interaktywna lub projektor multimedialny
komputery lub tablety (po jednym na zespół uczniów) z dostępem do Internetu
ścienna mapa świata
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca
Przywitanie uczniów i przedstawienie tematu lekcji.
Nauczyciel wprowadza uczniów w temat lekcji, zadając pytania, np.: Dokąd podróżowaliście ostatnio? Jakie informacje były Wam potrzebne, aby trafić do celu podróży? Gdzie położony był cel podróży w stosunku do Waszego miejsca zamieszkania? W jakim kierunku trzeba było wyruszyć, aby do niego dotrzeć? Jak określić położenie tego miejsca w przypadku, gdy punkt, z którego się wyrusza za każdym razem jest inny? Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela.
Faza realizacyjna
Uczniowie wraz z nauczycielem oglądają film pt. Współrzędne geograficzne. Nauczyciel wstrzymuje projekcję po scenie kończącej się słowami „Oto róża wiatrów ilustrująca ich ułożenie. E oznacza wschód, W oznacza zachód, N to północ, a S południe”. Nauczyciel zaznacza na mapie Warszawę. Następnie wskazuje kolejno kilka innych miast świata i zadaje pytania, np.: Jeśli chcę pojechać z Warszawy do Nowego Jorku, to jaki kierunek geograficzny muszę obrać? Jeśli chcę jechać z Warszawy do Oslo, to jaki kierunek geograficzny muszę obrać? Uczniowie starają się odpowiadać na pytania nauczyciela. Nauczyciel ponownie zadaje pytanie: Jak określić położenie celu podróży w przypadku, gdy punkt z którego wyruszamy za każdym razem jest inny?
Nauczyciel odtwarza dalszy ciąg filmu. Wstrzymuje jego projekcję po zakończeniu sceny, która kończy się zdaniem „Najważniejsze z nich to równik: przyjmujący wartość 0° […], bieguny północny i południowy z wartościami po 90°”. Zaraz potem pokazuje na mapie i na globusie południk zerowy, południk 180°, równik, zwrotniki i prosi uczniów o ich nazwanie.
Nauczyciel ponownie włącza film i prosi uczniów, aby w trakcie jego oglądania zwrócili uwagę na zasady wyznaczania współrzędnych geograficznych. W trakcie sceny, w której narrator prosi o wyznaczenie współrzędnych punktu C, nauczyciel zatrzymuje film. Uczniowie z pomocą nauczyciela wykonują zadanie i porównują wyniki z rozwiązaniem podanym w filmie. Nauczyciel prezentuje na tablicy kilka podobnych zadań dla utrwalenia. Każdy z uczniów indywidualnie szuka rozwiązania, po czym następuje porównanie wyników na forum klasy.
Nauczyciel wznawia projekcję filmu i zatrzymuje go po scenie kończącej się zdaniem*:* „Na koniec obliczamy różnicę długości geograficznej pomiędzy tymi punktami”. Wskazuje na mapie skrajne punkty Polski i zapisuje na tablicy ich współrzędne. Wspólnie z uczniami oblicza rozciągłość południkową i równoleżnikową kraju.
Uczniowie oglądają dalszą część filmu. Po jego zakończeniu nauczyciel zadaje klasie pytania, np.: Jak w praktyce są wykorzystywane współrzędne geograficzne? Czy korzystacie z GPS‑u? Czy wiecie, jak on działa?
Nauczyciel zaprasza uczniów do zajęcia miejsc przy komputerach (indywidualnie lub w 2–
4 osobowych zespołach) i prosi o wejście do serwisu www.geoportal.gov.pl lub www.google.pl/maps. Tłumaczy uczniom zasady obsługi danego serwisu i demonstruje, w jaki sposób odczytać z mapy prezentowanej w serwisie współrzędne wybranego punktu. Prosi o wyszukanie konkretnych miejscowości (np. miejsca zamieszkania uczniów) i odczytanie ich współrzędnych. Następnie prosi o odczytanie punktów skrajnych wybranej jednostki administracyjnej (np. województwa) i obliczenie jej rozciągłości równoleżnikowej i południkowej.
Faza podsumowująca
Na koniec lekcji nauczyciel wraz z uczniami dokonuje podsumowania. Wymieniają kierunki świata, definiują pojęcie długości i szerokości geograficznej, wymieniają najważniejsze południki i równoleżniki.
Uczniowie rozwiązują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia interaktywne, które stanowią podsumowanie wiedzy zdobytej podczas lekcji.
Praca domowa
Opisz krótko miejsce, do którego chciałbyś pojechać na wycieczkę klasową i podaj jego współrzędne geograficzne.
Metryczka
Tytuł
Współrzędne geograficzne
Temat lekcji z e‑podręcznika, do którego e‑materiał się odnosi
1.3. Współrzędne geograficzne
1. Co to są południki i równoleżniki i jakie cechy posiadają?
2. Współrzędne geograficzne, czyli jak wyznaczyć długość i szerokość geograficzną
3. Jakie znaczenie mają zwrotnik koła podbiegunowe?
4. Rozciągłość południkowa i równoleżnikowa
Przedmiot
Geografia
Etap edukacyjny
szkoła podstawowa, klasa 6
Nowa podstawa programowa
VI. Współrzędne geograficzne: szerokość i długość geograficzna; położenie matematyczno‑geograficzne punktów i obszarów; rozciągłość południkowa i równoleżnikowa.
Uczeń:
odczytuje szerokość i długość geograficzną wybranych punktów na globusie i na mapie;
na podstawie podanych współrzędnych geograficznych wskazuje położenie punktów i obszarów na mapach w różnych skalach;
wyznacza w terenie współrzędne dowolnych punktów (za pomocą mapy lub GPS).
Kompetencje kluczowe
1) porozumiewanie się w języku ojczystym;
3) kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;
5) umiejętność uczenia się;
Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia
Po zapoznaniu się z e‑materiałem, uczeń:
omawia konstrukcję siatki geograficznej składającej się z linii opisujących położenie dowolnego miejsca na Ziemi;
rozumie, czym są szerokość i długość geograficzna;
wyjaśnia, w jaki sposób określa się szerokość geograficzną i długość geograficzną dowolnego punktu na powierzchni Ziem;
określa współrzędne geograficzne i kartograficzne;
określa rozciągłość południkową i równoleżnikową.
Powiązanie z e‑podręcznikiem
http://www.epodreczniki.pl/reader/c/148602/v/latest/t/student-canon/m/i9mGDaIHq4#i9mGDaIHq4_d5e250