Numer e‑materiału: Temat 42
Autor e‑materiału: Magdalena Pielach, Iwona Oleksa
Tytuł e‑materiału: Znam literę „G”
Poziom edukacyjny, klasa: szkoła podstawowa, klasa 1

Cel ogólny lekcji: Uczeń kształtuje umiejętność poprawnego posługiwania się językiem polskim w mowie i piśmie poprzez poznanie litery i głoski G.

1
Cele wynikające z podstawy programowej
I. Edukacja polonistyczna
1 Osiągnięcia w zakresie słuchania. Uczeń:
2) wykonuje zadanie według usłyszanej instrukcji; zadaje pytania w sytuacji braku rozumienia lub braku pewności zrozumienia słuchanej wypowiedzi;
3) słucha z uwagą lektur i innych tekstów czytanych przez nauczyciela, uczniów i inne osoby;
2 Osiągnięcia w zakresie mówienia. Uczeń:
1) wypowiada się płynnie, wyraziście, stosując adekwatne do sytuacji techniki języka mówionego: pauzy, zmianę intonacji, tempa i siły głosu;
3 Osiągnięcia w zakresie czytania. Uczeń:
1) czyta płynnie, poprawnie i wyraziście na głos teksty zbudowane z wyrazów opracowanych w toku zajęć, dotyczące rzeczywistych doświadczeń dzieci i ich oczekiwań poznawczych;
4 Osiągnięcia w zakresie pisania. Uczeń:
1) pisze odręcznie, czytelnie, płynnie, zdania i tekst ciągły, w jednej linii; rozmieszcza właściwie tekst ciągły na stronie zeszytu, sprawdza i poprawia napisany tekst;
5 Osiągnięcia w zakresie kształcenia językowego. Uczeń:
1) wyróżnia w wypowiedziach zdania, w zdaniach wyrazy, w wyrazach samogłoski i spółgłoski;
6) łączy wyrazy w wypowiedzenia i poprawnie formułuje zdanie pojedyncze i zdanie złożone;
V. Edukacja plastyczna
2 Osiągnięcia w zakresie działalności ekspresji twórczej. Uczeń:
1) rysuje kredką, kredą, ołówkiem, patykiem (płaskim i okrągłym), piórem, węglem, mazakiem;
4) modeluje (lepi i konstruuje) z gliny, modeliny, plasteliny, mas papierowych i innych, zarówno z materiałów naturalnych i przemysłowych;
VII. Edukacja informatyczna
3 Osiągnięcia w zakresie posługiwania się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi. Uczeń:
1) posługuje się komputerem lub innym urządzeniem cyfrowym oraz urządzeniami zewnętrznymi przy wykonywaniu zadania;
Cele szczegółowe

Uczeń:

  • Słucha tekstu opowiadania.

  • Odnajduje w tekście opowiadania informacje dotyczące pogody w marcu.

  • Zapisuje w zeszycie zdania z wyrazami zawierającymi literę „G, g”.

  • Ustala miejsce głoski „G, g” w wyrazie, w nagłosie, śródgłosie i wygłosie.

  • Układa wyrazy z rozsypanki literowej.

  • Układa zdania z rozsypanki sylabowej.

  • Układa zdanie z podanym wyrazem.

  • Łączy wyrazy z odpowiadającymi im obrazkami.

  • Czyta i zapisuje proste zdania z poznanymi literami.

  • Wykonuje pracę plastyczną inspirowaną głoską „G”.

  • Łączy w pary takie same wyrazy.

  • Podkreśla w wyrazach literę „G, g”.

  • Pisze z pamięci przeczytane wcześniej zdania.

  • Układa wyrazy z liter wyrazu „winogrona”.

  • Wymawia głośno wyrazy z literą „G, g”.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

  • Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

  • Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

  • Kompetencje cyfrowe.