Autorka e‑materiału: Kamila Wichrowska

Autorka scenariusza: Monika Ekert

Opracowanie metodyczne: Paulina Andruszkiewicz‑Glińska, Paulina Marchlik

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Summer Holidays / Wakacje

Grupa docelowa: klasa 2 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Treści nauczania – wymagania szczegółowe 1.1, 1.5, 1.8, 2.1, 2.2, 2.3, 3.1, 3.2, 5.1, 6.1, 6.3, 7, 8.1, 11

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń wymienia miejsca, w których można spędzić wakacje.

  2. Uczeń wymienia różne wakacyjne aktywności.

  3. Uczeń układa zdania dotyczące tego, co ludzie robią podczas wakacji.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń wzbogaca słownictwo dotyczące różnych sposobów spędzania wakacji.

  2. Uczeń rozwija umiejętność budowania zdań.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu, wykorzystanie domysłu językowego)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konstruktywizm

  4. konektywizm

  5. metoda podająca (praca z tekstem/nagraniem, wyjaśnienie)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (ćwiczenia ruchowe/polisensoryczne)

Formy zajęć:

  1. praca w grupach

  2. praca całego zespołu klasowego

  3. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

Przed lekcją nauczyciel przygotowuje trzy zdjęcia lub rysunki przedstawiające plażę, las i góry.

Nauczyciel wyświetla na tablicy puzzle z Exercise 1 (Przeczytaj). Kolejni uczniowie podchodzą do tablicy i układają puzzle. Gdy układanka jest skończona, nauczyciel odtwarza nagranie, a uczniowie trzykrotnie powtarzają słowo seaside – głośno, ciszej i szeptem.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel odtwarza nagrania do każdego obrazka (Przeczytaj), a uczniowie śledzą wzrokiem tekst na tablicy multimedialnej lub na urządzeniach mobilnych.

  2. Nauczyciel ponownie odtwarza nagrania i zatrzymuje je w kluczowych momentach (zdania w Present Simple) i prosi o powtórzenie. Następnie wyświetla na tablicy sekcję Zwróć uwagę! Odtwarza nagranie ponownie i prosi uczniów o wykrzyknięcie Stop!, gdy usłyszą zdanie twierdzące. Potem odtwarza nagranie jeszcze raz, tym razem prosząc, by uczniowie nasłuchiwali i reagowali, jeśli pojawiają się zdania przeczące z don't. W obu seriach odtwarzania nauczyciel na wyświetlonym transkrypcie podkreśla wychwycone przez uczniów zdania.

  3. Uczniowie wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Nauczyciel odczytuje kolejne wyrażenia z ćwiczenia i pokazuje je gestami. Ochotnicy podchodzą do tablicy i przeciągają poszczególne wyrażenia do odpowiednich obrazków.

  4. Nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 3 (Przeczytaj). Uczniowie w parach na urządzeniach mobilnych porządkują zdania w ćwiczeniu. Następnie ochotnicy nanoszą odpowiedzi na tablicę.

  5. Nauczyciel wiesza w trzech różnych miejscach zdjęcia plaży, lasu i gór. Następnie odtwarza nagrania z Exercise 1 (Ilustracja interaktywna). Zadaniem uczniów jest podejść do zdjęcia, które jest poprawną odpowiedzią.

  6. Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy. Każda z nich zapoznaje się z ilustracją interaktywną. Następnie drużyny wykonują plakaty, na których rysują, co można robić na plaży (grupa 1), w górach (grupa 2) i w lesie (grupa 3). Gotowe prace prezentują na forum klasy.

  7. Nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 2 (Ilustracja interaktywna). Prosi uczniów, żeby podpowiadali mu, do której kategorii przesuwać poszczególne wyrazy.

  8. Uczniowie jeszcze raz przyglądają się ilustracji interaktywnej. Następnie w parach na urządzeniach mobilnych uzupełniają Exercise 3 (Ilustracja interaktywna). Chętna osoba nanosi rozwiązanie na tablicę multimedialną.

  • Podczas realizacji poszczególnych ćwiczeń nauczyciel powinien dostosować tempo ich wykonywania do indywidualnych potrzeb uczniów. Uczniowie, którzy szybciej wykonali ćwiczenie, mogą pomóc koledze/koleżance pracującemu/pracującej wolniej.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel prosi uczniów, żeby stanęli po jednej stronie sali. Następnie głośno podaje różne wyrazy: nazwy miejsc i różnych letnich aktywności poznanych podczas zajęć oraz nazwy codziennych aktywności, np.: go to school, do homework. Kiedy uczniowie usłyszą wyraz związany z wakacyjnymi zajęciami, powinni przebiec na drugi koniec sali, a jeśli usłyszą nazwę codziennej aktywności, pozostają bez ruchu. Osoba, która skusi, staje obok nauczyciela i na zmianę z nim podaje różne wyrazy.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują Exercise 1–3 (Sprawdź się). Nauczyciel może wykorzystać ćwiczenia z sekcji w ramach sprawdzianu lub zadać wybrane ćwiczenia do samodzielnego wykonania w domu.

Materiały pomocnicze: Zdjęcia lub rysunki przedstawiające plażę, las i góry.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Nauczyciel wyświetla na tablicy ilustrację interaktywną. Wskazane osoby kolejno losują po jednej kartce z nazwą aktywności wykonywanej w danym miejscu. Po wylosowaniu kartki każda osoba ma za zadanie tylko za pomocą gestów pokazać, o jaką aktywność chodzi. Reszta klasy odgaduje jej nazwę.