Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Widmo fal elektromagnetycznych |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne: Zakres podstawowy Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
Metody nauczania: | wykład informacyjny, pokaz multimedialny, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca w grupach, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał: „Natura falowa promieniowania elektromagnetycznego”, „Natura korpuskularna promieniowania elektromagnetycznego” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Wprowadzenie zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel wyjaśnia, czym są fale elektromagnetyczne i jakimi parametrami można je opisać. Definiuje długość fali, częstotliwość, energię fotonu. Następnie prezentuje na ekranie (lub za pomocą tabletów uczniowskich) widmo fal elektromagnetycznych. Omawiając poszczególne zakresy widma, odwołuje się do wiedzy uczniów o źródłach i zastosowaniu promieniowania. Następnie pokazuje uczniom Rys. 2, pokazujący na jaką wysokość nad poziomem morza dociera promieniowanie elektromagnetyczne ze Słońca w różnych zakresach fal. Uczniowie w dyskusji starają się znaleźć odpowiedź na pytanie, dlaczego nasze oczy przystosowane są do odbioru konkretnego, wąskiego zakresu fal elektromagnetycznych. Uczniowie oglądają animację i podają własne przykłady zastosowania fal elektromagnetycznych. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie w grupach rozwiązują zadania 7 i 8 z zestawu ćwiczeń. | |
Praca domowa: | |
Zadania z zestawu ćwiczeń, 1 – 4 obowiązkowo, do wyboru 1 z pozostałych zadań. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Multimedium bazowe może też być wykorzystane przez uczniów po lekcji. |