Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Konspekt (scenariusz) lekcji

Imię i nazwisko autora:

Agnieszka Ruzikowska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Co to jest ruch złożony i jak go opisać

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne

II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe.

Uczeń:
16) przeprowadza obliczenia i zapisuje wynik zgodnie z zasadami zaokrąglania oraz zachowaniem liczby cyfr znaczących wynikającej z dokładności pomiaru lub z danych;
19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu;

II. Mechanika.

Uczeń:
7) opisuje ruchy złożone jako sumę ruchów prostych; analizuje rzut poziomy jako przykład ruchu dwuwymiarowego.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. streszcza, w jaki sposób można opisywać ruchy będące złożeniem kilku ruchów prostych,

  2. analizuje przykłady ruchów złożonych,

  3. stosuje równania ruchu do wyznaczenia toru ciała oraz wyznaczenia innych parametrów ruchu, takich jak wektor prędkości, wektor położenia i droga.

Strategie nauczania:

flipped classroom

Metody nauczania:

laboratoryjna

Formy zajęć:

praca w grupach

Środki dydaktyczne:

komputer dla każdej grupy uczniów, przygotowany wcześniej szablon programu umożliwiający w prosty sposób symulację dwuwymiarowego ruchu

Materiały pomocnicze:

brak

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Uczniowie przed lekcją czytają część „Przeczytaj” materiału i oglądają film samouczek oraz wymyślają kilka przykładów ruchów złożonych. Na początku lekcji nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości uczniów. Uczniowie podają swoje przykłady ruchów złożonych, a nauczyciel zapisuje je na tablicy.

Faza realizacyjna:

Uczniowie w grupach wybierają trzy przykłady różnych ruchów złożonych i uzupełniają program o równania zależności położenia od czasu tak, aby można było wykonać symulację tego ruchu. Uczniowie zapisują swoje obserwacje – w szczególności zwracają uwagę na kształt toru oraz na to, jak zmienia się ruch gdy zmienią się wartości składowych prędkości początkowej, położenia początkowego, bądź przyspieszenia.

Faza podsumowująca:

Uczniowie wykonują zadania 1‑4 z zestawu ćwiczeń.

Praca domowa:

W celu powtórzenia i utrwalenia wiadomości zadanie 5 i 7 z zestawu ćwiczeń, a dla chętnych, zadania 6 i 8.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Film samouczek uczniowie mogą także obejrzeć na początku lekcji.