Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Justyna Cybulska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Graficzne przedstawianie danych statystycznych

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Treści nauczania – wymagania szczegółowe:
XII. Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka. Zakres podstawowy. Uczeń:
3) oblicza średnią arytmetyczną i średnią ważoną, znajduje medianę i dominantę;
4) oblicza odchylenie standardowe zestawu danych (także w przypadku danych odpowiednio pogrupowanych), interpretuje ten parametr dla danych empirycznych;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • poznaje różne sposoby prezentacji danych statystycznych

  • analizuje i interpretuje dane zapisane graficznie

  • przedstawia graficznie zebrane dane

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • studium przypadku

  • wirtualny sklep

Formy pracy:

  • praca w parach

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każda grupa uczniów miała do dyspozycji komputer

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

Uczniowie kilka dni wcześniej podzieli się na grupy. Zdaniem każdej z grup było zebranie w 10 sklepach (mogły to być sklepy stacjonarne lub internetowe) danych na temat cen 4 wybranych przez siebie produktów.
Na początku zajęć nauczyciel określa temat i cele zajęć.

Faza realizacyjna:

Uczniowie w grupach (tych samych, w których zbierali dane na temat cen produktów) zapoznają się z materiałami w sekcji Przeczytaj i galerią zdjęć interaktywnych.

Ich zadaniem jest graficzne przedstawienie i zinterpretowanie zebranych danych. Powinni zrobić to na możliwie wiele sposobów. Finalnym produktem powinna być prezentacja obudowana wykresami i komentarzami.

Grupy prezentują swoje dokonania. Uczniowie wspólnie wybierają najciekawszą prezentację. Grupa, która ją wykonała otrzymuje stopień bardzo dobry.

Uczniowie wspólnie ustalają średnie ceny prezentowanych produktów i zamieszczają produkty w wirtualnym „sklepie”.

Uczniowie w parach rozwiązują ćwiczenia interaktywne z sekcji Sprawdź się.

Faza podsumowująca:

Uczniowie typują jeden, najbardziej uniwersalny sposób prezentacji danych i uzasadniają jego przydatność.

Jeden z uczniów podsumowuje zajęcia, nauczyciel określa mocne i słabe strony pracy uczniów.

Praca domowa:

Uczniowie w domu mają za zadanie przeprowadzić ankietę wśród 20 znajomych na temat liczby posiadanych zwierząt domowych i  graficznie (różnymi sposobami) przedstawić jej wyniki.

Materiały pomocnicze:

Przedstawianie danych statystycznychD4fGJ1SKUPrzedstawianie danych statystycznych

Wskazówki metodyczne:

Galerię można wykorzystać jako przypomnienie sposobu prezentacji danych, na przykład podczas zajęć poświęconych obliczeniom procentowym.