Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Graficzne przedstawianie danych statystycznych
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
poznaje różne sposoby prezentacji danych statystycznych
analizuje i interpretuje dane zapisane graficznie
przedstawia graficznie zebrane dane
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
studium przypadku
wirtualny sklep
Formy pracy:
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każda grupa uczniów miała do dyspozycji komputer
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie kilka dni wcześniej podzieli się na grupy. Zdaniem każdej z grup było zebranie w 10 sklepach (mogły to być sklepy stacjonarne lub internetowe) danych na temat cen 4 wybranych przez siebie produktów.
Na początku zajęć nauczyciel określa temat i cele zajęć.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w grupach (tych samych, w których zbierali dane na temat cen produktów) zapoznają się z materiałami w sekcji Przeczytaj i galerią zdjęć interaktywnych.
Ich zadaniem jest graficzne przedstawienie i zinterpretowanie zebranych danych. Powinni zrobić to na możliwie wiele sposobów. Finalnym produktem powinna być prezentacja obudowana wykresami i komentarzami.
Grupy prezentują swoje dokonania. Uczniowie wspólnie wybierają najciekawszą prezentację. Grupa, która ją wykonała otrzymuje stopień bardzo dobry.
Uczniowie wspólnie ustalają średnie ceny prezentowanych produktów i zamieszczają produkty w wirtualnym „sklepie”.
Uczniowie w parach rozwiązują ćwiczenia interaktywne z sekcji Sprawdź się.
Faza podsumowująca:
Uczniowie typują jeden, najbardziej uniwersalny sposób prezentacji danych i uzasadniają jego przydatność.
Jeden z uczniów podsumowuje zajęcia, nauczyciel określa mocne i słabe strony pracy uczniów.
Praca domowa:
Uczniowie w domu mają za zadanie przeprowadzić ankietę wśród 20 znajomych na temat liczby posiadanych zwierząt domowych i graficznie (różnymi sposobami) przedstawić jej wyniki.
Materiały pomocnicze:
Przedstawianie danych statystycznychPrzedstawianie danych statystycznych
Wskazówki metodyczne:
Galerię można wykorzystać jako przypomnienie sposobu prezentacji danych, na przykład podczas zajęć poświęconych obliczeniom procentowym.