Numer e‑materiału: 2.8.8.3

Imię i nazwisko autora lekcji: Marta Bartoszewska

Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki

Temat zajęć: Womit fährst du am liebsten? / Czym najchętniej jeździsz?

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom językowy A2+/B1

Cel ogólny lekcji:

Kształtowanie umiejętności wyrażania swoich preferencji dotyczących podróżowania różnymi środkami transportu.

Cele szczegółowe lekcji:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
8) podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, baza noclegowa, wycieczki, zwiedzanie);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
5) opisuje upodobania;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
5) opisuje upodobania;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • poda niemieckie nazwy środków transportu;

  • nazwie środki transportu popularne w Niemczech;

  • wyjaśni, jakimi środkami transportu podróżuje do wybranych miejsc.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • pracuje na autentycznych materiałach językowych;

  • sam decyduje, jakie informacje przedstawić;

  • uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata.

Strategie uczenia się:

  • tworzenie skojarzeń myślowych - umiejscawianie nowych słów w kontekście;

  • używanie obrazu i dźwięku (tworzenie ilustracji);

  • rozumienie informacji, czytanie w celu znalezienia określonych szczegółów;

  • korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka takich jak słowniki czy Internet;

  • odgadywanie znaczenia tekstów czytanych (używanie wskazówek językowych - niektórych znanych słów);

  • centralizowanie procesu uczenia się (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi);

  • organizowanie i planowanie uczenia się (zdobywanie wiedzy na temat tego, jak uczyć się języków obcych, przygotowanie odpowiedniego miejsca do nauki);

  • obniżanie poziomu lęku (stosowanie medytacji, różnych technik relaksacyjnych);

  • automotywacja i zachęcenie do działania (głośne wyrażanie pozytywnej afirmacji/stwierdzenia o sobie „uczenie się języka niemieckiego sprawia mi dużą przyjemność”);

  • współpraca z innymi osobami (współpraca z kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego).

Metody/techniki nauczania:

  • podająca – technika: praca ze źródłem drukowanym;

  • kognitywna – popełnianie błędów traktowane jest jako zjawisko naturalne związane z procesem uczenia się i potwierdzeniem tego, że proces ten ma miejsce – techniki: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – z użyciem komputera, techniki: multimedialne.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupie.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • urządzenia cyfrowe z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (ilustracja interaktywna),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel prosi uczniów o podanie znanych im niemieckich nazw środków transportu i zapisuje słownictwo na tablicy w formie mapy pojęć.

b) Faza realizacyjna:

  • Uczniowie czytają tekst, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku, a następnie uzupełniają mapę pojęć zamieszczoną na tablicy, dopisując nazwy środków transportu wymienione w tekście.

  • Uczniowie wykonują polecenia do tekstu (Übung 1 i 2 w części Przeczytaj).

  • Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na czasownik fahren mit i zapisuje przykład zdania z tekstu na tablicy. Następnie poleca uczniom zapoznanie się ze wskazówką gramatyczną (Tipp zur Grammatik). Aby utrwalić użycie zwrotu fahren mit, uczniowie wykonują Aufgabe 2 i 6 z części Sprawdź się oraz Übung 3 z części Przeczytaj.

  • Uczniowie zapoznają się z nazwami środków transportu wymienionymi w części Ilustracja interaktywna. Utrwalają ich nazwy, wykonując Übung 1 (gra w Memory) oraz Übung 2 - kategoryzują środki transportu.

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie pracują w parach, zadając sobie nawzajem pytania z Aufgabe 7 z części Sprawdź się.

  • Aby zrealizować Aufgabe 8 z części Sprawdź się, nauczyciel umieszcza w różnych miejscach sali nazwy środków transportu, np. das Auto, das Rad, die U‑Bahn, der Bus, die S‑Bahn, das Flugzeug itp. Następnie zadaje po kolei pytania:

  • Womit fahren in Polen meistens die Kinder?

  • Uczniowie ustawiają się pod tą nazwą środka transportu, która wydaje im się najbardziej adekwatną odpowiedzią na zadane pytanie.

  • Następnie nauczyciel pyta: Womit fahren in Polen meistens die Teenager / die Eltern?

  • Uczniowie ustawiają się pod tą nazwą środka lokomocji, która odpowiada ich doświadczeniom w tym względzie (metoda barometr opinii/Meinungsbild).

  • Jeśli wybory uczniów znacząco różnią się od siebie, nauczyciel może zainicjować dyskusję na ten temat, np. Wie ist es bei dir zu Hause? Womit fährst du zur Schule? Womit fahren deine Eltern zur Arbeit? etc.

Praca domowa:

  • W ramach utrwalenia słownictwa uczniowie wykonują ćwiczenia, na które zabrakło czasu na lekcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej:

  • przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa związanego ze środkami transportu, uczniowie tworzą mapę myśli;

  • w trakcie lekcji: wykorzystanie słownictwa z ilustracji interaktywnej do tworzenia wypowiedzi ustnych.

  • po lekcji: powtórzenie materiału leksykalnego i gramatycznego, praca nad wymową i intonacją za pomocą słowniczka. Uczniowie potrafią opowiedzieć o ulubionym środku transportu.

Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec