Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.8.8.3
Imię i nazwisko autora lekcji: Marta Bartoszewska
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Womit fährst du am liebsten? / Czym najchętniej jeździsz?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Kształtowanie umiejętności wyrażania swoich preferencji dotyczących podróżowania różnymi środkami transportu.
Cele szczegółowe lekcji:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
poda niemieckie nazwy środków transportu;
nazwie środki transportu popularne w Niemczech;
wyjaśni, jakimi środkami transportu podróżuje do wybranych miejsc.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
pracuje na autentycznych materiałach językowych;
sam decyduje, jakie informacje przedstawić;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata.
Strategie uczenia się:
tworzenie skojarzeń myślowych - umiejscawianie nowych słów w kontekście;
używanie obrazu i dźwięku (tworzenie ilustracji);
rozumienie informacji, czytanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka takich jak słowniki czy Internet;
odgadywanie znaczenia tekstów czytanych (używanie wskazówek językowych - niektórych znanych słów);
centralizowanie procesu uczenia się (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi);
organizowanie i planowanie uczenia się (zdobywanie wiedzy na temat tego, jak uczyć się języków obcych, przygotowanie odpowiedniego miejsca do nauki);
obniżanie poziomu lęku (stosowanie medytacji, różnych technik relaksacyjnych);
automotywacja i zachęcenie do działania (głośne wyrażanie pozytywnej afirmacji/stwierdzenia o sobie „uczenie się języka niemieckiego sprawia mi dużą przyjemność”);
współpraca z innymi osobami (współpraca z kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego).
Metody/techniki nauczania:
podająca – technika: praca ze źródłem drukowanym;
kognitywna – popełnianie błędów traktowane jest jako zjawisko naturalne związane z procesem uczenia się i potwierdzeniem tego, że proces ten ma miejsce – techniki: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera, techniki: multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupie.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
urządzenia cyfrowe z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (ilustracja interaktywna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów o podanie znanych im niemieckich nazw środków transportu i zapisuje słownictwo na tablicy w formie mapy pojęć.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku, a następnie uzupełniają mapę pojęć zamieszczoną na tablicy, dopisując nazwy środków transportu wymienione w tekście.
Uczniowie wykonują polecenia do tekstu (Übung 1 i 2 w części Przeczytaj).
Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na czasownik fahren mit i zapisuje przykład zdania z tekstu na tablicy. Następnie poleca uczniom zapoznanie się ze wskazówką gramatyczną (Tipp zur Grammatik). Aby utrwalić użycie zwrotu fahren mit, uczniowie wykonują Aufgabe 2 i 6 z części Sprawdź się oraz Übung 3 z części Przeczytaj.
Uczniowie zapoznają się z nazwami środków transportu wymienionymi w części Ilustracja interaktywna. Utrwalają ich nazwy, wykonując Übung 1 (gra w Memory) oraz Übung 2 - kategoryzują środki transportu.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie pracują w parach, zadając sobie nawzajem pytania z Aufgabe 7 z części Sprawdź się.
Aby zrealizować Aufgabe 8 z części Sprawdź się, nauczyciel umieszcza w różnych miejscach sali nazwy środków transportu, np. das Auto, das Rad, die U‑Bahn, der Bus, die S‑Bahn, das Flugzeug itp. Następnie zadaje po kolei pytania:
Womit fahren in Polen meistens die Kinder?
Uczniowie ustawiają się pod tą nazwą środka transportu, która wydaje im się najbardziej adekwatną odpowiedzią na zadane pytanie.
Następnie nauczyciel pyta: Womit fahren in Polen meistens die Teenager / die Eltern?
Uczniowie ustawiają się pod tą nazwą środka lokomocji, która odpowiada ich doświadczeniom w tym względzie (metoda barometr opinii/Meinungsbild).
Jeśli wybory uczniów znacząco różnią się od siebie, nauczyciel może zainicjować dyskusję na ten temat, np. Wie ist es bei dir zu Hause? Womit fährst du zur Schule? Womit fahren deine Eltern zur Arbeit? etc.
Praca domowa:
W ramach utrwalenia słownictwa uczniowie wykonują ćwiczenia, na które zabrakło czasu na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej:
przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa związanego ze środkami transportu, uczniowie tworzą mapę myśli;
w trakcie lekcji: wykorzystanie słownictwa z ilustracji interaktywnej do tworzenia wypowiedzi ustnych.
po lekcji: powtórzenie materiału leksykalnego i gramatycznego, praca nad wymową i intonacją za pomocą słowniczka. Uczniowie potrafią opowiedzieć o ulubionym środku transportu.
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0