Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Tomasz Sobiepan |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Jonizacja termiczna gazów |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia - wymagania ogólne |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | blended‑learning |
Metody nauczania: | - burza mózgów, |
Formy zajęć: | praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | Dla każdego ucznia: |
Materiały pomocnicze: | niniejszy e‑materiał |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Zaciekawienie uczniów: wyświetlenie przez nauczyciela kilku zdjęć płomieni i gwiazd - wszędzie tam znajduje się gaz, który został zjonizowany dzięki bardzo wysokiej temperaturze. Przedstawienie celów do osiągnięcia na lekcji: nauczyciel wyświetla na tablicy swoją propozycję celów do osiągnięcia (cele operacyjne, podane powyżej). Jeśli uczniowie chcą coś do niej dodać, zapisują to, a ekran zostaje zachowany do późniejszego wykorzystania. Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów: nauczyciel prosi, by przez 5 minut uczniowie, wykorzystując dowolne sposoby (np. dyskusję, wyszukiwanie informacji w Internecie, przegląd notatek), przypomnieli sobie, co to jest gaz oraz na czym polega zjawisko jego jonizacji. Przykładowe odpowiedzi uczniów: | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel ogłasza burzę mózgów na czacie: w jaki sposób wzrost temperatury wpływa na zmianę przebiegu procesu jonizacji atomów w gazie. Uczniowie rozwiązują samodzielnie zadania nr: 1, 4, 5, 6 z części „Sprawdź się”. Mogą zadawać nauczycielowi pytania na czacie, nie mogą zamieszczać tam rozwiązań zadań. Odpowiedzi na pytania udziela nauczyciel lub wybrany uczeń, na prośbę nauczyciela. Nauczyciel służy wsparciem uczniom, podchodząc do ich stanowisk pracy (dla zachowania dyskrecji, gdy wspiera to uczenie się ucznia). | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie po kolei wpisują na tablicy, czego nauczyli się na dzisiejszej lekcji - każdy po jednym stwierdzeniu, innym, niż już zgłoszone. Na przykład: zrozumiałem, na czym polega jonizacja termiczna; nauczyłem się, jak wyjaśnić wpływ wysokiej temperatury na jonizację gazów; nauczyłem się stosować poznane prawa do rozwiązywania zadań; nauczyłem się współpracy na czacie przy uczeniu się nowych zagadnień. W ostatniej fazie, gdy trudno wymyśleć coś nowego, dopisywać mogą dowolni zgłaszający się uczniowie (otrzymują wtedy pochwały i nagrody od nauczyciela, w wybranej przez niego formie - np. „plusy” za aktywność na lekcji). Nauczyciel uzgadnia z uczniami stopień realizacji celów lekcji, robiąc notatki na ekranie, na którym cele te zostały zapisane. Każdy uczeń zapisuje jedną rzecz, którą chce lub potrzebuje jeszcze zrobić, z zakresu tematu i przesyła to w informacji prywatnej do nauczyciela. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie utrwalają wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie lekcji przez rozwiązanie w domu zadań nr: 2, 3, 7, 8 oraz realizują zadania, które sami sobie postawili. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Grafikę interaktywną można wykorzystać także jako wstęp do tematu przed lekcją (np. w strategii odwróconej klasy) lub jako materiał dodatkowy, także dla uczniów z klas z podstawowym zakresem kształcenia. |