Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia 2022, Historia
Temat: Zamach majowy i rządy sanacji. Konstytucja kwietniowa
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przedstawia przyczynę i przebieg zamachu majowego w 1926 r.
wyjaśnia znaczenie takich pojęć jak sanacja, Centrolew, BBWR, konstytucja kwietniowa.
omawia rządy sanacji po zamachu majowym.
porównuje zapisy konstytucji kwietniowej z wcześniejszą konstytucją marcową.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Zamach majowy i rządy sanacji. Konstytucja kwietniowa”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Film + Sprawdź się” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.
Faza wstępna:
Przybliżenie przez nauczyciela wyświetlonych na tablicy: tematu i celów lekcji. Określenie przebiegu zajęć.
Raport z przygotowań. Nauczyciel za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji, m.in. kto zapoznał się z udostępnionym e‑materiałem. Nauczyciel poleca uczniom przygotować w parach pytania z nim związane. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z tematem lekcji? Będą to obowiązujące ich kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Praca indywidualna z treścią e‑materiału. Uczniowie na podstawie przeczytanego tekstu oraz obejrzanego filmu układają indywidualnie pytania. Nauczyciel wraz z uczniami określa zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na ilość poprawnych odpowiedzi). Przeprowadzenie gry w klasie. Nauczyciel lub wybrany uczeń dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel nagradza najlepiej odpowiadających, np. ocenami z aktywności.
Praca z pierwszym multimedium („Audiobook”). Nauczyciel zapowiada, że uczniowie wysłuchają dwóch opinii historyków dotyczących zmian ustroju II RP. Odwtarza nagranie, a następnie poleca, aby uczniowie w parach wykonali polecenie nr 2: „Wyjaśnij, w jaki sposób obaj historycy oceniają rolę Józefa Piłsudskiego w zamachu majowym. Na jakie kwestie polskiej polityki wewnętrznej i zewnętrznej wskazują?”. Wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Następnie uczniowie wykonują poelcenie nr 3 („Czy zgadzasz się z opinią historyka Janusza Ciska, że zamach majowy 1926 r. był wydarzeniem potrzebnym i „przyniósł dobre owoce”? Uzasadnij swoją odpowiedź.”). Uczniowie przedstawiają swoje opinie wraz z argumentami, mogą dyskutować.
Na koniec uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenie 4 z sekcji „Film + Sprawdź się”. Wspólne omówienie odpowiedzi na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji „Zamach majowy i rządy sanacji. Konstytucja kwietniowa” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli? Na koniec poleca chętnemu uczniowi podsumowanie i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia nr 1, 2 i 3 z sekcji „Film + Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
W. Roszkowski, Historia Polski 1914‑2000, Warszawa 2001.
R. M. Watt, Gorzka chwała. Polska i jej los 1918‑1939, Wydawnictwo AMF 2019.
K. Kawalec, Spadkobiercy niepokornych. Dzieje polskiej myśli politycznej 1918‑1939, Wrocław 2000.
A. Garlicki, Józef Piłsudski 1867‑1935, Warszawa 1988.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą zapoznać się przed lekcją z sekcją „Audiobook”, aby przygotować się do późniejszej pracy.