Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.2.5.1
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Was machst du am Wochenende? / Co robisz w weekend?
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność rozmowy na temat czasu wolnego
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel wita się z uczniami i pyta o ich samopoczucie (w języku niemieckim). Nauczyciel prosi o podanie propozycji, co można robić w weekend (w języku polskim). | plenum | 12 min | |
Następuje krótka rozmowa w języku polskim na temat tego, co uczniowie lubią robić w weekendy, co robili w ostatni weekend lub co planują na kolejny. | |||
Nauczyciel prezentuje ilustracje do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opowiadają, kogo widzą na obrazkach, wyrażają przypuszczenia, o czym mogą rozmawiać dziewczynki i dlaczego mogą być smutne. Uczniowie wyrażają swoje przypuszczenia. | |||
Następnie nauczyciel prezentuje nagranie rozmowy. W razie potrzeby wyjaśnia nowe zwroty. Uczniowie starają się zrozumieć, o czym jest mowa i sprawdzają, czy ich przypuszczenia były prawidłowe. | |||
Nauczyciel pyta, kto ma plany na weekend (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Ochotnicy zgłaszają się do odpowiedzi i wybierają odpowiednie imię. | |||
Nauczyciel prezentuje ilustrację kalendarza z zaznaczonymi dniami: „sobota” i „niedziela” (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Uczniowie powtarzają słowa chórem (Samstag, Sonntag, das Wochenende). | |||
Nauczyciel prezentuje pytanie Liny i prosi uczniów o powtórzenie. Uczniowie powtarzają: w zwolnionym tempie, normalnie, coraz szybciej i bardzo szybko. | |||
Nauczyciel przekazuje uczniom kopertę z trzema zdaniami w języku niemieckim i ich odpowiednikami w języku polskim. Każde zdanie jest zapisane na osobnej karteczce. Uczniowie znajdują pary (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). | praca w grupach | ||
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel pyta, czy uczniowie pamiętają nazwy dni tygodnia (Montag - Freitag). Jeśli tak, uczniowie recytują chórem. Jeśli nie pamiętają, nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej kartkę z kalendarza i czyta nazwy dni tygodnia. Uczniowie powtarzają chórem. | plenum | 18 min | |
Uczniowie słuchają rapu. Podnoszą ręce do góry, gdy usłyszą znajome słówko (e‑materiał: Multimedium). | |||
Przy drugim słuchaniu uczniowie skupiają się na usłyszeniu nazw dni tygodnia. Gdy je usłyszą, podnoszą ptrawą rękę do góry. | |||
Uczniowie otrzymują komplet karteczek z nazwami dni tygodnia. Podczas słuchania pierwszej zwrotki rapu, układają nazwy dni w kolejności zgodnej z nagraniem (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1). Nauczyciel spaceruje po sali i sprawdza poprawność wykonanego zadania. | praca w parach | ||
Uczniowie dopasowują napis do obrazka, następnie chórem powtarzają frazy (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2 i 3). | |||
Uczniowie słuchają rapu i śpiewają brakujące wersy. | |||
Uczniowie otrzymują kartę pracy z treścią wiersza. W grupach uzupełniają brakujące wyrazy w wierszu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). | praca w grupach | ||
Podsumowanie | |||
Uczniowie w parach wymieniają naprzemiennie nazwy dni tygodnia. | praca w parach | 15 min | |
Zabawa w głuchy telefon. W zależności od liczebności grupy, można utworzyć kilka mniejszych drużyn. Nauczyciel zaczyna grę, mówi pierwszemu uczniowi do ucha zdanie: Was machst du am Wochenende? Uczniowie przekazują sobie to zdanie. | praca w grupach | głuchy telefon | |
W parach uczniowie pytają siebie nawzajem, co robią w weekend i odpowiadają na to pytanie. | praca w parach | ||
Uczniowie otrzymują kopertę z trzema zdjęciami i trzema zdaniami. Dopasowują zdania do zdjęć (e‑materiał: Sprawdź się: ćwiczenie 4). Nauczyciel spaceruje po klasie i sprawdza poprawność wykonanego zadania. | koperta (zdjęcia + zdania) | ||
Uczniowie analizują wpis do planera tygodniowego. Przygotowują odpowiedzi na pytanie: co robisz w najbliższy weekend? Następnie prezentują swoje propozycje na forum klasy. | |||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wita się z uczniami i pyta o ich samopoczucie (w języku niemieckim). Nauczyciel prosi o podanie propozycji, co można robić w weekend (w języku polskim).
plenum
12 min
Następuje krótka dyskusja w języku polskim na temat tego, co uczniowie lubią robić w weekendy, co robili w ostatni weekend lub co planują na kolejny.
Nauczyciel prezentuje ilustracje do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opowiadają, kogo widzą na obrazkach, wyrażają przypuszczenia, o czym mogą rozmawiać dziewczynki i dlaczego mogą być smutne. Uczniowie wyrażają swoje przypuszczenia.
Następnie nauczyciel prezentuje nagranie rozmowy. W razie potrzeby wyjaśnia nowe zwroty. Uczniowie starają się zrozumieć, o czym jest mowa i sprawdzają, czy ich przypuszczenia były prawidłowe.
Nauczyciel pyta, kto jest zajęty w weekend (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Ochotnicy zgłaszają się do odpowiedzi i wybierają odpowiednie imię.
Nauczyciel prezentuje ilustrację kalendarza z zaznaczonymi dniami: „sobota” i „niedziela” (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Uczniowie powtarzają słowa chórem (Samstag, Sonntag, das Wochenende).
Nauczyciel prezentuje pytanie Liny i prosi uczniów o powtórzenie. Uczniowie powtarzają: w zwolnionym tempie, normalnie, coraz szybciej i bardzo szybko.
Nauczyciel przekazuje uczniom kopertę z trzema zdaniami w języku niemieckim i ich odpowiednikami w języku polskim. Każde zdanie jest zapisane na osobnej karteczce. Uczniowie znajdują pary (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).
praca w grupach
Faza realizacyjna
Nauczyciel pyta, czy uczniowie pamiętają nazwy dni tygodnia (Montag - Freitag). Jeśli tak, uczniowie recytują chórem. Jeśli nie pamiętają, nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej kartkę z kalendarza i czyta nazwy dni tygodnia. Uczniowie powtarzają chórem.
plenum
18 min
Uczniowie słuchają rapu. Podnoszą ręce do góry, gdy usłyszą znajome słówko (e‑materiał: Multimedium).
Przy drugim słuchaniu uczniowie skupiają się na usłyszeniu nazw dni tygodnia. Gdy je usłyszą, podnoszą ptrawą rękę do góry.
Uczniowie otrzymują komplet karteczek z nazwami dni tygodnia. Podczas słuchania pierwszej zwrotki rapu, układają nazwy dni w kolejności zgodnej z nagraniem (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1). Nauczyciel spaceruje po sali i sprawdza poprawność wykonanego zadania.
praca w parach
Uczniowie dopasowują napis do obrazka, następnie chórem powtarzają frazy (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2 i 3).
Uczniowie słuchają rapu i śpiewają brakujące wersy.
Uczniowie otrzymują kartę pracy z treścią wiersza. W grupach uzupełniają brakujące wyrazy w wierszu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).
praca w grupach
Podsumowanie
Uczniowie w parach wymieniają naprzemiennie nazwy dni tygodnia.
praca w parach
15 min
Zabawa w głuchy telefon. W zależności od liczebności grupy, można utworzyć kilka mniejszych drużyn. Nauczyciel zaczyna grę, mówi pierwszemu uczniowi do ucha zdanie: Was machst du am Wochenende? Uczniowie przekazują sobie to zdanie.
praca w grupach
głuchy telefon
W parach uczniowie pytają siebie nawzajem, co robią w weekend i odpowiadają na to pytanie.
praca w parach
Uczniowie otrzymują kopertę z trzema zdjęciami i trzema zdaniami. Dopasowują zdania do zdjęć (e‑materiał: Sprawdź się: ćwiczenie 4). Nauczyciel spaceruje po klasie i sprawdza poprawność wykonanego zadania.
koperta (zdjęcia + zdania)
Uczniowie analizują wpis do planera tygodniowego. Przygotowują odpowiedzi na pytanie: co robisz w najbliższy weekend? Następnie prezentują swoje propozycje na forum klasy.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0