Numer e‑materiału: 1.2.5.1
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Was machst du am Wochenende? / Co robisz w weekend?
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1

Cel ogólny lekcji: Umiejętność rozmowy na temat czasu wolnego

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
5) mój dzień, moje zabawy.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno- lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (ze słowników obrazkowych), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • wymienia nazwy dni tygodnia;

  • mówi, co robi w weekend;

  • formułuje pytanie o to, co druga osoba robi w weekend.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • na lekcji realizowany jest interesujący, bliski dziecku temat;

  • ma możliwość relacji lub kooperacji z innymi dziećmi;

  • wykorzystuje umiejętności z innych edukacji na języku obcym.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Strategie uczenia się
  • łączenie kanałów sensorycznych: obraz i dźwięk;

  • rozumienie wypowiedzi ustnych i pisemnych;

  • uczenie się z kolegami i od kolegów.

Metody, techniki i formy pracy
  • metody wykorzystane w toku lekcji:

    • podejście komunikacyjne;

    • podająca;

    • burza mózgów;

    • programowana – z użyciem komputera.

  • techniki pracy z uczniem:

    • praca z materiałem ikonograficznym;

    • praca z plikiem audio;

    • praca z ćwiczeniami interaktywnymi;

    • gry i zabawy (głuchy telefon);

    • praca ze zdjęciami i karteczkami.

  • formy pracy:

    • plenum;

    • praca w grupach;

    • praca w parach.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer lub laptop z podłączeniem do Internetu;

  • słowniczek;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (plik audio);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • koperta ze zdjęciami i zdaniami.

Alternatywne zastosowanie multimedium: plik audio

Plik audio można wykorzystać do ćwiczenia wymowy lub powtórzenia materiału przed sprawdzianem. Uczniowie mogą bawić się w karaoke: fragmenty piosenki są wyciszane, a w ich miejsce uczniowie podkładają swój głos. Uczniowie mogą napisać kolejne zwrotki piosenki.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami i pyta o ich samopoczucie (w języku niemieckim). Nauczyciel prosi o podanie propozycji, co można robić w weekend (w języku polskim).

plenum

12 min

Następuje krótka rozmowa w języku polskim na temat tego, co uczniowie lubią robić w weekendy, co robili w ostatni weekend lub co planują na kolejny.

Nauczyciel prezentuje ilustracje do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opowiadają, kogo widzą na obrazkach, wyrażają przypuszczenia, o czym mogą rozmawiać dziewczynki i dlaczego mogą być smutne. Uczniowie wyrażają swoje przypuszczenia.

Następnie nauczyciel prezentuje nagranie rozmowy. W razie potrzeby wyjaśnia nowe zwroty. Uczniowie starają się zrozumieć, o czym jest mowa i sprawdzają, czy ich przypuszczenia były prawidłowe.

Nauczyciel pyta, kto ma plany na weekend (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Ochotnicy zgłaszają się do odpowiedzi i wybierają odpowiednie imię.

Nauczyciel prezentuje ilustrację kalendarza z zaznaczonymi dniami: „sobota” i „niedziela” (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Uczniowie powtarzają słowa chórem (Samstag, Sonntag, das Wochenende).

Nauczyciel prezentuje pytanie Liny i prosi uczniów o powtórzenie. Uczniowie powtarzają: w zwolnionym tempie, normalnie, coraz szybciej i bardzo szybko. 

Nauczyciel przekazuje uczniom kopertę z trzema zdaniami w języku niemieckim i ich odpowiednikami w języku polskim. Każde zdanie jest zapisane na osobnej karteczce. Uczniowie znajdują pary (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

praca w grupach

Faza realizacyjna

Nauczyciel pyta, czy uczniowie pamiętają nazwy dni tygodnia (Montag - Freitag). Jeśli tak, uczniowie recytują chórem. Jeśli nie pamiętają, nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej kartkę z kalendarza i czyta nazwy dni tygodnia. Uczniowie powtarzają chórem.

plenum

18 min

Uczniowie słuchają rapu. Podnoszą ręce do góry, gdy usłyszą znajome słówko (e‑materiał: Multimedium).

Przy drugim słuchaniu uczniowie skupiają się na usłyszeniu nazw dni tygodnia. Gdy je usłyszą, podnoszą ptrawą rękę do góry.

Uczniowie otrzymują komplet karteczek z nazwami dni tygodnia. Podczas słuchania pierwszej zwrotki rapu, układają nazwy dni w kolejności zgodnej z nagraniem (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1). Nauczyciel spaceruje po sali i sprawdza poprawność wykonanego zadania.

praca w parach

Uczniowie dopasowują napis do obrazka, następnie chórem powtarzają frazy (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2 i 3).

Uczniowie słuchają rapu i śpiewają brakujące wersy.

Uczniowie otrzymują kartę pracy z treścią wiersza. W grupach uzupełniają brakujące wyrazy w wierszu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca w grupach

Podsumowanie

Uczniowie w parach wymieniają naprzemiennie nazwy dni tygodnia.

praca w parach

15 min

Zabawa w głuchy telefon. W zależności od liczebności grupy, można utworzyć kilka mniejszych drużyn. Nauczyciel zaczyna grę, mówi pierwszemu uczniowi do ucha zdanie: Was machst du am Wochenende? Uczniowie przekazują sobie to zdanie.

praca w grupach

głuchy telefon

W parach uczniowie pytają siebie nawzajem, co robią w weekend i odpowiadają na to pytanie.

praca w parach

Uczniowie otrzymują kopertę z trzema zdjęciami i trzema zdaniami. Dopasowują zdania do zdjęć (e‑materiał: Sprawdź się: ćwiczenie 4). Nauczyciel spaceruje po klasie i sprawdza poprawność wykonanego zadania.

koperta (zdjęcia + zdania)

Uczniowie analizują wpis do planera tygodniowego. Przygotowują odpowiedzi na pytanie: co robisz w najbliższy weekend? Następnie prezentują swoje propozycje na forum klasy.

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami i pyta o ich samopoczucie (w języku niemieckim). Nauczyciel prosi o podanie propozycji, co można robić w weekend (w języku polskim).

plenum

12 min

Następuje krótka dyskusja w języku polskim na temat tego, co uczniowie lubią robić w weekendy, co robili w ostatni weekend lub co planują na kolejny.

Nauczyciel prezentuje ilustracje do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opowiadają, kogo widzą na obrazkach, wyrażają przypuszczenia, o czym mogą rozmawiać dziewczynki i dlaczego mogą być smutne. Uczniowie wyrażają swoje przypuszczenia.

Następnie nauczyciel prezentuje nagranie rozmowy. W razie potrzeby wyjaśnia nowe zwroty. Uczniowie starają się zrozumieć, o czym jest mowa i sprawdzają, czy ich przypuszczenia były prawidłowe.

Nauczyciel pyta, kto jest zajęty w weekend (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Ochotnicy zgłaszają się do odpowiedzi i wybierają odpowiednie imię.

Nauczyciel prezentuje ilustrację kalendarza z zaznaczonymi dniami: „sobota” i „niedziela” (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Uczniowie powtarzają słowa chórem (Samstag, Sonntag, das Wochenende).

Nauczyciel prezentuje pytanie Liny i prosi uczniów o powtórzenie. Uczniowie powtarzają: w zwolnionym tempie, normalnie, coraz szybciej i bardzo szybko. 

Nauczyciel przekazuje uczniom kopertę z trzema zdaniami w języku niemieckim i ich odpowiednikami w języku polskim. Każde zdanie jest zapisane na osobnej karteczce. Uczniowie znajdują pary (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

praca w grupach

Faza realizacyjna

Nauczyciel pyta, czy uczniowie pamiętają nazwy dni tygodnia (Montag - Freitag). Jeśli tak, uczniowie recytują chórem. Jeśli nie pamiętają, nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej kartkę z kalendarza i czyta nazwy dni tygodnia. Uczniowie powtarzają chórem.

plenum

18 min

Uczniowie słuchają rapu. Podnoszą ręce do góry, gdy usłyszą znajome słówko (e‑materiał: Multimedium).

Przy drugim słuchaniu uczniowie skupiają się na usłyszeniu nazw dni tygodnia. Gdy je usłyszą, podnoszą ptrawą rękę do góry.

Uczniowie otrzymują komplet karteczek z nazwami dni tygodnia. Podczas słuchania pierwszej zwrotki rapu, układają nazwy dni w kolejności zgodnej z nagraniem (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1). Nauczyciel spaceruje po sali i sprawdza poprawność wykonanego zadania.

praca w parach

Uczniowie dopasowują napis do obrazka, następnie chórem powtarzają frazy (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2 i 3).

Uczniowie słuchają rapu i śpiewają brakujące wersy.

Uczniowie otrzymują kartę pracy z treścią wiersza. W grupach uzupełniają brakujące wyrazy w wierszu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca w grupach

Podsumowanie

Uczniowie w parach wymieniają naprzemiennie nazwy dni tygodnia.

praca w parach

15 min

Zabawa w głuchy telefon. W zależności od liczebności grupy, można utworzyć kilka mniejszych drużyn. Nauczyciel zaczyna grę, mówi pierwszemu uczniowi do ucha zdanie: Was machst du am Wochenende? Uczniowie przekazują sobie to zdanie.

praca w grupach

głuchy telefon

W parach uczniowie pytają siebie nawzajem, co robią w weekend i odpowiadają na to pytanie.

praca w parach

Uczniowie otrzymują kopertę z trzema zdjęciami i trzema zdaniami. Dopasowują zdania do zdjęć (e‑materiał: Sprawdź się: ćwiczenie 4). Nauczyciel spaceruje po klasie i sprawdza poprawność wykonanego zadania.

koperta (zdjęcia + zdania)

Uczniowie analizują wpis do planera tygodniowego. Przygotowują odpowiedzi na pytanie: co robisz w najbliższy weekend? Następnie prezentują swoje propozycje na forum klasy.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec