Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.5.2.4
Imię i nazwisko autora: Karolina Aksamska
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Mein Lieblingsplatz im Haus / Moje ulubione miejsce w domu
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa V, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na temat pomieszczeń w domu oraz czynności w nich wykonywanych
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia pomieszczenia znajdujące się w domu;
opisuje czynności, które wykonuje się w poszczególnych pomieszczeniach;
wyjaśnia, w którym pomieszczeniu najczęściej spędza czas i dlaczego.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;
automotywacja i zachęcanie siebie do działania;
odgadywanie znaczeń z wykorzystaniem wskazówek i sugestii językowych.
Metody i formy nauczania:
podająca – praca ze źródłem drukowanym, praca z plikami audio, wyjaśnianie;
aktywizująca – dyskusja, gra dydaktyczna;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
plenum.
Środki dydaktyczne:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (gra edukacyjna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel rozpoczyna krótką dyskusję, zadając uczniom pytania: Czy lubicie spędzać czas w swoim domu? Czy jednak wolicie wyjść z przyjaciółmi na zewnątrz? Uczniowie odpowiadają i uzasadniają swoje zdanie. Na podstawie ich wypowiedzi nauczyciel pyta, czy domyślają się, co będzie tematem lekcji, i prosi o przeczytanie tekstu w części Wprowadzenie.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają wpisy na forum z części Przeczytaj. Nauczyciel czyta zdania z Übung 1 z części Przeczytaj i prosi klasę o odpowiedź na forum, które jest prawdziwe, a które fałszywe. Następnie czyta zdania z Übung 2 z części Przeczytaj i prosi uczniów o wybranie poprawnych odpowiedzi. Uczniowie w parach rozwiązują Übung 3 z części Przeczytaj: łączą zdjęcie z nazwą wykonywanej czynności w celu sprawdzenia zrozumienia tekstu oraz utrwalenia nowego słownictwa.
Uczniowie grają w grę. Następnie wykonują ćwiczenia z części Gra edukacyjna: łączą w pary ilustracje z podpisami (Übung 1), grają w memory (Übung 2) oraz uzupełniają brakujące elementy w zdaniach (Übung 3) w celu powtórzenia słownictwa występującego w grze. W razie potrzeby korzystają ze słowniczka.
Uczniowie rozwiązują ćwiczenia z części Sprawdź się: dopasowują podpisy do ilustracji (Aufgabe 1), grają w memory (Aufgabe 2) oraz łączą w pary zdania w języku niemieckim z ich polskimi odpowiednikami (Aufgabe 4), co stanowi przygotowanie do dalszego ćwiczenia.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie dobierają się w pary. Na podstawie Aufgabe 8 z części Sprawdź się nauczyciel poleca uczniom, aby wzajemnie opowiedzieli sobie, w którym pomieszczeniu w swoim domu spędzają najwięcej czasu, dlaczego i jakie czynności wykonują. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej przydatne zwroty: Ich verbringe die meiste Zeit in …/Mein Zimmer/Wohnzimmer ist …/Ich backe/koche gerne, Im Badezimmer …
Na koniec zajęć uczniowie dopisują liczbę mnogą podanych rzeczowników (Aufgabe 3) oraz zaznaczają zdania, które są zgodne z przedstawionym zdjęciem (Aufgabe 5).
Praca domowa
Uczniowie wykonują Aufgabe 6 oraz 7 z części Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania gry edukacyjnej:
przed lekcją: nauczyciel poleca uczniom, aby zapoznali się z grą przed lekcją, i zachęca ich do sprawdzenia nowych wyrażeń w słowniku; jeśli uczniowie zapoznają się z nowym słownictwem wcześniej, będą mogli brać pełniejszy udział w lekcji i efektywniej pracować;
w trakcie lekcji: wykorzystanie przykładów z gry do rozmowy o pomieszczeniach w domu i czynnościach w nich wykonywanych;
po lekcji: powtórzenie słownictwa dotyczącego pomieszczeń w domu i czynności w nich wykonywanych.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0