Autorzy e‑materiału: Zdzisław Dudek, Zuzanna Kościuk

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Small Businesses and Shopping Locally / Małe firmy i lokalne zakupy

Grupa docelowa: klasa 1 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.7, II.2, II.5, II.7, III.1, III.2, III.3, III.4, III.7, V.1, V.2, V.3, V.5, V.6, V.8, V.11, V.12

Poziom nauczania: rozszerzony

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z handlem i jego wpływem na środowisko lokalne.

  2. Uczeń potrafi wskazać i uzasadnić, dlaczego warto inwestować w lokalne przedsięwzięcia i kupować w sklepach osiedlowych.

  3. Uczeń potrafi napisać rozprawkę na temat korzyści, jakie przynoszą lokalnej społeczności małe biznesy.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na tematy związane z handlem.

  2. Uczeń kształtuje wiedzę na temat związku pomiędzy inwestowaniem w lokalne przedsięwzięcia, a rozwojem lokalnej społeczności.

  3. Uczeń kształtuje postawę zaangażowania w proces uczenia się.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk, skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (analizowanie i rozwijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. kognitywizm

  2. podejście komunikacyjne

  3. podejście humanistyczne

  4. metoda podająca (praca z tekstem)

  5. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  6. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  7. metoda aktywizująca (prezentacja multimedialna, dyskusja w parach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca indywidualna

  3. praca w grupach

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla ilustrację (Wprowadzenie) i pyta uczniów: What do these two shops have in common? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

  2. Nauczyciel wskazuje na zdjęcie na początku sekcji Przeczytaj i pyta: Would you like to do some shopping in such a place? Uczniowie mają kilka minut na dyskusję. Następnie, uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach, po czym chętne osoby dzielą się na forum klasy informacjami uzyskanymi od kolegi/koleżanki.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst Corner Shop Nostalgia i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Sprawdzają odpowiedzi na forum klasy i uzasadniają je cytatami z tekstu.

  2. Uczniowie wykonują w parach Exercise 3 (Przeczytaj). Podają odpowiedzi na forum klasy i nanoszą je na tablicę multimedialną.

  3. Uczniowie rozmawiają w parach i dzielą się opiniami zgodnie z poleceniem z Exercise 4 (Przeczytaj): Do you agree with the author’s take on corner shops? Why? Why not? What are your experiences with them? Relacjonują na forum klasy opinie kolegów/koleżanek.

  4. Uczniowie w parach analizują wyrażenia umieszczone w słowniku i odszukują w czytance zdania, w których te wyrazy występują. Następnie w parach sprawdzają stopień opanowania podanych wyrażeń – jeden uczeń podaje słowo po angielsku, a zadaniem kolegi jest podanie polskiego odpowiednika danego wyrażenia. Następnie jeden uczeń podaje polskie słowo, a drugi tłumaczy wyrażenie na angielski. Nauczyciel na forum klasy pyta, które wyrazy były trudne, a które okazały się łatwe do zapamiętania. Dodatkowo uczniowie, np. w ramach pracy domowej, mogą ułożyć własne zdania z wybranymi wyrazami.

  5. W ramach przygotowania do pracy z prezentacją multimedialną uczniowie wykonują Exercise 1 (Prezentacja multimedialna). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  6. Uczniowie oglądają prezentację i wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 2 (Prezentacja multimedialna). Na forum klasy odpowiadają na pytanie: Which point of the presentation do you find the most important?

  7. Uczniowie ponownie oglądają prezentację i w parach wykonują Exercise 3 (Prezentacja multimedialna). Następnie, podają propozycje uzupełnienia luk w ćwiczeniu na forum klasy i wspólnie z nauczycielem ustalają najlepszą wersję każdej odpowiedzi. Wyznaczone przez nauczyciela osoby (inne, niż te, które zaproponowały najtrafniejsze odpowiedzi) nanoszą odpowiedzi na tablicę.

  8. Uczniowie uzupełniają na tablicy Exercise 4 (Prezentacja multimedialna). Po sprawdzeniu odpowiedzi uczniowie mogą utrwalić wpisane wyrazy, pracując w parach. Zadają sobie pytania do poszczególnych zdań, w taki sposób, aby w odpowiedzi padło wpisane wyrażenie, np.: How can small businesses influence our economy? – They stimulate it by...

  9. Uczniowie, pracując w parach, ustnie wykonują Exercise 5 (Prezentacja multimedialna).

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie na forum klasy wykonują ustnie w parach lub małych grupach Exercise 7 (Sprawdź się). Następnie uczniowie dokonują samoewaluacji - ustalają czego się nauczyli, co było dla nich trudne, a co łatwe oraz identyfikują nowe słownictwo, skupiając się na najtrudniejszych dla nich słowach.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują jedno lub dwa ćwiczenia spośród Exercise 1–6 (Sprawdź się). Pozostałe ćwiczenia z sekcji mogą zostać wykorzystane przez nauczyciela w ramach sprawdzianu.

  2. Uczniowie piszą pracę na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Write an essay (200–250 words) in which you give your opinion on the role of shopping locally for the community.

Materiały pomocnicze: brak

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W fazie podsumowującej uczniowie w trzyosobowych grupach przygotowują się do kampanii informacyjnej dla uczniów szkoły: Buy Locally. Save the Community. Przygotowuj np.: ulotkę informacyjną, infografikę, dwuminutowe wystąpienie itp. W kampanii uwzględniają treść prezentacji multimedialnej, rozwijając wybrane kwestie. Mogą również odnieść się do treści tekstu Corner Shop Nostalgia.