Imię i nazwisko autora:

Ewelina Kędzierska

Przedmiot:

fizyka

Temat zajęć:

Badanie biegu wiązki światła napotykającej zwierciadła

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.
III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników.

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
6) tworzy teksty, tabele, diagramy lub wykresy, rysunki schematyczne lub blokowe dla zilustrowania zjawisk bądź problemu; właściwie skaluje, oznacza i dobiera zakresy osi;
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach.
IX. Fale i optyka. Uczeń:
5) opisuje zjawiska jednoczesnego odbicia i załamania światła na granicy dwóch ośrodków różniących się prędkością rozchodzenia się światła; opisuje działanie światłowodu jako przykład wykorzystania zjawisko całkowitego wewnętrznego odbicia.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. wymieni rodzaje zwierciadeł;

  2. przeanalizuje, w jaki sposób światło odbija się od układu zwierciadeł;

  3. poda przykłady zastosowania układów kilku zwierciadeł;

  4. zastosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania zadań.

Strategie nauczania:

IBSE

Metody nauczania:

merytoryczna dyskusja wprowadzająca, obserwacja, rozmowa kierowana

Formy zajęć:

praca indywidualna, dyskusja grupowa

Środki dydaktyczne:

tablica multimedialna / rzutnik

Materiały pomocnicze:

zestaw do doświadczeń z optyki geometrycznej / zwierciadła i laser

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel rozpoczyna lekcję poprzez zaciekawienie uczniów tematem. Rozmawia z uczniami na temat prawa odbicia światła i zwierciadeł i jednocześnie rozpoznaje wiedzę wyjściową w kontekście bieżącego tematu lekcji.

Faza realizacyjna:

  • Konstruowanie wiedzy z zakresu nowego tematu:

– nauczyciel prezentuje uczniom doświadczenie obrazujące odbicie promienia od zwierciadła, a następnie od układu zwierciadeł,
– nauczyciel prosi uczniów o zapisanie obserwacji z przedstawionego doświadczenia,
– uczniowie prezentują zapisane obserwacje,
– nauczyciel omawia odpowiedzi uczniów,
– uczniowie wskazują ewentualne kwestie niezrozumiałe,
– nauczyciel omawia kwestie problematyczne,
– nauczyciel opowiada uczniom o zastosowaniach układów zwierciadeł w życiu codziennym i technice.

  • Kolejny etap lekcji obejmuje rekonstruowanie wiedzy uczniów:

– uczniowie wykonują zadania z części „Sprawdź się”, wskazane przez nauczyciela,
– nauczyciel sprawdza poprawność uczniowskich rozwiązań.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel przeprowadza z uczniami rozmowę, podczas której omawiają rozwiązywane w trakcie lekcji zadania. Dodatkowo powinien sprowokować uczniów do wskazania problemów napotkanych w czasie samodzielnej pracy.

Praca domowa:

Zadaniem uczniów jest zapoznanie się z symulacją dołączoną do niniejszego materiału oraz wyselekcjonowanie kluczowych informacji i sporządzenie notatki z zajęć.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Symulacja interaktywna może być wykorzystana do samodzielnej pracy ucznia przed lub na lekcji.