Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Ewelina Kędzierska |
Przedmiot: | fizyka |
Temat zajęć: | Badanie biegu wiązki światła napotykającej zwierciadła |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres podstawowy |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | IBSE |
Metody nauczania: | merytoryczna dyskusja wprowadzająca, obserwacja, rozmowa kierowana |
Formy zajęć: | praca indywidualna, dyskusja grupowa |
Środki dydaktyczne: | tablica multimedialna / rzutnik |
Materiały pomocnicze: | zestaw do doświadczeń z optyki geometrycznej / zwierciadła i laser |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel rozpoczyna lekcję poprzez zaciekawienie uczniów tematem. Rozmawia z uczniami na temat prawa odbicia światła i zwierciadeł i jednocześnie rozpoznaje wiedzę wyjściową w kontekście bieżącego tematu lekcji. | |
Faza realizacyjna: | |
– nauczyciel prezentuje uczniom doświadczenie obrazujące odbicie promienia od zwierciadła, a następnie od układu zwierciadeł,
– uczniowie wykonują zadania z części „Sprawdź się”, wskazane przez nauczyciela, | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel przeprowadza z uczniami rozmowę, podczas której omawiają rozwiązywane w trakcie lekcji zadania. Dodatkowo powinien sprowokować uczniów do wskazania problemów napotkanych w czasie samodzielnej pracy. | |
Praca domowa: | |
Zadaniem uczniów jest zapoznanie się z symulacją dołączoną do niniejszego materiału oraz wyselekcjonowanie kluczowych informacji i sporządzenie notatki z zajęć. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Symulacja interaktywna może być wykorzystana do samodzielnej pracy ucznia przed lub na lekcji. |