Dla nauczyciela
Autor: Stanisław Mrozowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Kościół we wczesnym średniowieczu
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje pozycję kościołów chrześcijańskich w państwach powstałych na gruzach imperium rzymskiego;
opisuje chrystianizację Irlandii i Brytanii;
analizuje teksty źródłowe dotyczące Kościoła w wczesnym średniowieczu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel poleca uczniom, aby przypomnieli sobie proces rozwoju chrześcijaństwa i rozszerzania wpływów na terenach imperium rzymskiego.
Faza wstępna:
Prowadzący lekcję określa cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu. Przedstawia kryteria sukcesu oraz wyświetla na tablicy temat lekcji.
Nauczyciel poleca, aby jedna osoba (wskazana lub ochotnik) krótko omówiła rozwój chrześcijaństwa na terenach imperium rzymskiego. W razie potrzeby dopowiada istotne informacje.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel przedstawia proces rozwoju chrześcijaństwa i kościołów chrześcijańskich na terenach dawnego imperium (a w ówczesnym czasie – królestw barbarzyńskich). Omawia barbaryzację Kościoła z jednej strony, z drugiej zaś postępującą chrystianizację ziem europejskich i rozwój klasztorów na Wyspach Brytyjskich, skąd chrześcijaństwo promieniowało na dalsze regiony.
Praca z pierwszym multimedium („Schemat interaktywny”). Nauczyciel zapowiada, że uczniowe będą pracowali nad tekstami źródłowymi dotyczącymi Kościoła wczesnośredniowiecznego. W tym celu dzieli uczniów na czteroosobowe grupy i losuje wśród nich trzy zakresy tematyczne:
zagadnienie 1: średniowieczni mnisi (teksty 1–3: św. Benedykt z Nursji o różnych rodzajach mnichów; reguła benedyktynów; Kasjodor o benedyktyńskiej pracy);
zagadnienie 2: kult świętych i ich nauki (teksty 5–7: cuda św. Bonifacego; opisy kultu świętych; żegluga św. Brendana);
zagadnienie 3: Kościół w państwie Franków (testy 8–10: kapitularz Karola Wielkiego; list Karola do opata Fuldy; potwierdzenie nadania przywilejów dla papiestwa).
Po ustalonym wcześniej czasie wyznaczeni przedstawiciele każdej z grup prezentują podsumowania, pozostali uczniowie przygotowują swoje notatki.
Praca z drugim multimedium („Film”). Uczniowie zapoznają się z nagraniem i wynotowują najważniejsze informacje. W parach wykonują ćwiczenia 1 i 2, sprawdzając swoje odpowiedzi z inną parą.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji „Kościół we wczesnym średniowieczu” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli? Na koniec poleca chętnemu uczniowi podsumowanie i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj polecenia 1 i 2 dołączone do schematu interaktywnego.
Materiały pomocnicze:
Wybór tekstów źródłowych do historii Kościoła, cz. 1, Starożytność i średniowiecze, wybór i oprac. L. Wilczyński, Poznań 2007.
A. Paner, J. Iluk, Na tabliczce, papirusie i pergaminie. Źródła historyczne dla uczniów szkoły średniej. Starożytność, średniowiecze, Koszalin 1997.
Religie Wschodu i Zachodu. Wybór tekstów, praca zbiorowa pod red. K. Banka, Warszawa 1991.
Europa w średniowieczu. Wybór źródeł do historii powszechnej średniowiecza, oprac. G.P. Bąbiak, J. Kaliszuk, pod red. E. Potkowskiego, Pułtusk 1996.
Upadek cesarstwa rzymskiego i początki feudalizmu w Europie i w Bizancjum, oprac. M.H. Serejski, Warszawa 1954.
J. Garbarczyk, K. Pieradzka, Teksty źródłowe do historii powszechnej wieków średnich, Kraków 1978.
A. Bober, Anglia, Szkocja, Irlandia. Teksty źródłowe do historii Kościoła i patrystyki I–X w., tłum. A. Bober, Lublin 1991.
Teksty źródłowe do nauki historii w szkole, nr 4, Wczesne średniowiecze, oprac. J. Włodarczyk, Warszawa 1960.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z tekstami źródłowymi zawartymi w schemacie oraz obejrzeć film – zdobyta dzięki temu wiedza przyda się podczas fazy realizacyjnej.