Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Zuzanna Kościuk
Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: An Ocean – A Place Full of Life / Ocean – miejsce pełne życia
Grupa docelowa: klasa 6 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.13, II.5, III.4, V.1, V.6, X
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo związane z oceaniczną fauną i florą.
Uczeń potrafi opisać ekosystem rafy koralowej.
Uczeń potrafi wyjaśnić, skąd pochodzi połowa zasobów tlenu na Ziemi.
Uczeń potrafi uzasadnić, dlaczego zaśmiecanie oceanów jest groźne dla klimatu.
Cele motywacyjne:
Uczeń kształtuje świadomość znaczenia oceanicznej fauny i flory dla stabilizacji klimatu Ziemi.
Uczeń rozwija wiedzę na temat złożoności ekosystemów oceanicznych.
Uczeń kształtuje świadomość odpowiedzialności indywidualnej w kwestii zanieczyszczania środowiska.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
metoda kognitywna
konektywizm
podejście humanistyczne
zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (praca z ilustracją interaktywną, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla zdjęcie oceanu z e‑materiału i pyta uczniów:
What do you see in the picture?
Do you know how many oceans there are on Earth?
What are their names?
Uczniowie odpowiadają na forum klasy.
W ramach przygotowania do lekcji uczniowie łączą wyrazy z ilustracjami w Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst Secrets of the Ocean Life i odpowiadają na pytanie: Which fact about the ocean surprised you the most?, a następnie wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Sprawdzają odpowiedzi na forum klasy i uzasadniają je cytatami z tekstu.
Metodą drylu językowego uczniowie powtarzają za nauczycielem wymowę trudniejszych słów z tekstu, w szczególności: the Southern, algae, species, oxygen.
Uczniowie ponownie czytają tekst Secrets of the Ocean Life i uzupełniają nazwy oceanów w Exercise 3 (Przeczytaj), po czym ochotnik na forum klasy odczytuje odpowiedzi.
Uczniowie w parach omawiają pytania z Exercise 4 (Przeczytaj), po czym jednym zdaniem odpowiadają na nie w formie pisemnej.
W ramach przygotowania do pracy z ilustracją interaktywną uczniowie rozwiązują krzyżówkę w Exercise 1 (Ilustracja interaktywna). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie słuchają na forum klasy nagrań do ilustracji interaktywnej, a następnie porządkują wyrażenia w Exercise 2 (Ilustracja interaktywna). Nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie ponownie słuchają nagrań i odpowiadają TRUE/FALSE na pytania z Exercise 3 (Ilustracja interaktywna). Nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Pracując parach, uczniowie starają się opisać koledze/koleżance ilustrację interaktywną (Ilustracja interaktywna), przywołując z pamięci jak najwięcej wspomnianych w nagraniach faktów na temat raf koralowych. Na koniec chętna osoba prezentuje wypowiedź na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Uczniowie uzupełniają Exercise 4 (Ilustracja interaktywna) i nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie słuchają nagrania z Exercise 5 (Sprawdź się) i w parach uzupełniają tekst ćwiczenia.
Uczniowie, pracując w parach, ustnie wykonują Exercise 7 (Sprawdź się). Odpowiadają na pytania:
Do you want to see a coral reef? Why/why not?
In your opinion, what should we do to protect the oceans?
Po zakończeniu pracy chętna osoba podaje odpowiedzi na forum klasy.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–4 i 6 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Write a short article for the school magazine about ocean life. In the article:
describe what kind of animals exist in oceans;
mention the biggest and the smallest ocean animals;
explain where can you find the most animals and plants.
Your answer should be 50–120 words long.
Materiały pomocnicze: Ilustracja interaktywna z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej uczniowie tworzą mapę pojęć zawierającą słownictwo związane z rafą koralową opisaną w ilustracji interaktywnej.