SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Kierunki ruchu turystycznego we współczesnym świecie

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II

Podstawa programowa

XII. Usługi: zróżnicowanie sektora usług, rola usług komunikacyjnych, edukacyjnych, finansowych i turystycznych oraz wymiany handlowej w rozwoju społeczno‑gospodarczym, rodzaje transportu, atrakcyjność regionów turystycznych świata.

Uczeń:

5) na podstawie zebranych informacji, danych statystycznych i map formułuje wnioski dotyczące atrakcyjności wybranych regionów turystycznych świata.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia pojęcie ruchu turystycznego i eksplozji turystycznej,

  • charakteryzuje stan, dynamikę i strukturę międzynarodowego ruchu turystycznego,

  • uzasadnia, że duże uzależnienie gospodarki kraju od jednego rodzaju działalności (na przykład turystyki) może być zagrożeniem dla jego budżetu.

Strategie nauczania: odwrócona klasa

Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, praca z e‑materiałem

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub tablety z dostępem do internetu), mapa polityczna świata, zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze

Cabaj W., Kruczek Z., Podstawy geografii turystycznej, Proksenia, Kraków 2010.

Ilieş A., Wendt J.A., Geografia turystyczna. Podstawy teorii i zagadnienia aplikacyjne, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu, Gdańsk 2015.

Jędrusik M., Makowski J., Plit F., Geografia turystyczna świata. Nowe trendy. Regiony turystyczne, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2010.

Warszyńska J., Geografia turystyczna świata, t. 1–2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997.

UNWTO, International Tourism Highlights. 2019 Edition, [online], dostępny w internecie: https://www.e‑unwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284421152, UNWTO, Madrid 2019.

PRZEBIEG LEKCJI

Kilka lekcji wcześniej nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie informacji na temat międzynarodowego ruchu turystycznego. W tym celu poleca zapoznać się z tym e‑materiałem oraz wskazanymi w scenariuszu materiałami pomocniczymi, a także innymi źródłami informacji geograficznej. Uczniowie mają do przygotowania następujące zagadnienia:

  • pojęcie ruchu turystycznego i eksplozji turystycznej,

  • stan, dynamika i struktura międzynarodowego ruchu turystycznego,

  • zalety i wady monokultur turystycznych.

Faza wprowadzająca

  • Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności).

  • Sprawdzenie zadania domowego.

  • Dialog z uczniami mający na celu ustalenie miejsca turystyki w gospodarce narodowej.

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat pojęć: ruch turystycznyeksplozja turystyczna. Uczniowie zgłaszają swoje pomysły i rysują w zeszytach mapę myśli.

  • Następnie nauczyciel rozpoczyna pogadankę na temat stanu i dynamiki ruchu turystycznego. Wyjaśnia zagadnienie przy pomocy wyświetlanego na tablicy fragmentu e‑materiału.

  • W kolejnej części lekcji nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy. Każda z grup ma za zadanie przedyskutować informacje na temat:

    • grupa 1: struktury międzynarodowych wyjazdów turystycznych w 1995 i 2017 roku,

    • grupa 2: struktury wydatków na turystykę międzynarodową w 1995 i 2017 roku,

    • grupa 3: struktury międzynarodowych przyjazdów turystycznych w 1995 i 2017 roku,

    • grupa 4: struktury wpływów z turystyki międzynarodowej w 1995 i 2017 roku.

  • Następnie chętni uczniowie z poszczególnych grup omawiają przydzielone zagadnienia na forum klasy. W dyskusję włączają się pozostali uczniowie, proponując przyczyny analizowanych zjawisk. Nad merytoryczną stroną dyskusji czuwa nauczyciel.

  • Po tym zadaniu nauczyciel inicjuje wspólną dyskusję (z całym zespołem klasowym) na temat monokultury turystycznej. Uczniowie uzasadniają, że duże uzależnienie gospodarki kraju od jednego rodzaju działalności (na przykład turystyki) może być zagrożeniem dla jego budżetu.

  • Następnie nauczyciel wyświetla na tablicy zadania z bloku ćwiczeń interaktywnych. Wskazani uczniowie podchodzą do tablicy i rozwiązują kilka z nich.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez wyświetlenie grafiki interaktywnej.

  • Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów, ocenia pracę w grupach i przypomina cele zajęć.

  • Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.

Praca domowa

  • Korzystając z dostępnych źródeł informacji, omów kierunki podróży zagranicznych Polaków.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafika interaktywna może zostać wykorzystana podczas lekcji poświęconej analizie roli usług turystycznych w rozwoju regionów świata (zakres rozszerzony: XII. 6).