Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Alfabet Morse'a w języku Java
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Scharakteryzujesz, czym jest kod Morse'a i jak za jego pomocą kodowane są poszczególne znaki alfabetu.
Napiszesz program w języku Java, który będzie dokonywał kodowania.
Wykonasz kilka ćwiczeń, które sprawdzą twoją wiedzę na temat kodu Morse'a i jego implementacji.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie dla języka Java SE 8 (lub nowszej wersji), w tym Eclipse 4.4 (lub nowszej wersji).
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Chętne lub wybrane osoby przypominają najważniejsze informacje dotyczące alfabetu Morse'a.
Faza wstępna:
Uczniowie w parach odtwarzają algorytm kodowania za pomocą alfabetu Morse'a. Następnie powtarzają działanie dla odkodowywania.
Nauczyciel wyświetla temat oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie analizują treści z sekcji „Przeczytaj” wyświetlone na tablicy.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Film samouczek”. Uczniowie wspólnie zapoznają się z jego treścią. Zapisują ewentualne problemy i pytania. Następuje dyskusja, w trakcie której nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe treści.
Uczniowie w parach piszą program kodujący tekst za pomocą alfabetu Morse'a. Chętne lub wybrane osoby przedstawiają swój kod na forum klasy.
Nauczyciel omawia przedstawione programy.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia.
Praca domowa:
Uczniowie na kartce dokonują zamiany ciągu znaków alfabetu łacińskiego „MISIEK” na system Morse'a. Wykorzystują tabelę zawartą w sekcji „Przeczytaj”.
Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 3 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla języka Java SE 8 (lub nowszej wersji).
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Eclipse 4.4 (lub nowszej wersji).
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Film samouczek” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.