Dla nauczyciela
Autor: Tomasz Malinowski
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Z historii polskiej chadecji w okresie II Rzeczypospolitej
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VII. Rywalizacja o władzę.
Uczeń:
1) przedstawia proces ewolucji instytucjonalnej i ideologicznej partii politycznych; charakteryzuje funkcje partii politycznych;
6) charakteryzuje etapy rozwoju systemu partyjnego w Rzeczypospolitej Polskiej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia uwarunkowania powstania chrześcijańskiej demokracji w Polsce;
przedstawia proces ewolucji instytucjonalnej polskich partii chadeckich;
charakteryzuje rolę partii chadeckich w tworzeniu i rozwoju parlamentaryzmu II RP;
analizuje znaczenie ruchu chrześcijańskiej demokracji dla rozwoju polskiego parlamentaryzmu po I wojnie światowej;
określa współczesne partie w Polsce, które odwołują się do tradycji chadeckich.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji:
Faza wstępna
1. Wprowadzenie uczniów w temat lekcji: „Z historii polskiej chadecji w okresie II Rzeczypospolitej” i omówienie celów zajęć.
2. Uczniowie biorą udział w burzy mózgów na temat: „Z czym kojarzy ci się chadecja?”. Wybrana osoba notuje skojarzenia na tablicy.
3. Głosowanie: „Czy na współczesnej scenie politycznej jest miejsce na ugrupowania chadeckie?”. Zapisanie wyniku na tablicy.
Faza realizacyjna
1. Podział klasy na grupy. Każda z nich opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”. Po zakończeniu pracy przedstawiciele zespołów prezentują przydzielone zagadnienie. Pozostali uczniowie sporządzają notatki, mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.
2. Praca z audiobookiem. Po zapoznaniu się z nagraniem uczniowie wykonują w parach ćwiczenia do audiobooka, a następnie porównują swoje rozwiązanie z innym zespołem, omawiając kolejno wykonane kroki.
3. Podział na 4‑osobowe grupy, które rozwiązują na czas zadania z sekcji „Sprawdź się”, od najłatwiejszych do najtrudniejszych. Grupa, która poprawnie rozwiąże zadania jako pierwsza, wygrywa i może zostać nagrodzona ocenami za aktywność.
Faza podsumowująca
1. Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.
2. Wybrane osoby podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
3. Uczniowie ponownie głosują nad zagadnieniem z wprowadzenia do lekcji. Porównanie wyników głosowania. Czy ich opinie się zmieniły? Dlaczego? Dyskusja na forum klasy.
Praca domowa:
Napisz krótką notatkę, uwzględniając w niej najistotniejsze informacje dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach.
Materiały pomocnicze:
Domnika Sozańska, Chrześcijańska demokracja w Polsce: przyczyny słabości i szanse rozwoju, Kraków 2011.
Konstanty Turowski, Historia ruchu chrześcijańsko–demokratycznego w Polsce, Warszawa 1989.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać audiobook do przygotowania się do lekcji powtórkowej.