Numer e‑materiału: 1.2.2.1.
Autor e‑materiału: Magdalena Sieradz
Tytuł e‑materiału: Woher kommst du? / Skąd pochodzisz?
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1

Cel ogólny lekcji: Umiejętność pytania o pochodzenie oraz informowania o kraju pochodzenia

1
Cele wynikające z podstawy programowej:

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
2) moje miejsce zamieszkania.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno- lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
4) używa poznanych wyrazów i zwrotów podczas zabawy.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
4) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • informuje, z jakiego kraju pochodzi;

  • formułuje pytanie do rówieśnika o kraj pochodzenia.

Cele motywacyjne

Uczeń:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • wykorzystuje umiejętności z innych edukacji na języku obcym.

Strategie uczenia się
  • powtarzanie materiału na głos;

  • łączenie kanałów sensorycznych (wzrok, słuch);

  • domyślanie się znaczeń na podstawie materiału ilustracyjnego.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Metody, techniki i formy pracy

– metody wykorzystane w toku lekcji:

  • podająca;

  • komunikatywna;

  • programowana – z użyciem komputera;

– techniki pracy z uczniem:

  • praca z materiałem ikonograficznym;

  • ćwiczenia interaktywne na komputerze;

  • praca z plikiem audio;

– formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer/laptop z podłączeniem do Internetu;

  • rzutnik multimedialny;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (plik audio);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • flaga Polski, Austrii, Niemiec, Włoch;

  • zdjęcia bohaterów.

Alternatywne wykorzystanie multimedium: plik audio

Plik może zostać wykorzystany do ćwiczeń na rozumienie ze słuchu, innych niż zaproponowane w poleceniach, np. ustalenie kontekstu (kto?, gdzie?, kiedy?, co robi?). Uczniowie mogą nadać nagraniu tytuł. Plik audio to również inspiracja do ułożenia podobnych dialogów lub odegrania przez uczniów ról i odtworzenia nagranych dialogów.
Z plikiem audio może zostać zainicjowana ponadto zabawa w echo: powtarzanie na różne sposoby lub głuchy telefon (wybrana fraza z nagrania).

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita uczniów i prezentuje ilustrację na tablicy multimedialnej.

Uczniowie przyglądają się ilustracji (e‑materiał: Przeczytaj) i próbują odgadnąć temat lekcji. 

Nauczyciel wyjaśnia dzieciom, że Linę odwiedził kolega z wakacji oraz, że do Liny dzwoni Klara. Uczniowie próbują odgadnąć, o czym mogą rozmawiać dzieci. 

plenum

15

tablica multimedialna

Uczniowie słuchają dialogu. Próbują zidentyfikować pytanie, które zadają sobie dzieci.

praca indywidualna

Nauczyciel zapisuje pytanie na tablicy (Woher kommst du?). Uczniowie powtarzają je po lektorze lub nauczycielu.

plenum

Powtarzanie chórem.

Nauczyciel prezentuje uczniom flagę Austrii, pyta z jakich kolorów się składa i czy przypomina flagę Polski. Dyskusja w języku polskim. Nauczyciel zachęca do nazwania kolorów widocznych na flagach (w języku niemieckim).

Uczniowie stoją na środku klasy. Na tablicy naklejona jest flaga Polski, a na przeciwległej ścianie - flaga Austrii. Nauczyciel podaje imiona znajomych Liny. Zadaniem uczniów jest jak najszybsze ustawienie się pod właściwą flagą.

praca indywidualna

flaga Polski, flaga Austrii,

zabawa ruchowa

Uczniowie stojący pod flagą Polski powtarzają za nauczycielem zdanie Ich komme aus Polen. Uczniowie stojący pod flagą Austrii: Ich komme aus Österreich.

plenum

powtarzanie chórem

Uczniowie przemieszczają się swobodnie po klasie. Część uczniów trzyma kartki z napisami Deutschland, Österreich, Polen. Pozostali uczniowie - flagi tych państw. Na sygnał nauczyciela uczniowie próbują jak najszybciej dobrać się w pary.

plenum

flaga Polski, flaga Austrii, kartki z nazwami krajów

Faza realizacyjna

Uczniowie przyglądają się rysunkowi (e‑materiał: Multimedium) i próbują odgadnąć, z jakiego kraju pochodzi nowy kolega Klary.

Następnie słuchają dialogu. Wspólnie z nauczycielem ustalają, o jaki kraj chodzi oraz przyglądają się fladze na koszulce Marco.

plenum

15

Nauczyciel pyta, które kraje pojawiły się w rozmowie. Uczniowie wybierają poprawne odpowiedzi (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).

praca indywidualna

praca na tabletach lub na kartach pracy

Uczniowie kolorują flagi zgodnie z legendą (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).

Nauczyciel rozdaje uczniom zdjęcia przedstawiające bohaterów z dzisiejszej lekcji, a następnie odtwarza nagranie. Uczniowie podnoszą do góry zdjęcie bohatera, który wypowiedział dane zdanie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).

plenum

zdjęcia bohaterów

Uczniowie słuchają nagrania (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).Podczas słuchania śledzą tekst wzrokiem i uzupełniają luki korzystając z podanych wyrazów.

praca indywidualna

tekst w formie wydruku

Uczniowie przyglądają się ilustracjom z samochodami i ustalaj kraj ich pochodzenia. Nazwę kraju zapisują pod ilustracją (e‑materiał: Multimedium, polecenie 5).

praca w parach

Faza podsumowująca

Uczniowie otrzymują ilustrację z bohaterami tej lekcji oraz 4 zdania (Ich komme aus …). Umieszczają podpisy na rysunkach (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca w grupach

15

praca na tabletach lub kartach pracy

Uczniowie słuchają nagrania, a następnie układają flagi zgodnie z kolejnością w nagraniu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

Nauczyciel wręcza uczniom flagi (Austria, Niemcy, Włochy, Polska). Uczniowie spacerują po klasie i zadają sobie nawzajem pytanie o pochodzenie. Uczniowie podają nazwę kraju zgodnie z otrzymaną flagą.

praca indywidualna

spacer po klasie

Nauczyciel żegna się z uczniami.

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita uczniów i prezentuje ilustrację na tablicy multimedialnej.

Uczniowie przyglądają się ilustracji (e‑materiał: Przeczytaj) i próbują odgadnąć temat lekcji. 

Nauczyciel wyjaśnia dzieciom, że Linę odwiedził kolega z wakacji oraz, że do Liny dzwoni Klara. Uczniowie próbują odgadnąć, o czym mogą rozmawiać dzieci. 

plenum

15

tablica multimedialna

Uczniowie słuchają dialogu. Próbują zidentyfikować pytanie, które zadają sobie dzieci.

praca indywidualna

Nauczyciel zapisuje pytanie na tablicy (Woher kommst du?). Uczniowie powtarzają je po lektorze lub nauczycielu.

plenum

Powtarzanie chórem.

Nauczyciel prezentuje uczniom flagę Austrii, pyta z jakich kolorów się składa i czy przypomina flagę Polski. Dyskusja w języku polskim. Nauczyciel zachęca do nazwania kolorów widocznych na flagach (w języku niemieckim).

Uczniowie stoją na środku klasy. Na tablicy naklejona jest flaga Polski, a na przeciwległej ścianie - flaga Austrii. Nauczyciel podaje imiona znajomych Liny. Zadaniem uczniów jest jak najszybsze ustawienie się pod właściwą flagą.

praca indywidualna

flaga Polski, flaga Austrii,

zabawa ruchowa

Uczniowie stojący pod flagą Polski powtarzają za nauczycielem zdanie Ich komme aus Polen. Uczniowie stojący pod flagą Austrii: Ich komme aus Österreich.

plenum

powtarzanie chórem

Uczniowie przemieszczają się swobodnie po klasie. Część uczniów trzyma kartki z napisami Deutschland, Österreich, Polen. Pozostali uczniowie - flagi tych państw. Na sygnał nauczyciela uczniowie próbują jak najszybciej dobrać się w pary.

plenum

flaga Polski, flaga Austrii, kartki z nazwami krajów

Faza realizacyjna

Uczniowie przyglądają się rysunkowi (e‑materiał: Multimedium) i próbują odgadnąć, z jakiego kraju pochodzi nowy kolega Klary.

Następnie słuchają dialogu. Wspólnie z nauczycielem ustalają, o jaki kraj chodzi oraz przyglądają się fladze na koszulce Marco.

plenum

15

Nauczyciel pyta, które kraje pojawiły się w rozmowie. Uczniowie wybierają poprawne odpowiedzi (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).

praca indywidualna

praca na tabletach lub na kartach pracy

Uczniowie kolorują flagi zgodnie z legendą (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).

Nauczyciel rozdaje uczniom zdjęcia przedstawiające bohaterów z dzisiejszej lekcji, a następnie odtwarza nagranie. Uczniowie podnoszą do góry zdjęcie bohatera, który wypowiedział dane zdanie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).

plenum

zdjęcia bohaterów

Uczniowie słuchają nagrania (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).Podczas słuchania śledzą tekst wzrokiem i uzupełniają luki korzystając z podanych wyrazów.

praca indywidualna

tekst w formie wydruku

Uczniowie przyglądają się ilustracjom z samochodami i ustalaj kraj ich pochodzenia. Nazwę kraju zapisują pod ilustracją (e‑materiał: Multimedium, polecenie 5).

praca w parach

Faza podsumowująca

Uczniowie otrzymują ilustrację z bohaterami tej lekcji oraz 4 zdania (Ich komme aus …). Umieszczają podpisy na rysunkach (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca w grupach

15

praca na tabletach lub kartach pracy

Uczniowie słuchają nagrania, a następnie układają flagi zgodnie z kolejnością w nagraniu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

Nauczyciel wręcza uczniom flagi (Austria, Niemcy, Włochy, Polska). Uczniowie spacerują po klasie i zadają sobie nawzajem pytanie o pochodzenie. Uczniowie podają nazwę kraju zgodnie z otrzymaną flagą.

praca indywidualna

spacer po klasie

Nauczyciel żegna się z uczniami.

Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec