Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.2.2.1.
Autor e‑materiału: Magdalena Sieradz
Tytuł e‑materiału: Woher kommst du? / Skąd pochodzisz?
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność pytania o pochodzenie oraz informowania o kraju pochodzenia
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel wita uczniów i prezentuje ilustrację na tablicy multimedialnej. Uczniowie przyglądają się ilustracji (e‑materiał: Przeczytaj) i próbują odgadnąć temat lekcji. Nauczyciel wyjaśnia dzieciom, że Linę odwiedził kolega z wakacji oraz, że do Liny dzwoni Klara. Uczniowie próbują odgadnąć, o czym mogą rozmawiać dzieci. | plenum | 15 | tablica multimedialna |
Uczniowie słuchają dialogu. Próbują zidentyfikować pytanie, które zadają sobie dzieci. | praca indywidualna | ||
Nauczyciel zapisuje pytanie na tablicy (Woher kommst du?). Uczniowie powtarzają je po lektorze lub nauczycielu. | plenum | Powtarzanie chórem. | |
Nauczyciel prezentuje uczniom flagę Austrii, pyta z jakich kolorów się składa i czy przypomina flagę Polski. Dyskusja w języku polskim. Nauczyciel zachęca do nazwania kolorów widocznych na flagach (w języku niemieckim). | |||
Uczniowie stoją na środku klasy. Na tablicy naklejona jest flaga Polski, a na przeciwległej ścianie - flaga Austrii. Nauczyciel podaje imiona znajomych Liny. Zadaniem uczniów jest jak najszybsze ustawienie się pod właściwą flagą. | praca indywidualna | flaga Polski, flaga Austrii, zabawa ruchowa | |
Uczniowie stojący pod flagą Polski powtarzają za nauczycielem zdanie Ich komme aus Polen. Uczniowie stojący pod flagą Austrii: Ich komme aus Österreich. | plenum | powtarzanie chórem | |
Uczniowie przemieszczają się swobodnie po klasie. Część uczniów trzyma kartki z napisami Deutschland, Österreich, Polen. Pozostali uczniowie - flagi tych państw. Na sygnał nauczyciela uczniowie próbują jak najszybciej dobrać się w pary. | plenum | flaga Polski, flaga Austrii, kartki z nazwami krajów | |
Faza realizacyjna | |||
Uczniowie przyglądają się rysunkowi (e‑materiał: Multimedium) i próbują odgadnąć, z jakiego kraju pochodzi nowy kolega Klary. Następnie słuchają dialogu. Wspólnie z nauczycielem ustalają, o jaki kraj chodzi oraz przyglądają się fladze na koszulce Marco. | plenum | 15 | |
Nauczyciel pyta, które kraje pojawiły się w rozmowie. Uczniowie wybierają poprawne odpowiedzi (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1). | praca indywidualna | praca na tabletach lub na kartach pracy | |
Uczniowie kolorują flagi zgodnie z legendą (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2). | |||
Nauczyciel rozdaje uczniom zdjęcia przedstawiające bohaterów z dzisiejszej lekcji, a następnie odtwarza nagranie. Uczniowie podnoszą do góry zdjęcie bohatera, który wypowiedział dane zdanie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3). | plenum | zdjęcia bohaterów | |
Uczniowie słuchają nagrania (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).Podczas słuchania śledzą tekst wzrokiem i uzupełniają luki korzystając z podanych wyrazów. | praca indywidualna | tekst w formie wydruku | |
Uczniowie przyglądają się ilustracjom z samochodami i ustalaj kraj ich pochodzenia. Nazwę kraju zapisują pod ilustracją (e‑materiał: Multimedium, polecenie 5). | praca w parach | ||
Faza podsumowująca | |||
Uczniowie otrzymują ilustrację z bohaterami tej lekcji oraz 4 zdania (Ich komme aus …). Umieszczają podpisy na rysunkach (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). | praca w grupach | 15 | praca na tabletach lub kartach pracy |
Uczniowie słuchają nagrania, a następnie układają flagi zgodnie z kolejnością w nagraniu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). | |||
Nauczyciel wręcza uczniom flagi (Austria, Niemcy, Włochy, Polska). Uczniowie spacerują po klasie i zadają sobie nawzajem pytanie o pochodzenie. Uczniowie podają nazwę kraju zgodnie z otrzymaną flagą. | praca indywidualna | spacer po klasie | |
Nauczyciel żegna się z uczniami. | |||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wita uczniów i prezentuje ilustrację na tablicy multimedialnej.
Uczniowie przyglądają się ilustracji (e‑materiał: Przeczytaj) i próbują odgadnąć temat lekcji.
Nauczyciel wyjaśnia dzieciom, że Linę odwiedził kolega z wakacji oraz, że do Liny dzwoni Klara. Uczniowie próbują odgadnąć, o czym mogą rozmawiać dzieci.
plenum
15
tablica multimedialna
Uczniowie słuchają dialogu. Próbują zidentyfikować pytanie, które zadają sobie dzieci.
praca indywidualna
Nauczyciel zapisuje pytanie na tablicy (Woher kommst du?). Uczniowie powtarzają je po lektorze lub nauczycielu.
plenum
Powtarzanie chórem.
Nauczyciel prezentuje uczniom flagę Austrii, pyta z jakich kolorów się składa i czy przypomina flagę Polski. Dyskusja w języku polskim. Nauczyciel zachęca do nazwania kolorów widocznych na flagach (w języku niemieckim).
Uczniowie stoją na środku klasy. Na tablicy naklejona jest flaga Polski, a na przeciwległej ścianie - flaga Austrii. Nauczyciel podaje imiona znajomych Liny. Zadaniem uczniów jest jak najszybsze ustawienie się pod właściwą flagą.
praca indywidualna
flaga Polski, flaga Austrii,
zabawa ruchowa
Uczniowie stojący pod flagą Polski powtarzają za nauczycielem zdanie Ich komme aus Polen. Uczniowie stojący pod flagą Austrii: Ich komme aus Österreich.
plenum
powtarzanie chórem
Uczniowie przemieszczają się swobodnie po klasie. Część uczniów trzyma kartki z napisami Deutschland, Österreich, Polen. Pozostali uczniowie - flagi tych państw. Na sygnał nauczyciela uczniowie próbują jak najszybciej dobrać się w pary.
plenum
flaga Polski, flaga Austrii, kartki z nazwami krajów
Faza realizacyjna
Uczniowie przyglądają się rysunkowi (e‑materiał: Multimedium) i próbują odgadnąć, z jakiego kraju pochodzi nowy kolega Klary.
Następnie słuchają dialogu. Wspólnie z nauczycielem ustalają, o jaki kraj chodzi oraz przyglądają się fladze na koszulce Marco.
plenum
15
Nauczyciel pyta, które kraje pojawiły się w rozmowie. Uczniowie wybierają poprawne odpowiedzi (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).
praca indywidualna
praca na tabletach lub na kartach pracy
Uczniowie kolorują flagi zgodnie z legendą (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).
Nauczyciel rozdaje uczniom zdjęcia przedstawiające bohaterów z dzisiejszej lekcji, a następnie odtwarza nagranie. Uczniowie podnoszą do góry zdjęcie bohatera, który wypowiedział dane zdanie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).
plenum
zdjęcia bohaterów
Uczniowie słuchają nagrania (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).Podczas słuchania śledzą tekst wzrokiem i uzupełniają luki korzystając z podanych wyrazów.
praca indywidualna
tekst w formie wydruku
Uczniowie przyglądają się ilustracjom z samochodami i ustalaj kraj ich pochodzenia. Nazwę kraju zapisują pod ilustracją (e‑materiał: Multimedium, polecenie 5).
praca w parach
Faza podsumowująca
Uczniowie otrzymują ilustrację z bohaterami tej lekcji oraz 4 zdania (Ich komme aus …). Umieszczają podpisy na rysunkach (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).
praca w grupach
15
praca na tabletach lub kartach pracy
Uczniowie słuchają nagrania, a następnie układają flagi zgodnie z kolejnością w nagraniu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).
Nauczyciel wręcza uczniom flagi (Austria, Niemcy, Włochy, Polska). Uczniowie spacerują po klasie i zadają sobie nawzajem pytanie o pochodzenie. Uczniowie podają nazwę kraju zgodnie z otrzymaną flagą.
praca indywidualna
spacer po klasie
Nauczyciel żegna się z uczniami.
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0