Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.6.7.5
Imię i nazwisko autora: Iwona Płotka
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Was kannst du schon? Teste dich! / Co już potrafisz? Sprawdź się!
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom językowy A2
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność opisywania i wypowiadania się na temat swojego życia – siebie, swojej rodziny, miejsca zamieszkania, szkoły i pracy.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
porządkuje słownictwo z zakresu życia prywatnego i systemu szkolnictwa;
opisuje swoją rodzinę, przyjaciół, miejsce zamieszkania oraz typy szkół w Niemczech;
wymienia nazwy wybranych zawodów i je scharakteryzuje.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
tworzenie skojarzeń myślowych – umiejscawianie nowych słów w kontekście;
używanie obrazu i dźwięku (tworzenie ilustracji);
ćwiczenie (wymowy i pisowni);
rozumienie informacji (czytanie tekstu w celu znalezienia określonych szczegółów);
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;
odgadywanie znaczenia tekstu czytanego;
centralizowanie procesu uczenia się (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi);
organizowanie i planowanie uczenia się (zdobywanie wiedzy na temat tego, jak uczyć się języków obcych, przygotowanie odpowiedniego miejsca do nauki);
obniżanie poziomu lęku (stosowanie różnych technik relaksacyjnych);
automotywacja i zachęcenie do działania (stwierdzenia o sobie „nauka języka niemieckiego sprawia mi dużą przyjemność”);
zadawanie pytania o zdrowie i samopoczucie, które są ważne w życiu ucznia;
współpraca z innymi osobami (współpraca z kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego).
Metody/techniki nauczania:
podająca – praca z tekstem źródłowym, praca z plikiem audio, pogadanka, wyjaśnienie;
praktyczna – odpowiedzi na pytania, pisanie krótkiej informacji tekstowej;
aktywizująca – burza mózgów; drama: przeprowadzenie wywiadu;
programowana: z użyciem komputera/telefonu komórkowego, techniki multimedialne.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca na forum.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Na początku zajęć uczniowie zapoznają się z treścią informacji wprowadzającej. Następnie odpowiadają na pytania: Gdzie mieszkają polskie rodziny? Jak wygląda twoje miejsce zamieszkania? Po krótkiej dyskusji nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i prosi o opisanie obrazka, zadając pytanie: Was seht ihr auf dem Bild? Nauczyciel wypisuje na tablicy wskazówki dotyczące wypowiedzi, np.: Auf dem Bild sehe ich …, Auf dem Bild gibt es ...
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst z części Przeczytaj i w razie potrzeby korzystają z dostępnych źródeł, np. słowniczka. Podczas czytania nauczyciel zwraca uwagę na wymowę. Następnie czyta on zdania z Übung 1 w części Przeczytaj i prosi uczniów o odpowiedź na forum, czy zdanie jest prawdziwe czy fałszywe. Uczniowie wykonują w parach Übung 2 oraz samodzielnie Übung 3 w części Przeczytaj w celu utrwalenia nowego słownictwa.
Nauczyciel zapisuje na tablicy 3 przykłady zdań z tekstu w części Przeczytaj, w których występuje czasownik finden, np.: Ich finde sie super!, Das finde ich sehr praktisch!, Ich finde mein Leben fantastisch! i pyta uczniów, czy pamiętają regułę, według której układa się zdania z tym czasownikiem. W razie potrzeby nauczyciel daje uczniom odpowiednie wskazówki. Uczniowie wykonują Übung 2 z części Plik audio.
Nauczyciel dzieli uczniów na 3/4‑osobowe grupy. Uczniowie słuchają Pliku audio, starając się zanotować jak najwięcej szczegółów dotyczących usłyszanego tekstu. Po wysłuchaniu wymieniają się w grupie informacjami, które zapamiętali.
Nauczyciel rozdaje każdej z grup transkrypcję tekstu. Uczniowie zakreślają informacje, których nie zapamiętali wcześniej.
Następnie sprawdzają rozumienie tekstu zaznaczając czy informacja jest prawdziwa, czy też fałszywa, dopasowują wyrazy do zdań (Übung 1 i 2 z części Plik audio). Uczniowie uzupełniają luki w zdaniach brakującymi wyrazami oraz łączą rzeczowniki z czasownikami, tworząc poprawne wyrażenia.
Uczniowie przyporządkowują niemieckie nazwy przedmiotów szkolnych do ich polskich odpowiedników (Übung 3 z części Plik audio).
Uczniowie we wcześniej stworzonych grupach przygotowują notatkę graficzną na temat szkoły w Niemczech według informacji z Pliku audio.
c) Faza podsumowująca:
Nauczyciel pisze na tablicy pytanie: Was ist wichtig in unserem Leben? Prosi uczniów, aby każdy podszedł do tablicy i napisał jeden rzeczownik, który zakomunikuje, co jest dla niego ważne. Następnie nauczyciel dyskutuje z uczniami na temat wypisanych pojęć, zadając im takie pytania jak: Wie wichtig ist die Familie in deinem Leben? Warum findest du Freunde bedeutend? Welche Bedeutung haben Hobbys für dein Leben? Jest to wstęp do Aufgabe 8 z części Sprawdź się, które uczniowie wykonają pisemnie w domu.
Nauczyciel zadaje pytanie podsumowujące: Co zapamiętasz z dzisiejszej lekcji?, oczekując od uczniów wymienienia słownictwa i struktur, które okazały się szczególnie przydatne dla uczniów.
Praca domowa:
Uczniowie tworzą wpis na blogu: Jakie jest twoje miejsce zamieszkania? (Aufgabe 8 z części Sprawdź się).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: wprowadzenie do tematu, przypomnienie znanego już słownictwa;
w trakcie lekcji: uzupełnienie słownictwa związanego z rodziną, miejscem zamieszkania i szkołą, powiązanie wiedzy posiadanej z nową;
po lekcji: powtórzenie słownictwa z zakresu rodziny, miejsca zamieszkania i szkoły, przypomnienie wiadomości.