Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Marcin Maćkiewicz, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Na starej fotografii

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Poziom podstawowy

Wymagania ogólne

II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:

1) opisuje właściwości substancji i wyjaśnia przebieg procesów chemicznych;

2) wskazuje na związek właściwości różnorodnych substancji z ich zastosowaniami i ich wpływem na środowisko naturalne;

4) wskazuje na związek między właściwościami substancji a ich budową chemiczną.

III. Opanowanie czynności praktycznych. Uczeń:

1) bezpiecznie posługuje się sprzętem laboratoryjnym i odczynnikami chemicznymi;

2) projektuje i przeprowadza doświadczenia chemiczne, rejestruje ich wyniki w różnej formie, formułuje obserwacje, wnioski oraz wyjaśnienia;

3) stawia hipotezy oraz proponuje sposoby ich weryfikacji;

4) przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

Poziom rozszerzony

Wymagania ogólne

II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:

1) opisuje właściwości substancji i wyjaśnia przebieg procesów chemicznych;

2) wskazuje na związek właściwości różnorodnych substancji z ich zastosowaniami i ich wpływem na środowisko naturalne;

4) wskazuje na związek między właściwościami substancji a ich budową chemiczną.

III. Opanowanie czynności praktycznych. Uczeń:

1) bezpiecznie posługuje się sprzętem laboratoryjnym i odczynnikami chemicznymi;

2) projektuje i przeprowadza doświadczenia chemiczne, rejestruje ich wyniki w różnej formie, formułuje obserwacje, wnioski oraz wyjaśnienia;

3) stosuje elementy metodologii badawczej (określa problem badawczy, formułuje hipotezy oraz proponuje sposoby ich weryfikacji);

4) przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wymienia etapy powstawania zdjęć fotograficznych (omawia proces powstawania zdjęć fotograficznych);

  • określa zasadę działania utrwalacza w fotografii;

  • wymienia substancje światłoczułe;

  • określa, na czym polega dagerotypia;

  • bada światłoczułość chlorku srebra(I).

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna;

  • problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • pogadanka;

  • analiza materiału źródłowego;

  • eksperyment chemiczny;

  • dyskusja dydaktyczna;

  • metoda lekcji odwróconej;

  • okienko informacyjne;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • film edukacyjny;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, kreda/pisak;

  • rzutnik multimedialny.

Przed lekcją

Metoda lekcji odwróconej. Uczniowie mają za zadanie zapoznać się z filmem edukacyjnym i ułożyć pytania do treści filmu.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje informacje zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału oraz zadaje uczniom pytania: Czy wiedzą, jak powstają zdjęcia? Dlaczego kiedyś zdjęcia były czarno‑białe? Jaka jest różnica między fotografią cyfrową a analogową?

  2. Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie starają się odpowiedzieć na pytanie: jakie substancje chemiczne stosuje się w fotografii i dlaczego te?

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

  4. Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zadają sobie nawzajem pytania, które sformułowali podczas projekcji filmu w domu i jednocześnie odpowiadają na te pytania. Nauczyciel monitoruje przebieg pogadanki.

  2. Eksperyment chemiczny – „Badania światłoczułości halogenków srebra”. Nauczyciel dzieli losowo uczniów na trzy grupy i rozdaje karty pracy. Zadaniem każdej grupy będzie przeprowadzenie eksperymentu badania światłoczułości halogenków srebra. Uczniowie układają zasady przeprowadzenia eksperymentu, chętni uczniowie na forum podają swoje propozycje, pozostali uczniowie i nauczyciel weryfikują pod kątem merytorycznym. Ostatecznie procedurę wykonania zatwierdza nauczyciel. (Przykładowa instrukcja dla nauczyciela zamieszczona w materiałach pomocniczych.) Uczniowie formułują problem i hipotezę, wykonują poszczególne czynności wg instrukcji, obserwują zmiany, wyciągają wnioski, zapisują równanie reakcji chemicznej. Po zakończeniu pracy uczniowie z poszczególnych grup relacjonują przebieg swojej pracy ze wskazaniem na efekty pracy.

  3. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

1. Okienko informacyjne – forma indywidualnej twórczej notatki. Kartkę w zeszycie uczniowie dzielą na cztery części (poziom, pion lub po przekątnej). W pierwsze okienko uczniowie wpisują hasło, które ich interesuje. W drugim okienku podają definicję danego terminu (z różnych źródeł). W trzecie okienko wpisują metaforyczne znaczenie wyrazu, żart językowy, rebus itp. Ostatnie może mieć formę scenki komiksowej, dialogu, karykatury z zastosowaniem interesującego uczniów terminu. 2. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Dziś nauczyłem się...

  • Zaskoczyło mnie to, że ...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

Uczniowie wykonują w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się” pozostałe ćwiczenia, których nie zdążyli wykonać na lekcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Film edukacyjny może być wykorzystany przez ucznia w fazie przygotowania do lekcji. Uczniowie nieobecni na lekcji mogą wykorzystać medium do uzupełnienia luk kompetencyjnych.

Materiały pomocnicze:

  1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Jakie związki chemiczne wykorzystywane są w fotografii?

  • Na czym polega naświetlanie kliszy?

  • Na czym polega wywołanie kliszy?

  • W jakim celu przeprowadza się utrwalanie kliszy?

  • Co to jest dagerotypia?

  1. Doświadczenie chemiczne: „Badania światłoczułości halogenków srebra”

Szkło i sprzęt laboratoryjny: krążek do filtrowania osadów przez dekantację, kartka, a najlepiej sztywna tektura (okładka książki czy zeszytu), szpatułka, probówki szklane, statyw do probówek.

Odczynniki chemiczne: azotan(V) srebra(I), chlorek sodu, woda destylowana.

Instrukcja wykonania:

Otrzymywanie AgCl:

  • Grupa 1 – sporządza roztwór azotanu(V) srebra(I) oraz roztwór NaCl . Przygotuj wodne roztwory obu substancji. (Uwaga: Użyj wody destylowanej – uzyskasz roztwór klarowny. Używając wody z kranu uzyskasz roztwór mętny z powodu reakcji soli srebra z zawartymi w wodzie wodociągowej chlorkami i innymi związkami.) Zmieszaj oba roztwory ze sobą. Natychmiast zachodzi wtedy reakcja: AgNO 3  + NaCl → AgCl + NaNO 3.  (Nauczyciel może powiedzieć, że azotan(V) srebra(I) powoli rozkłada się pod wpływem światła – i ze starsze próbki tej substancji, nawet przechowywane w pojemnikach z ciemnego szkła, mają czasem lekko szare zabarwienie. Powstały w ten sposób chlorek srebra(I) jest praktycznie nierozpuszczalny w wodzie i wytrąca się w postaci śnieżnobiałego, serowatego osadu.)

  • Grupa 2 – powstały osad chlorku srebra(I) uczniowie przemywają dwa razy przez dekantację i odsączają, i jeszcze wilgotny rozkładają cienką warstwą na powierzchni papieru.

  • Grupa 3 – na białej powierzchni chlorku srebra(I) uczniowie rozkładają nakrętki od butelek (cztery sztuki) i wystawiają na światło słoneczne lub sztuczne – najlepiej lampa UV. (Już po kilku minutach można zauważyć, że powierzchnia chlorku wyraźnie pociemnieje w miejscach wystawionych na światło, podczas gdy pozostanie biała pod zakrętkami. Nauczyciel zwraca uwagę, że uzyskany w taki sposób obraz jest prymitywnym negatywem – ciemne obszary odpowiadają jasno oświetlonym i vice versa. Jest on oczywiście nietrwały, ponieważ białe nienaświetlone obszary w dalszym ciągu zachowują światłoczułość. Z tego powodu widoczny wzór zanika po wystawieniu na światło, a powierzchnia plamy staje się jednolicie ciemna.)

    Uczniowie mogą jeszcze przeprowadzić eksperyment odzyskania azotanu(V) srebra(I). W tym celu należy pozostały chlorek srebra(I) – także naświetlony roztworzyć w kwasie azotowym(V) (0.3M), a następnie wykrystalizować po zatężeniu roztworu.

  1. Karty charakterystyk substancji.

  2. Karta pracy ucznia:

RSq58GcQBA2Ny

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 62.59 KB w języku polskim