Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.4.2.5
Imię i nazwisko autora: Lena Wilkiewicz
Przedmiot: język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Kein Bock aufzuräumen?/Brak ochoty na porządki?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa 4, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji: Umiejętność udzielania wskazówek ze szczególnym uwzględnieniem porad dotyczących sprzątania.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia, dlaczego sprzątanie jest ważne,
udziela wskazówek dotyczących sprzątania,
formułuje pytania, które chciałby zadać specjaliście do spraw sprzątania lub osobie, która jest typem bałaganiarza.
Cele motywacyjne:
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi,
ma możliwość decydowania o swojej gotowości do mówienia,
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem,
otrzymuje informację zwrotną o postępach,
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata,
uczy się sztuki przemawiania i argumentowania,
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się
strategie pamięciowe:
używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych, tworzenie ilustracji).
strategie kognitywne:
ćwiczenie (tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdań ze sobą)
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów,
strategie kompensacyjne:
odgadywanie znaczenia wypowiedzi ustnych i pisemnych (używanie wskazówek językowych - niektórych znanych słów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślamy się treści w języku niemieckim, np. czego dotyczy rozmowa z ekspertem do spraw sprzątania, jeśli rozpoznajemy tylko niektóre słowa z języka niemieckiego),
pokonywanie ograniczeń w pisaniu, np. poprzez tworzenie nowych słów, użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy.
Metody i formy nauczania:
podejście komunikacyjne;
podejście humanistyczne;
podająca: pogadanka, opis, praca ze źródłem drukowanym, wyjaśnienie;
aktywizująca: odgrywanie scenek (wcielanie się w inną postać), gry dydaktyczne, burza mózgów;
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w plenum,
praca w grupach.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer, np. laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium: plik audio,
zestaw zadań interaktywnych.
Przebieg lekcji
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pokazuje uczniom dwa zdjęcia kontrastowe: jedno przedstawia pomieszczenie uporządkowane, czyste, drugie jest jego przeciwieństwem - obrazuje bałagan i nagromadzenie sprzętów. Następnie nauczyciel sugeruje, by uczniowie podali jak najwięcej skojarzeń, jakie przychodzą im na myśl, gdy oglądają oba zdjęcia. Nauczyciel moderuje burzę mózgów i z wymienianych skojarzeń wypisuje na tablicy istotne dla toku lekcji hasła, jak np. Unordnung, Chaos, Aufräumen, itp.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst źródłowy, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.
Uczniowie wykonują polecenia do tekstu, zadania na rozumienie tekstu (zadania prawda/fałsz, porządkowanie informacji, praca ze słownictwem).
Nauczyciel wspiera uczniów w powyższych zadaniach, upewnia się, że zapoznali się z treścią tekstu i jest on dla nich zrozumiały. Następnie inicjuje krótką dyskusję na temat porządkowania. Może zadać następujące pytania:
Wie oft und wann räumst du deine Wohnung auf?
Mit wem machst du Ordnung?
Warum räumst du dein Zimmer oder andere Räume auf?
Welche Emotionen begleiten dich beim Putzen?
Ist Aufräumen ein Problem für dich?
Następnie uczniowie wysłuchują nagrania – wywiadu z trenerką do spraw sprzątania.
Uczniowie analizują nagranie i wykonują polecenia do niego. Porządkują informacje, dopasowują poszczególne elementy do siebie, poznają słownictwo.
Nauczyciel inicjuje rozmowę i pyta uczniów, jakie inne pytania można zadać specjaliście od porządków?
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie potrafią napisać krótki tekst, wyjaśniając, jaką rolę odgrywa sprzątanie i dlaczego warto to robić regularnie.
Uczniowie umieją udzielić rad i wskazówek, jak zacząć sprzątanie oraz jak postępować, by zbyt szybko nie zniechęcić się i nie zdemotywować.
W ramach podsumowania uczniowie podzieleni na kilka grup 4‑5-osobowych zbierają pomysły/wskazówki na szybkie/kreatywne/skuteczne sprzątanie wybranych pomieszczeń lub miejsc. Autorzy największej liczby wskazówek zostaną nagrodzeni.
Praca domowa:
Zadaniem ucznia jest zaplanowanie akcji sprzątania wybranego pomieszczenia w swoim domu i opisanie jej krok po kroku.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio
Przed lekcją: zapoznanie się z tematem i nowym słownictwem. Na podstawie tytułu wywiadu uczniowie przygotowują zestaw pytań, które można zadać ekspertce do spraw sprzątania.
W trakcie lekcji: wykorzystanie jako bazy leksykalnej do wykonywania ćwiczeń, inspiracja do wypowiedzi pisemnych lub ustnych. Część transkrypcji może posłużyć jako tekst dyktanda. Na podstwie dialogu uczniowie wcielają się w rolę eksperta do spraw sprzątania i tworzą podobne dialogi.
Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa. Uczniowie mogą także przygotować ulotkę informacyjną – wskazówki dotyczące sprzątania.