Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.3.12.1
Imię i nazwisko autora: Paweł Przywara
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Wie verfasse ich Kommentare in der Onlinewelt? / Jak pisać komentarze w świecie online?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III, zakres rozszerzony, poziom językowy B2+/C1
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wyrażania swojego zdania w Internecie
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne – zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3–6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
analizuje wypowiedzi dotyczące formułowania komentarzy w sieci;
przedstawia wskazówki związane z tworzeniem komentarzy;
tworzy wypowiedź w formie artykułu na temat komentarzy w Internecie.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
samodzielnie dokonuje refleksji nad swoimi umiejętnościami językowymi w oparciu o realizację zadań, nad którymi pracuje.
Strategie uczenia się:
tworzenie skojarzeń myślowych – umiejscawianie nowych słów w kontekście;
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym, tłumaczenie słów;
odgadywanie znaczeń z wykorzystaniem wskazówek i sugestii językowych.
Metody i formy nauczania:
podejście komunikacyjne;
konstruktywizm;
podająca – wyjaśnianie, praca z tekstem źródłowym, praca z prezentacją multimedialną;
aktywizująca – burza mózgów;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (prezentacja multimedialna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu. Zwraca także ich uwagę na tekst wprowadzający „Czy wiesz, że…” i pyta uczniów: Czy domyślacie się, co będzie tematem dzisiejszej lekcji? Uczniowie udzielają odpowiedzi na pytanie.
Nauczyciel pyta: Wisst ihr, wie man einen Kommentar verfassen soll, so dass man den Empfänger erreicht? Uczniowie odpowiadają, nauczyciel zapisuje ich propozycje na tablicy.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie czytają tekst Online‑Kommentare, starając się zrozumieć jego treść (w razie potrzeby mogą skorzystać ze słowniczka). Następnie nauczyciel zachęca uczniów do krótkiej wymiany zdań na temat tekstu, zadając pytania, np. Czego dowiedziałaś/dowiedziałeś się z tekstu? (Was hast du aus dem Text erfahren?). Wybrani uczniowie odpowiadają. Następnie uczniowie zaznaczają, na jaki temat wypowiada się młodzież (Übung 1 z sekcji Przeczytaj).
Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy. Jedna grupa czyta ponownie wypowiedź Andreasa, druga – Bettiny. Następnie grupy prezentują w formie streszczenia wypowiedzi obydwu osób na forum klasy.
Uczniowie w parach dopasowują odpowiednie informacje do osób z tekstu oraz uzupełniają zdania (Übung 2–3 z sekcji Przeczytaj).
Nauczyciel prosi, aby uczniowie przyjrzeli się pierwszemu zdjęciu w prezentacji oraz odpowiedzieli na pytanie Was wird das Thema dieser Präsentation sein? Uczniowie snują przypuszczenia - nauczyciel zapisuje pomysły uczniów na tablicy. Następnie nauczyciel wyświetla kolejne zdjęcie z prezentacji multimedialnej i uczniowie zastanawiają się, jaki temat łączy oba zdjęcia. Temat zostaje zapisany na tablicy. Uczniowie porównują go z tytułem multimedium.
Uczniowie zapoznają się z prezentacją multimedialną, dopasowują tytuły do slajdów (Übung 1 z sekcji Prezentacja multimedialna).
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 3–4‑osobowe. Uczniowie w grupach na podstawie prezentacji przygotowują notatkę wizualną do tematu: Wie verfasst man gelungene Kommentare im Netz? W przypadku wątpliwości nauczyciel wskazuje uczniom odpowiednie słownictwo, które pojawia się w ćwiczeniach w e‑materiale. Notatki omawiane są na forum klasy oraz zawieszane na ścianie/gazetce w klasie.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie w parach odpowiadają pisemnie na pytania: Fügst du Kommentare im Netz hinzu? Warum ja, warum nicht? Wozu kann man damit beitragen? Wann und wie kommentierst du? Wie kann die eigene Meinung im Netz noch geäußert werden? Wybrane pary prezentują odpowiedzi na forum klasy. Nauczyciel udziela informacji zwrotnej dotyczącej poprawności wypowiedzi.
Praca domowa
Uczniowie piszą artykuł, w którym przedstawią dobre i złe strony pisania komentarzy w sieci (Aufgabe 8 w części Sprawdź się).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania prezentacji multimedialnej:
przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa z zakresu komentowania w sieci;
w trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą (konekcjonizm); uczniowie w grupach tworzą 2‑3 przykładowe komentarze na różnych stronach internetowych, blogach, portalach społecznościowych, forach internetowych itp. Komentarze powinny być konstruktywne, pozytywne i zgodne z zasadami omówionymi wcześniej w prezentacji.
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu; uczniowie tworzą quiz w formie online do tematu.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0