Numer e‑materiału: 3.3.12.1

Imię i nazwisko autora: Paweł Przywara

Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Wie verfasse ich Kommentare in der Onlinewelt? / Jak pisać komentarze w świecie online?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III, zakres rozszerzony, poziom językowy B2+/C1

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność wyrażania swojego zdania w Internecie

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.1.R Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie rozszerzonym)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych – w tym związków frazeologicznych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie różnorodne złożone wypowiedzi ustne wypowiadane w naturalnym tempie oraz różnorodne złożone wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy w miarę złożone, spójne i logiczne, płynne wypowiedzi ustne oraz w miarę złożone, bogate pod względem treści, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i reaguje ustnie w różnorodnych, również złożonych i nietypowych sytuacjach oraz reaguje w formie w miarę złożonego tekstu pisanego w różnorodnych sytuacjach, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych – w tym związków frazeologicznych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
12) nauka i technika (np. ludzie nauki, odkrycia naukowe, wynalazki, korzystanie z urządzeń technicznych i technologii informacyjno‑komunikacyjnych oraz szanse i zagrożenia z tym związane, korzyści i zagrożenia wynikające z postępu naukowo‑technicznego);
II. Uczeń rozumie różnorodne złożone wypowiedzi ustne wypowiadane w naturalnym tempie:
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie różnorodne złożone wypowiedzi pisemne:
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy w miarę złożone, spójne i logiczne, płynne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie i poglądy, przedstawia i ustosunkowuje się do opinii i poglądów innych osób;
V. Uczeń tworzy w miarę złożone, bogate pod względem treści, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. e‑mail, list prywatny, list formalny – w tym list motywacyjny, życiorys, CV, wpis na blogu, opowiadanie, recenzję, artykuł, rozprawkę):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie i poglądy, przedstawia i ustosunkowuje się do opinii i poglądów innych osób;
12) stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze;
13) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VI. Uczeń reaguje ustnie w różnorodnych, również złożonych i nietypowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
4) wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób, komentuje wypowiedzi uczestników dyskusji, wyraża wątpliwość;
5) wyraża i uzasadnia swoje upodobania, preferencje, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, preferencje, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim;
IX. Uczeń posiada:
1) wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne – zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3–6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:

Uczeń:

  • analizuje wypowiedzi dotyczące formułowania komentarzy w sieci;

  • przedstawia wskazówki związane z tworzeniem komentarzy;

  • tworzy wypowiedź w formie artykułu na temat komentarzy w Internecie.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach;

  • samodzielnie dokonuje refleksji nad swoimi umiejętnościami językowymi w oparciu o realizację zadań, nad którymi pracuje.

Strategie uczenia się:

  • tworzenie skojarzeń myślowych – umiejscawianie nowych słów w kontekście;

  • dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym, tłumaczenie słów;

  • odgadywanie znaczeń z wykorzystaniem wskazówek i sugestii językowych.

Metody i formy nauczania:

  • podejście komunikacyjne;

  • konstruktywizm;

  • podająca – wyjaśnianie, praca z tekstem źródłowym, praca z prezentacją multimedialną;

  • aktywizująca – burza mózgów;

  • kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach,

  • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (prezentacja multimedialna),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu. Zwraca także ich uwagę na tekst wprowadzający „Czy wiesz, że…” i pyta uczniów: Czy domyślacie się, co będzie tematem dzisiejszej lekcji? Uczniowie udzielają odpowiedzi na pytanie.

  • Nauczyciel pyta: Wisst ihr, wie man einen Kommentar verfassen soll, so dass man den Empfänger erreicht? Uczniowie odpowiadają, nauczyciel zapisuje ich propozycje na tablicy.

b) Faza realizacyjna

  • Uczniowie czytają tekst Online‑Kommentare, starając się zrozumieć jego treść (w razie potrzeby mogą skorzystać ze słowniczka). Następnie nauczyciel zachęca uczniów do krótkiej wymiany zdań na temat tekstu, zadając pytania, np. Czego dowiedziałaś/dowiedziałeś się z tekstu? (Was hast du aus dem Text erfahren?). Wybrani uczniowie odpowiadają. Następnie uczniowie zaznaczają, na jaki temat wypowiada się młodzież (Übung 1 z sekcji Przeczytaj).

  • Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy. Jedna grupa czyta ponownie wypowiedź Andreasa, druga – Bettiny. Następnie grupy prezentują w formie streszczenia wypowiedzi obydwu osób na forum klasy.

  • Uczniowie w parach dopasowują odpowiednie informacje do osób z tekstu oraz uzupełniają zdania (Übung 2–3 z sekcji Przeczytaj).

  • Nauczyciel prosi, aby uczniowie przyjrzeli się pierwszemu zdjęciu w prezentacji oraz odpowiedzieli na pytanie Was wird das Thema dieser Präsentation sein? Uczniowie snują przypuszczenia - nauczyciel zapisuje pomysły uczniów na tablicy. Następnie nauczyciel wyświetla kolejne zdjęcie z prezentacji multimedialnej i uczniowie zastanawiają się, jaki temat łączy oba zdjęcia. Temat zostaje zapisany na tablicy. Uczniowie porównują go z tytułem multimedium.

  • Uczniowie zapoznają się z prezentacją multimedialną, dopasowują tytuły do slajdów (Übung 1 z sekcji Prezentacja multimedialna).

  • Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 3–4‑osobowe. Uczniowie w grupach na podstawie prezentacji przygotowują notatkę wizualną do tematu: Wie verfasst man gelungene Kommentare im Netz? W przypadku wątpliwości nauczyciel wskazuje uczniom odpowiednie słownictwo, które pojawia się w ćwiczeniach w e‑materiale. Notatki omawiane są na forum klasy oraz zawieszane na ścianie/gazetce w klasie.

c) Faza podsumowująca

  • Uczniowie w parach odpowiadają pisemnie na pytania: Fügst du Kommentare im Netz hinzu? Warum ja, warum nicht? Wozu kann man damit beitragen? Wann und wie kommentierst du? Wie kann die eigene Meinung im Netz noch geäußert werden? Wybrane pary prezentują odpowiedzi na forum klasy. Nauczyciel udziela informacji zwrotnej dotyczącej poprawności wypowiedzi.

Praca domowa

Uczniowie piszą artykuł, w którym przedstawią dobre i złe strony pisania komentarzy w sieci (Aufgabe 8 w części Sprawdź się).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania prezentacji multimedialnej:

  • przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa z zakresu komentowania w sieci;

  • w trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą (konekcjonizm); uczniowie w grupach tworzą 2‑3 przykładowe komentarze na różnych stronach internetowych, blogach, portalach społecznościowych, forach internetowych itp. Komentarze powinny być konstruktywne, pozytywne i zgodne z zasadami omówionymi wcześniej w prezentacji.

  • po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu; uczniowie tworzą quiz w formie online do tematu.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec