Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Charakterystyka działania ONZ (organy i mechanizm podejmowania decyzji)
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
VII. Współczesne stosunki międzynarodowe.
Uczeń:
7) charakteryzuje cele i najważniejsze organy Organizacji Narodów Zjednoczonych (Zgromadzenie Ogólne, Rada Bezpieczeństwa, Sekretarz Generalny, Rada Gospodarcza i Społeczna, Międzynarodowy Trybunał Sprawiedliwości); przedstawia jej wybrane działania i ocenia ich skuteczność.
Zakres rozszerzony
XIII. Ład międzynarodowy.
Uczeń:
24) przedstawia cele działania: Światowej Organizacji Zdrowia, Międzynarodowej Organizacji Pracy, Organizacji Narodów Zjednoczonych do Spraw Wyżywienia i Rolnictwa, Międzynarodowego Funduszu Walutowego, Międzynarodowego Banku Odbudowy i Rozwoju, Światowej Organizacji Handlu, Organizacji Narodów Zjednoczonych do Spraw Oświaty, Nauki i Kultury, Organizacji Narodów Zjednoczonych do Spraw Rozwoju Przemysłowego oraz Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przedstawia genezę powstania ONZ;
omawia kompetencje i działalność poszczególnych organów ONZ;
ocenia działalność ONZ.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca;
metoda plakatu/ilustracji.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
kartki A3/A4, pisaki.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Podanie tematu i celów lekcji.
2. Uczniowie przypominają sobie informacje dotyczące Ligi Narodów. Szczególnie zwracają uwagę na jej cele. Następnie odpowiadają na pytanie: „Dlaczego Liga Narodów nie była skuteczna?”.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie zapoznają się z treścią lekcji. Następnie krótko omawiają genezę, cele i zasady działalności ONZ. Wykonują ćwiczenia 1 i 4 z sekcji „Sprawdź się”.
2. Uczniowie dzielą się na 7 grup i zapoznają ze schematem, przy czym każda z grup skupia się na innym elemencie schematu:
grupa 1 – Zgromadzenie Ogólne;
grupa 2 – Rada Bezpieczeństwa;
grupa 3 – Rada Gospodarcza i Społeczna oraz Rada Powiernicza;
grupa 4 – sekretarz generalny;
grupa 5 – Międzynarodowy Trybunał Sprawiedliwości;
grupa 6 – organizacje oznaczone numerami 7–12;
grupa 7 – organizacje oznaczone numerami 13–21.
3. Następnie w grupach przygotowują krótkie informacje na temat tych instytucji w formie ilustracji/plakatu/wykresu. Na koniec przedstawiają na forum wyniki swojej pracy.
4. Uczniowie wykonują ćwiczenia 7 i 8 oraz ćwiczenie 1 do „Schematu”.
5. Następuje dyskusja na temat działalności ONZ. Na podstawie posiadanej wiedzy uczniowie zastanawiają się nad pytaniem, czy założona po II wojnie światowej ONZ dalej działa skutecznie i efektywnie. Na koniec wybrana osoba podsumowuje dyskusję.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie jednym zdaniem mówią, co było dla nich najważniejsze w czasie tej lekcji.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia z e‑materiału.
Materiały pomocnicze:
Karta Narodów Zjednoczonych, libr.sejm.gov.pl.
Ośrodek Informacji ONZ w Warszawie, unic.un.org.pl
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą zapoznać się z multimedium w domu i przygotować informacje na temat wyspecjalizowanych organizacji działających przy ONZ.