Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Charakterystyka działania ONZ (organy i mechanizm podejmowania decyzji)

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

VII. Współczesne stosunki międzynarodowe.

Uczeń:

7) charakteryzuje cele i najważniejsze organy Organizacji Narodów Zjednoczonych (Zgromadzenie Ogólne, Rada Bezpieczeństwa, Sekretarz Generalny, Rada Gospodarcza i Społeczna, Międzynarodowy Trybunał Sprawiedliwości); przedstawia jej wybrane działania i ocenia ich skuteczność.

Zakres rozszerzony

XIII. Ład międzynarodowy.

Uczeń:

24) przedstawia cele działania: Światowej Organizacji Zdrowia, Międzynarodowej Organizacji Pracy, Organizacji Narodów Zjednoczonych do Spraw Wyżywienia i Rolnictwa, Międzynarodowego Funduszu Walutowego, Międzynarodowego Banku Odbudowy i Rozwoju, Światowej Organizacji Handlu, Organizacji Narodów Zjednoczonych do Spraw Oświaty, Nauki i Kultury, Organizacji Narodów Zjednoczonych do Spraw Rozwoju Przemysłowego oraz Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • przedstawia genezę powstania ONZ;

  • omawia kompetencje i działalność poszczególnych organów ONZ;

  • ocenia działalność ONZ.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca;

  • metoda plakatu/ilustracji.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • kartki A3/A4, pisaki.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Podanie tematu i celów lekcji.

2. Uczniowie przypominają sobie informacje dotyczące Ligi Narodów. Szczególnie zwracają uwagę na jej cele. Następnie odpowiadają na pytanie: „Dlaczego Liga Narodów nie była skuteczna?”.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie zapoznają się z treścią lekcji. Następnie krótko omawiają genezę, cele i zasady działalności ONZ. Wykonują ćwiczenia 1 i 4 z sekcji „Sprawdź się”.

2. Uczniowie dzielą się na 7 grup i zapoznają ze schematem, przy czym każda z grup skupia się na innym elemencie schematu:

  • grupa 1 – Zgromadzenie Ogólne;

  • grupa 2 – Rada Bezpieczeństwa;

  • grupa 3 – Rada Gospodarcza i Społeczna oraz Rada Powiernicza;

  • grupa 4 – sekretarz generalny;

  • grupa 5 – Międzynarodowy Trybunał Sprawiedliwości;

  • grupa 6 – organizacje oznaczone numerami 7–12;

  • grupa 7 – organizacje oznaczone numerami 13–21.

3. Następnie w grupach przygotowują krótkie informacje na temat tych instytucji w formie ilustracji/plakatu/wykresu. Na koniec przedstawiają na forum wyniki swojej pracy.

4. Uczniowie wykonują ćwiczenia 7 i 8 oraz ćwiczenie 1 do „Schematu”.

5. Następuje dyskusja na temat działalności ONZ. Na podstawie posiadanej wiedzy uczniowie zastanawiają się nad pytaniem, czy założona po II wojnie światowej ONZ dalej działa skutecznie i efektywnie. Na koniec wybrana osoba podsumowuje dyskusję.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie jednym zdaniem mówią, co było dla nich najważniejsze w czasie tej lekcji.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia z e‑materiału.

Materiały pomocnicze:

Karta Narodów Zjednoczonych, libr.sejm.gov.pl.

Ośrodek Informacji ONZ w Warszawie, unic.un.org.pl

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie mogą zapoznać się z multimedium w domu i przygotować informacje na temat wyspecjalizowanych organizacji działających przy ONZ.