Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.2.2.4
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Mein Zimmer ist gemütlich / Mój pokój jest przytulny
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność rozmawiania o swoim pokoju i jego wyposażeniu
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel wita się z uczniami i pyta o ich samopoczucie. | plenum | 13 min | |
Nauczyciel prezentuje dużą ilustrację, odkrywając jej poszczególne fragmenty. Uczniowie nie widzą całości, lecz tylko poszczególne fragmenty. Ich zadanie polega na odgadnięciu, co przedstawia ilustracja. | ilustracja - pokój (Jeśli nauczyciel dysponuje tablicą interaktywną, może wykorzystać funkcję kurtyny lub lupki.) | ||
Gdy uczniowie odgadną, że chodzi o pokój, następuje krótka dyskusja w języku polskim o tym, jakie pokoje mają dzieci, czy mieszkają z rodzeństwem, czy jest to mały, czy duży pokój. | |||
Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie decydują, czy pokój Tima spodobał się Sophie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Uczniowie wołają: ja! lub nein! | |||
Nauczyciel prosi o odnalezienie w dialogu słowa, które oznacza „pokój”. Zapisuje na tablicy zagadkę: „_ immer” i prosi o podanie brakującej litery (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). | |||
Nauczyciel głośno czyta poszczególne słowa i frazy z dialogu. Uczniowie powtarzają chórem. | |||
Uczniowie otrzymują karty pracy. W parach odszyfrowują wyrazy (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5). Ochotnicy czytają swoje rozwiązania. Następnie nauczyciel zapisuje wyrazy na tablicy. Uczniowie porównują je ze swoimi propozycjami, w razie konieczności dokonują korekty. | praca w parach | karta pracy - zaszyfrowane wyrazy | |
Faza realizacyjna | |||
Uczniowie oglądają animację - bez dźwięku. Uczniowie odgadują, co mówi Sophie (e‑materiał: Multimedium). Ochotnicy prezentują na forum klasy swoje propozycje. | plenum | 19 min | |
Uczniowie oglądają animację ponownie, tym razem z dźwiękiem. | |||
Nauczyciel prezentuje zdanie Mein Zimmer ist gemütlich. Uczniowie odgadują znaczenie, mając do dyspozycji dwie opcje (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1). Ochotnik podchodzi do tablicy multimedialnej i zaznacza odpowiednie zdanie. Następnie uczniowie słuchają i powtarzają frazy (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2). | |||
Uczniowie otrzymują komplet zdjęć (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3). Decydują, o których meblach mówiła Sophie, wybierając właściwe zdjęcia. Uczniowie układają zdjęcia na ławkach. Nauczyciel spaceruje po klasie i sprawdza poprawność wykonanego zadania, | praca w parach | komplet zdjęć z meblami | |
Uczniowie otrzymują komplet sześciu karteczek z przymiotnikami (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3). Uczniowie szukają par (przymiotnik w języku niemieckim oraz jego odpowiednik w języku polskim). Nauczyciel spaceruje po klasie i sprawdza poprawność wykonanego zadania. | komplet etykiet | ||
Uczniowie otrzymują komplet etykiet z wyrażeniami (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4). Uczniowie dopasowują podpisy do rysunków. Następnie nauczyciel prezentuje na tablicy multimedialnej prawidłowe rozwiązanie. Uczniowie porównują je ze swoją propozycją. | komplet karteczek z przymiotnikami | ||
Nauczyciel prezentuje dwie fotografie: mały pokoik i duży pokój. Czyta przy tym dwa zdania: Das Zimmer ist klein, Das Zimmer ist groß. Uczniowie powtarzają chórem i dopasowują zdania do zdjęć. | plenum | ||
Nauczyciel prosi o rozejrzenie się po pomieszczeniu i wskazanie przedmiotów, które można opisać jako groß oraz takich, które można opisać jako klein. Każdy uczeń pokazuje jeden przedmiot i określa go słowem groß lub klein. | |||
Faza podsumowująca | |||
Uczniowie w grupach 3‑4‑osobowych wykonują ćwiczenia na dywanie. Otrzymują arkusz z cienami mebli, do których należy dopasować podpisy (nazwy mebli). Nauczyciel podchodzi do każdej grupy i sprawdza poprawność wykonanego zadania. | praca w grupach | 13 min | arkusz: cienie mebli oraz etykiety z nazwami mebli |
Każda grupa otrzymuje ulotkę ze sklepu meblowego. Uczniowie szukają w ofercie sklepu mebli, o których była mowa w lekcji. Następnie każdy uczeń podaje niemiecką nazwę mebli, które posiada w swoim pokoju. | ulotka sklepu meblowego | ||
Zadanie domowe: uczniowie rysują swój pokój i podpisują rysunek jednym ze zdań: Mein Zimmer ist klein. Mein Zimmer ist groß. Mein Zimmer ist gemütlich. | |||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wita się z uczniami i pyta o ich samopoczucie.
plenum
13 min
Nauczyciel prezentuje dużą ilustrację, odkrywając jej poszczególne fragmenty. Uczniowie nie widzą całości, lecz tylko poszczególne fragmenty. Ich zadanie polega na odgadnięciu, co przedstawia ilustracja.
ilustracja - pokój (Jeśli nauczyciel dysponuje tablicą interaktywną, może wykorzystać funkcję kurtyny lub lupki.)
Gdy uczniowie odgadną, że chodzi o pokój, następuje krótka dyskusja w języku polskim o tym, jakie pokoje mają dzieci, czy mieszkają z rodzeństwem, czy jest to mały, czy duży pokój.
Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie decydują, czy pokój Tima spodobał się Sophie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Uczniowie wołają: ja! lub nein!
Nauczyciel prosi o odnalezienie w dialogu słowa, które oznacza „pokój”. Zapisuje na tablicy zagadkę: „_ immer” i prosi o podanie brakującej litery (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).
Nauczyciel głośno czyta poszczególne słowa i frazy z dialogu. Uczniowie powtarzają chórem.
Uczniowie otrzymują karty pracy. W parach odszyfrowują wyrazy (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5). Ochotnicy czytają swoje rozwiązania. Następnie nauczyciel zapisuje wyrazy na tablicy. Uczniowie porównują je ze swoimi propozycjami, w razie konieczności dokonują korekty.
praca w parach
karta pracy - zaszyfrowane wyrazy
Faza realizacyjna
Uczniowie oglądają animację - bez dźwięku. Uczniowie odgadują, co mówi Sophie (e‑materiał: Multimedium). Ochotnicy prezentują na forum klasy swoje propozycje.
plenum
19 min
Uczniowie oglądają animację ponownie, tym razem z dźwiękiem.
Nauczyciel prezentuje zdanie Mein Zimmer ist gemütlich. Uczniowie odgadują znaczenie, mając do dyspozycji dwie opcje (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1). Ochotnik podchodzi do tablicy multimedialnej i zaznacza odpowiednie zdanie. Następnie uczniowie słuchają i powtarzają frazy (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).
Uczniowie otrzymują komplet zdjęć (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3). Decydują, o których meblach mówiła Sophie, wybierając właściwe zdjęcia. Uczniowie układają zdjęcia na ławkach. Nauczyciel spaceruje po klasie i sprawdza poprawność wykonanego zadania,
praca w parach
komplet zdjęć z meblami
Uczniowie otrzymują komplet sześciu karteczek z przymiotnikami (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3). Uczniowie szukają par (przymiotnik w języku niemieckim oraz jego odpowiednik w języku polskim). Nauczyciel spaceruje po klasie i sprawdza poprawność wykonanego zadania.
komplet etykiet
Uczniowie otrzymują komplet etykiet z wyrażeniami (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4). Uczniowie dopasowują podpisy do rysunków. Następnie nauczyciel prezentuje na tablicy multimedialnej prawidłowe rozwiązanie. Uczniowie porównują je ze swoją propozycją.
komplet karteczek z przymiotnikami
Nauczyciel prezentuje dwie fotografie: mały pokoik i duży pokój. Czyta przy tym dwa zdania: Das Zimmer ist klein, Das Zimmer ist groß. Uczniowie powtarzają chórem i dopasowują zdania do zdjęć.
plenum
Nauczyciel prosi o rozejrzenie się po pomieszczeniu i wskazanie przedmiotów, które można opisać jako groß oraz takich, które można opisać jako klein. Każdy uczeń pokazuje jeden przedmiot i określa go słowem groß lub klein.
Faza podsumowująca
Uczniowie w grupach 3‑4-osobowych wykonują ćwiczenia na dywanie. Otrzymują arkusz z cienami mebli, do których należy dopasować podpisy (nazwy mebli). Nauczyciel podchodzi do każdej grupy i sprawdza poprawność wykonanego zadania.
praca w grupach
13 min
arkusz: cienie mebli oraz etykiety z nazwami mebli
Każda grupa otrzymuje ulotkę ze sklepu meblowego. Uczniowie szukają w ofercie sklepu mebli, o których była mowa w lekcji. Następnie każdy uczeń podaje niemiecką nazwę mebli, które posiada w swoim pokoju.
ulotka sklepu meblowego
Zadanie domowe: uczniowie rysują swój pokój i podpisują rysunek jednym ze zdań: Mein Zimmer ist klein. Mein Zimmer ist groß. Mein Zimmer ist gemütlich.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0