Numer e‑materiału: 1.2.2.4
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Mein Zimmer ist gemütlich / Mój pokój jest przytulny
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1

Cel ogólny lekcji: Umiejętność rozmawiania o swoim pokoju i jego wyposażeniu

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
2) moje miejsce zamieszkania (mój dom, moja miejscowość).

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno- lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności.

5. W zakresie wypowiedzi pisemnych uczeń:
2) pisze pojedyncze wyrazy i zwroty.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (ze słowników obrazkowych), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • wymienia nazwy niektórych mebli w pokoju;

  • ocenia swój pokój.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • na lekcji realizowany jest interesujący, bliski dziecku temat;

  • ma możliwość relacji lub kooperacji z innymi dziećmi;

  • ma możliwość ekspresji twórczej.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Strategie uczenia się
  • używanie obrazu i dźwięku;

  • odgadywanie znaczenia wypowiedzi pisemnych i ustnych;

  • uczenie się z kolegami i od kolegów.

Metody, techniki i formy pracy

– metody wykorzystane w lekcji:

  • podejście komunikacyjne;

  • metoda podająca;

  • metoda programowana – z użyciem komputera.

– techniki pracy z uczniem:

  • praca z materiałem ikonograficznym;

  • praca z plikiem audio;

  • praca z animacją;

  • zabawa na dywanie.

– formy pracy:

  • plenum;

  • praca w grupach;

  • praca w parach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer lub laptop z podłączeniem do Internetu;

  • słowniczek;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (animacja);

  • plik audio;

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • karty pracy - zaszyfrowane słowa;

  • komplet zdjęć z meblami;

  • komplet etykiet;

  • komplet karteczek z przymiotnikami;

  • arkusz: cienie mebli oraz etykiety z nazwami mebli;

  • ulotka sklepu meblowego.

Alternatywne zastosowanie multimedium: animacja

Animację można wykorzystać do powtórzenia materiału na koniec lekcji lub przed sprawdzianem. Można zastosować ją jako rozgrzewkę na kolejnych zajęciach. Uczniowie mogą ćwiczyć wymowę lub podkładać głos do animacji (wymyślać alternatywne dialogi).

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami i pyta o ich samopoczucie. 

plenum

13 min

Nauczyciel prezentuje dużą ilustrację, odkrywając jej poszczególne fragmenty. Uczniowie nie widzą całości, lecz tylko poszczególne fragmenty. Ich zadanie polega na odgadnięciu, co przedstawia ilustracja.

ilustracja - pokój (Jeśli nauczyciel dysponuje tablicą interaktywną, może wykorzystać funkcję kurtyny lub lupki.)

Gdy uczniowie odgadną, że chodzi o pokój, następuje krótka dyskusja w języku polskim o tym, jakie pokoje mają dzieci, czy mieszkają z rodzeństwem, czy jest to mały, czy duży pokój.

Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie decydują, czy pokój Tima spodobał się Sophie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Uczniowie wołają: ja! lub nein!

Nauczyciel prosi o odnalezienie w dialogu słowa, które oznacza „pokój”. Zapisuje na tablicy zagadkę: „_ immer” i prosi o podanie brakującej litery (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

Nauczyciel głośno czyta poszczególne słowa i frazy z dialogu. Uczniowie powtarzają chórem.

Uczniowie otrzymują karty pracy. W parach odszyfrowują wyrazy (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5). Ochotnicy czytają swoje rozwiązania. Następnie nauczyciel zapisuje wyrazy na tablicy. Uczniowie porównują je ze swoimi propozycjami, w razie konieczności dokonują korekty.

praca w parach

karta pracy - zaszyfrowane wyrazy

Faza realizacyjna

Uczniowie oglądają animację - bez dźwięku. Uczniowie odgadują, co mówi Sophie (e‑materiał: Multimedium). Ochotnicy prezentują na forum klasy swoje propozycje.

plenum

19 min

Uczniowie oglądają animację ponownie, tym razem z dźwiękiem.

Nauczyciel prezentuje zdanie Mein Zimmer ist gemütlich. Uczniowie odgadują znaczenie, mając do dyspozycji dwie opcje (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1). Ochotnik podchodzi do tablicy multimedialnej i zaznacza odpowiednie zdanie. Następnie uczniowie słuchają i powtarzają frazy (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).

Uczniowie otrzymują komplet zdjęć (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3). Decydują, o których meblach mówiła Sophie, wybierając właściwe zdjęcia. Uczniowie układają zdjęcia na ławkach. Nauczyciel spaceruje po klasie i sprawdza poprawność wykonanego zadania,

praca w parach

komplet zdjęć z meblami

Uczniowie otrzymują komplet sześciu karteczek z przymiotnikami (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3). Uczniowie szukają par (przymiotnik w języku niemieckim oraz jego odpowiednik w języku polskim). Nauczyciel spaceruje po klasie i sprawdza poprawność wykonanego zadania.

komplet etykiet

Uczniowie otrzymują komplet etykiet z wyrażeniami (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4). Uczniowie dopasowują podpisy do rysunków. Następnie nauczyciel prezentuje na tablicy multimedialnej prawidłowe rozwiązanie. Uczniowie porównują je ze swoją propozycją.

komplet karteczek z przymiotnikami

Nauczyciel prezentuje dwie fotografie: mały pokoik i duży pokój. Czyta przy tym dwa zdania: Das Zimmer ist klein, Das Zimmer ist groß. Uczniowie powtarzają chórem i dopasowują zdania do zdjęć.

plenum

Nauczyciel prosi o rozejrzenie się po pomieszczeniu i wskazanie przedmiotów, które można opisać jako groß oraz takich, które można opisać jako klein. Każdy uczeń pokazuje jeden przedmiot i określa go słowem groß lub klein.

Faza podsumowująca

Uczniowie w grupach 3‑4‑osobowych wykonują ćwiczenia na dywanie. Otrzymują arkusz z cienami mebli, do których należy dopasować podpisy (nazwy mebli). Nauczyciel podchodzi do każdej grupy i sprawdza poprawność wykonanego zadania.

praca w grupach

13 min

arkusz: cienie mebli oraz etykiety z nazwami mebli

Każda grupa otrzymuje ulotkę ze sklepu meblowego. Uczniowie szukają w ofercie sklepu mebli, o których była mowa w lekcji. Następnie każdy uczeń podaje niemiecką nazwę mebli, które posiada w swoim pokoju.

ulotka sklepu meblowego

Zadanie domowe: uczniowie rysują swój pokój i podpisują rysunek jednym ze zdań: Mein Zimmer ist klein. Mein Zimmer ist groß. Mein Zimmer ist gemütlich.

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami i pyta o ich samopoczucie. 

plenum

13 min

Nauczyciel prezentuje dużą ilustrację, odkrywając jej poszczególne fragmenty. Uczniowie nie widzą całości, lecz tylko poszczególne fragmenty. Ich zadanie polega na odgadnięciu, co przedstawia ilustracja.

ilustracja - pokój (Jeśli nauczyciel dysponuje tablicą interaktywną, może wykorzystać funkcję kurtyny lub lupki.)

Gdy uczniowie odgadną, że chodzi o pokój, następuje krótka dyskusja w języku polskim o tym, jakie pokoje mają dzieci, czy mieszkają z rodzeństwem, czy jest to mały, czy duży pokój.

Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie decydują, czy pokój Tima spodobał się Sophie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Uczniowie wołają: ja! lub nein!

Nauczyciel prosi o odnalezienie w dialogu słowa, które oznacza „pokój”. Zapisuje na tablicy zagadkę: „_ immer” i prosi o podanie brakującej litery (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

Nauczyciel głośno czyta poszczególne słowa i frazy z dialogu. Uczniowie powtarzają chórem.

Uczniowie otrzymują karty pracy. W parach odszyfrowują wyrazy (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5). Ochotnicy czytają swoje rozwiązania. Następnie nauczyciel zapisuje wyrazy na tablicy. Uczniowie porównują je ze swoimi propozycjami, w razie konieczności dokonują korekty.

praca w parach

karta pracy - zaszyfrowane wyrazy

Faza realizacyjna

Uczniowie oglądają animację - bez dźwięku. Uczniowie odgadują, co mówi Sophie (e‑materiał: Multimedium). Ochotnicy prezentują na forum klasy swoje propozycje.

plenum

19 min

Uczniowie oglądają animację ponownie, tym razem z dźwiękiem.

Nauczyciel prezentuje zdanie Mein Zimmer ist gemütlich. Uczniowie odgadują znaczenie, mając do dyspozycji dwie opcje (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1). Ochotnik podchodzi do tablicy multimedialnej i zaznacza odpowiednie zdanie. Następnie uczniowie słuchają i powtarzają frazy (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).

Uczniowie otrzymują komplet zdjęć (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3). Decydują, o których meblach mówiła Sophie, wybierając właściwe zdjęcia. Uczniowie układają zdjęcia na ławkach. Nauczyciel spaceruje po klasie i sprawdza poprawność wykonanego zadania,

praca w parach

komplet zdjęć z meblami

Uczniowie otrzymują komplet sześciu karteczek z przymiotnikami (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3). Uczniowie szukają par (przymiotnik w języku niemieckim oraz jego odpowiednik w języku polskim). Nauczyciel spaceruje po klasie i sprawdza poprawność wykonanego zadania.

komplet etykiet

Uczniowie otrzymują komplet etykiet z wyrażeniami (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4). Uczniowie dopasowują podpisy do rysunków. Następnie nauczyciel prezentuje na tablicy multimedialnej prawidłowe rozwiązanie. Uczniowie porównują je ze swoją propozycją.

komplet karteczek z przymiotnikami

Nauczyciel prezentuje dwie fotografie: mały pokoik i duży pokój. Czyta przy tym dwa zdania: Das Zimmer ist klein, Das Zimmer ist groß. Uczniowie powtarzają chórem i dopasowują zdania do zdjęć.

plenum

Nauczyciel prosi o rozejrzenie się po pomieszczeniu i wskazanie przedmiotów, które można opisać jako groß oraz takich, które można opisać jako klein. Każdy uczeń pokazuje jeden przedmiot i określa go słowem groß lub klein.

Faza podsumowująca

Uczniowie w grupach 3‑4-osobowych wykonują ćwiczenia na dywanie. Otrzymują arkusz z cienami mebli, do których należy dopasować podpisy (nazwy mebli). Nauczyciel podchodzi do każdej grupy i sprawdza poprawność wykonanego zadania.

praca w grupach

13 min

arkusz: cienie mebli oraz etykiety z nazwami mebli

Każda grupa otrzymuje ulotkę ze sklepu meblowego. Uczniowie szukają w ofercie sklepu mebli, o których była mowa w lekcji. Następnie każdy uczeń podaje niemiecką nazwę mebli, które posiada w swoim pokoju.

ulotka sklepu meblowego

Zadanie domowe: uczniowie rysują swój pokój i podpisują rysunek jednym ze zdań: Mein Zimmer ist klein. Mein Zimmer ist groß. Mein Zimmer ist gemütlich.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec