Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora: Magdalena Fuhrmann

Przedmiot: geografia

Temat lekcji: Wykorzystanie wód podziemnych w gospodarce

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, techniku, zakres podstawowy, klasa I

PODSTAWA PROGRAMOWA

Cele kształcenia – wymagania ogólne

Wiedza geograficzna

1) Rozumienie specjalistycznych pojęć i posługiwanie się terminami geograficznymi.

2) Rozszerzenie wiedzy niezbędnej do rozumienia istoty zjawisk oraz charakteru i dynamiki procesów zachodzących w środowisku geograficznym w skali lokalnej, regionalnej i globalnej.

3) Identyfikowanie sieci powiązań przyrodniczych, społecznych, kulturowych, gospodarczych i politycznych w przestrzeni geograficznej.

6) Integrowanie wiedzy przyrodniczej, społecznej, ekonomicznej i humanistycznej.

Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce

2) Analizowanie i wyjaśnianie zjawisk i procesów geograficznych oraz zróżnicowania przyrodniczego, społeczno‑gospodarczego i kulturowego świata.

4)  Formułowanie twierdzeń o prawidłowościach dotyczących funkcjonowania środowiska przyrodniczego i społeczno‑gospodarczego oraz wzajemnych zależności w systemie przyroda‑człowiek.

5) Stawianie pytań, formułowanie i weryfikacja hipotez oraz proponowanie rozwiązań problemów dotyczących środowiska geograficznego.

6) Kształtowanie umiejętności wieloaspektowego postrzeganie przestrzeni i wyobraźni przestrzennej.

8) Wykorzystywanie zdobytej wiedzy i umiejętności geograficznych w analizie o cenie przemian przestrzeni geograficznej.

Kształtowanie postaw

1) Rozwijanie dociekliwości poznawczej, ukierunkowanej na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna.

2) Kształtowanie przekonania o użyteczności edukacji geograficznej dla osobistego rozwoju człowieka oraz aktywności społecznej.

4)  Docenianie znaczenia dóbr kultury i zasobów przyrody w życiu człowieka, rozumienie konieczności racjonalnego ich użytkowania i ochrony.

5) Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za stan i jakość środowiska geograficznego, kształtowanie ładu przestrzennego oraz przyszły rozwój społeczno‑kulturowy i gospodarczy własnego regionu, Polski oraz świata.

Treści nauczania

IV. Dynamika procesów hydrologicznych: ruch wody morskiej, wody podziemne i źródła, ustroje rzeczne, typy jezior.

Uczeń:

3) Przedstawia uwarunkowania występowania wód podziemnych oraz ich znaczenie gospodarcze.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • poznaje rodzaje wód podziemnych,

  • określa znaczenie gospodarcze poszczególnych rodzajów wód podziemnych,

  • wskazuje charakterystyczne miejsca wykorzystania wód podziemnych przez człowieka w Polsce.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE

Forma zajęć: praca indywidualna, grupowa

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt

Materiały pomocnicze

Wybrane zagadnienia z Zarządzania zasobami wodnymi w Polsce 2018, ungc.org.pl/wp‑content/uploads/2018/12/zarzadzanie‑zasobami‑wodnymi‑www‑1.pdf.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

1. Przedstawienie tematu i celów lekcji.

Faza realizacyjna

1. Nauczyciel kolejno omawia zagadnienia przedstawione w e‑materiale.

2. Uczniowie indywidualnie weryfikują zrozumienie przedstawionego materiału.

3. Po przedstawieniu i wyjaśnieniu e‑materiału nauczyciel w formie dyskusji weryfikuje zrozumienie materiału przez uczniów.

4. Nauczyciel dzieli uczniów na mniejsze grupy. Uczniowie w grupach omawiają gospodarcze znaczenie poszczególnych rodzajów wód podziemnych. Następnie wysłuchują audiobooka i w grupach wykonują polecenia do niego.

5. Uczniowie na forum klasy prezentują efekty pracy.

Faza podsumowująca

1. Przypomnienie celów lekcji.

2. Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.

3. Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.

4. Ocena pracy uczniów podczas lekcji.

Praca domowa

Znajdź trzy uzdrowiska położone najbliżej miejscowości, w której mieszkasz. Dowiedz się, jakie znajdują się tam źródła wód mineralnych (rodzaj wód, głębokość, zasoby, powstanie). Jakie właściwości mają te wody, w leczeniu jakich chorób są pomocne? Przygotuj plakat informacyjny na ten temat.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Audiobook zawarty w e‑materiale może być wykorzystany podczas powtórzenia materiału całego działu pt. Dynamika procesów hydrologicznych.