Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.3.7.1
Imię i nazwisko autora: Paweł Przywara
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Ich brauche Bargeld/Potrzebuję gotówki
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na temat obsługi bankomatu
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozpoznaje polecenia umożliwiające transakcje w bankomacie;
opisuje czynności związane z obsługą bankomatu;
przedstawia swoje doświadczenia związane z operacjami gotówkowymi i obsługą bankomatu.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
samodzielnie dokonuje oceny swoich umiejętności językowych;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
gra w grę edukacyjną.
Strategie uczenia się:
odgadywanie znaczenia tekstów czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych słów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim);
zadawanie pytania – prośba o wyjaśnienie, powtórzenie, o poprawienie błędów;
wykorzystywanie wskazówek niejęzykowych – mowa ciała, sposób zwracania się, wiedza ogólna.
Metody i formy nauczania:
podejście komunikacyjne;
podejście międzykulturowe;
podająca – pogadanka, wyjaśnianie, praca z tekstem źródłowym;
aktywizująca – technika reagowania całym ciałem (ang. Total Physical Response);
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca zespołowa,
praca na forum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (gra edukacyjna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel zachęca uczniów do przeczytania informacji „Czy wiesz, że…” na temat obsługi bankomatu.
Uczniowie, pracując w grupach, opracowują pole semantyczne dla rzeczownika Geld (np.: synonimy Knete, Kohle, Währung, Münzen, Scheine), złożenia (Bargeld, Kleingeld, Plastikgeld, Geldsumme, Geldbetrag) – grupa 1, czasowniki, których można użyć w połączeniu z Geld (bekommen, wechseln, brauchen, ausgeben, kosten, sparen, verdienen, zahlen, bezahlen, auszahlen i in.) – grupa 2, czasowniki związane z obsługą różnych automatów (einfügen, drücken, tasten, bestätigen, korrigieren, eingeben, abbrechen, entfernen) – grupa 3. Nauczyciel w razie potrzeby podpowiada i podaje czasowniki (dodaje np. abheben, entnehmen). Uczniowie zapisują wyrazy na swoich małych plakatach i umieszczają je na tablicy. W celu ułatwienia pracy nauczyciel może przygotować wcześniej kartki z tym słownictwem i dać je uczniom wymieszane do posortowania – każda grupa musi umieścić na swoim plakacie tylko te słowa, które pasują do danej kategorii. Tę samą aktywność można przeprowadzić na tablicy interaktywnej lub zdalnie z wykorzystaniem aplikacji Padlet.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z tytułem tekstu w części Przeczytaj i podają swoje hipotezy dotyczące jego tematyki, uzasadniając jednocześnie swoje zdanie. Wybrani uczniowie prezentują swoje wypowiedzi na forum.
Uczniowie zapoznają się z tekstem, wypisując przy tym na kartce słowa klucze i w parach w kilku zdaniach określają główną myśl przeczytanego tekstu. Następnie realizują Übungen 1–2 w części Przeczytaj: dopasowują brakujące w tekście zdania oraz wskazują informacje prawdziwe i fałszywe. Uczniowie w parach odpowiadają na pytania do Übung 3 w części Przeczytaj. Wybrani uczniowie prezentują swoje odpowiedzi na forum.
Uczniowie zaczynają pracę z multimedium – rozpoczynając grę. Po zakończonej grze uczniowie tworzą fiszki wyrazowe, wpisując na nich słowa/zwroty, które były nowe.
Uczniowie wykonują indywidualnie Aufgabe 6 z sekcji Sprawdź się, wpisując w wolne miejsca tabeli właściwe formy czasowników. W razie problemów z uzupełnieniem właściwych form czasu przeszłego Perfekt uczniowie korzystają z Tipp zur Grammatik.
Uczniowie pracujący na tych samych poziomach gry siadają razem i zapisują w czasie przeszłym czynności, jakie wykonali w trakcie gry. Wir haben … . Następnie uczniowie uzupełniają tabelę z Aufgabe 6, wpisując właściwą formę czasownika.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie pracują w całej grupie klasowej. Nauczyciel wręcza pierwszemu uczniowi kartonik udający kartę bankomatową i pyta np.: Was hast du am Geldautomaten gerade gemacht? Uczeń trzymający kartę podaje zwrot opisujący pierwszą czynność przy bankomacie. Tworzy zdanie w czasie przeszłym Perfekt, np. Ich habe die Karte (in den Schlitz) eingeführt. Następnie przekazuje „kartę bankomatową” innemu uczniowi, a ten nazywa kolejną czynność. Po każdym zdaniu reszta uczniów pyta chórem: Was hast du dann gemacht?, a kolejna osoba podaje: Ich habe die Geheimzahl eingegeben itd. Do aktywności można wprowadzić element zaskoczenia, np. nauczyciel informuje, że gdy uczniowie usłyszą umówiony sygnał dźwiękowy, uczeń z kartą odpowiada jednym ze zdań: Der Geldautomat war außer Betrieb./Die Karte ist stecken geblieben. Der Automat hat die Karte eingezogen./Der Automat hat zu wenig Geld ausgegeben./Ich habe die Karte vergessen./Ich habe dreimal die falsche Geheimzahl eingegeben. Zdania te nauczyciel może zapisać na tablicy. Uczeń musi wybrać zdanie właściwe do danego etapu. Po sygnale i dobrej reakcji gra zaczyna się od nowa. Jeśli reakcja była nieprawidłowa, uczeń odpada z gry. Po ukończonej grze uczniowie dopasowują czynności do obrazków (Übung 1 w części Gra edukacyjna), układają polecenia we właściwej kolejności (Übung 2) oraz uzupełniają zdania właściwą formą czasownika (Übung 3).
Praca domowa
Uczniowie, by utrwalić słownictwo wprowadzane na lekcji, wybierają dwa spośród ćwiczeń: Aufgabe 1 - Aufgabe 5, oraz dopasowują odpowiednią formę wyrazu w czasie przeszłym (Aufgabe 7) i przygotowują wiadomość SMS, udzielając rady w sprawie wybrania pieniędzy z bankomatu (Aufgabe 9).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania gry edukacyjnej:
przed lekcją: zebranie informacji, jakie komunikaty w języku polskim pojawiają się na ekranie bankomatu w czasie podejmowania pieniędzy, zebranie znanego słownictwa do tematu Geld;
w trakcie lekcji: zestawienie zebranego słownictwa i porównanie ze słownictwem podanym w grze, przeprowadzenie gry jako symulacji czynności metodą TPR (reagowanie całym ciałem);
po lekcji: odtworzenie przebiegu czynności z wykorzystaniem ćwiczeń, ułożenie podobnej sekwencji czynności na podstawie własnego doświadczenia do np. kupna biletu w automacie, wykorzystanie słownictwa w praktyce.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0