Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Magdalena Sieradz
Przedmiot: język niemiecki
Temat zajęć: Meine Pflichten zu Hause./Moje obowiązki w domu.
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie i doskonalenie umiejętności opisywania i wypowiadania się na temat obowiązków domowych.
Cele szczegółowe:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
informuje o swoich obowiązkach domowych;
wymienia wady i zalety pomagania w obowiązkach domowych przez dzieci i młodzież;
wyraża swoją opinię na temat tego, czy dzieci i młodzież powinni pomagać w domu.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
pracuje z autentycznymi materiałami językowymi;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata.
Strategie uczenia się:
tworzenie asocjacji i kojarzenie pojęć;
czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
dokonywanie świadomej analizy języka obcego - tłumaczenie słów.
Metody, techniki i formy pracy:
podająca – techniki: wyjaśnianie, praca z źródłem drukowanym, praca z mapą pojęć;
praktyczna – techniki: metoda aktywizująca – gry dydaktyczne;
kognitywna – technika: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w plenum
praca w grupie.
Środki dydaktyczne:
komputer/laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (mapa pojęć),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel zapisuje na tablicy hasło Meine Pflichten zu Hause.
Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat, czy uczniowie pomagają w domu.
Uczniowie pracują w grupach, tworzą listę obowiązków, które mają w domu.
Grupy prezentują swoje listy.
Nauczyciel przekazuje uczniom informacje zawarte w „Czy wiesz, że…” na temat istnienia w niemieckim Kodeksie Cywilnym zapisu zobowiązującego dziecko mieszkające razem z rodzicami do pomagania w gospodarstwie domowym stosownie do jego możliwości. Następnie pyta uczniów, czy oni też są zobowiązani prawnie do takiej pomocy. Uczniowie przedstawiają swoje hipotezy w języku niemieckim.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie na podstawie tytułu próbują odgadnąć, o czym jest tekst.
Uczniowie czytają (i jednocześnie słuchają) tekstu, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.
W celu utrwalenia słownictwa uczniowie wykonują polecenia do tekstu, określają główną myśl tekstu, wskazują, czy zdania są zgodne z treścią tekstu, znajdują w tekście zdania o podobnym znaczeniu, grupują argumenty).
Nauczyciel przeprowadza ćwiczenie ustne w celu zastosowania nowego słownictwa w reakcjach językowych. Wciela się w rolę rodzica i poleca wybranym uczniom wykonanie jakiejś czynności domowej. Wybrany/wylosowany uczeń ma za zadanie zareagować, potwierdzić lub odmówić podając powód.
Sekcja Mapa pojęć pogłębia poruszoną już w części „Przeczytaj” tematykę i utrwala poznane wcześniej słownictwo.
Uczniowie pracują w parach, zapoznają się z mapą pojęć, zbierają słowa, które kojarzą im się z tematem „pomagać w domu”? Następnie łączą się w czwórki i uzupełniają ten zbiór.
Uczniowie wykonują polecenia do multimedium (mapa pojęć):
uzupełniają w pustych polach obowiązki, które mieli i mają w domu,
dopasowują wyrażenia do zdjęć,
uzupełniają tekst na podstawie mapy pojęć,
dopasowują czasowniki do rzeczowników.
Korzystając z materiału ćwiczeń i multimedium uczniowie wpisują w dziewięć pól na kartce nazwy obowiązków domowych. Chodząc po klasie szukają 3 osób, które takie obowiązki wykonują w domu. Stawiają pytania i odpowiadają po niemiecku. (Bingo) W nauczaniu zdalnym uczniowie mogą skorzystać z możliwości programu Padlet. Każdy z nich wpisuje na ściance w jednej kolumnie hasła, uczniowie identyfikujący się z nimi dopisują swoje imiona.
Uczniowie pracują w grupach. Otrzymują listę obowiązków z mapy pojęć oraz kilku obowiązków szkolnych. Ich zadanie polega na przyporządkowaniu tych obowiązków do kategorii 1. Ważne i pilne, 2. Ważne i niepilne, 3. Nieważne i pilne oraz 4. Nieważne i niepilne. Patrząc na listę ustalają kolejność wykonania tych obowiązków. Porównują wyniki z wynikami innych grup (matryca zarządzania czasem).
W nauczaniu zdalanym uczniowie wykonują zestaw ćwiczeń interaktywnych, utrwalają nowo poznane słowa i wyrażenia poprzez łączenie w pary niemieckojęzycznych słów i wyrażeń z ich polskojęzycznymi odpowiednikami, rozwiązywanie krzyżówki zawierającej słowa z aktualnej lekcji, dopasowanie czasowników do fragmentów wyrażeń, wybieranie właściwej formy czasownika, zaznaczanie błędów w tekście i zapisywanie go w bezbłędnej formie, tłumaczenie brakujących części zdania na język obcy.
Jeśli lekcja odbywa się w klasie szkolnej, uczniowie mogą przeprowadzić w swoim gronie ankietę odnośnie obowiązków domowych i na jej podstawie przygotować krótką prezentację, podczas której przedstawią jej wyniki na forum klasy. Tego typu ćwiczenie byłoby zgodne z wymaganiami dotyczącymi nowego egzaminu maturalnego od roku 2023.
Podzielcie się na grupy po około 5‑6 osób każda. Przeprowadźcie między sobą krótką ankietę, jakie obowiązki macie w domu. Wykorzystajcie do tego m.in. wyrażenia z mapy myśli. Następnie przygotujcie krótką prezentację i przedstawcie wyniki swoich ankiet na forum klasy.
Przydatne zwroty:
An unserer Umfrage haben … Personen teilgenommen: … Mädchen und … Jungs.
Unsere kleine Umfrage hat ergeben, dass alle/die Hälfte/nur zwei von uns Pflichten zu Hause haben.
… von uns müssen die Blumen gießen/Einkäufe erledigen/auf Geschwister aufpassen/... Wir haben eine Umfrage zum Thema „Was sind deine Pflichten zu Hause?“ durchgeführt.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie opisują w mailu do koleżanki/kolegi, jakie obowiązki mieli w domu, kiedy byli małymi dziećmi, a jak to wygląda teraz, wyrażają swoją opinię na temat pomagania w obowiązkach domowych przez dzieci i nastolatków, wykazują zalety pomagania w obowiązkach domowych przez dzieci i nastolatków.
Na zakończenie wpisują na kartkach samoprzylepnych 3 najważniejsze rzeczy, których się nauczyli oraz 1 pytanie, na które poszukują jeszcze odpowiedzi.
Praca domowa:
Aufgabe 8 ma charakter podsumowujący. Ponieważ pisanie na lekcji zajmuje dużo czasu, warto to ćwiczenie zadać jako pracę domową. Uczniowie mają także sprawdzić stan prawny dotyczący pomocy dzieci w domu rodziców.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć:
przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa z zakresu obowiązków domowych; utworzenie listy obowiązków domowych w wersji niemieckojęzycznej wraz z informacja, lubię je wykonywać czy nie lubię ich wykonywać.
w trakcie lekcji: analiza znaczenia, porównanie z własną listą, krótka sonda na temat: „Kto z uczniów jest najbardziej pracowity w domu?”. Uczniowie w kilku grupach przygotowują najpierw krótką ankietę po niemiecku, przeprowadzają ją w klasie, podsumowują i przedstawiają wyniki na forum klasy. Porównują, czy dane, które uzyskali są podobne.
po lekcji: powtórzenia słownictwa, praca nad wymową i intonacją, przygotowanie wypowiedzi z argumentacją za lub przeciw obowiązkom domowym dla dzieci i młodzieży, opowiadanie o tym, jakie mają obowiązki domowe.
Wykaz źródeł:
Magdalena Sieradz, Warum sollten Kinder und Jugendliche im Haushalt helfen?, [na podstawie:] Hilft Ihr Kind/helfen Ihre Kinder manchmal bei Arbeiten, die im Haushalt anfallen, oder nicht?, www.statista.de.