Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Spotkania w drodze. Porównanie kompozycji utworów literackich
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
omawia teksty Cisza leśna Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej oraz Fatum Cypriana Kamila Norwida;
dokonuje analizy porównawczej utworów M. Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej i C.K. Norwida;
wymienia główne cechy kompozycji każdego z utworów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e materiał: „Spotkania w drodze. Porównanie kompozycji utworów literackich”. Uczniowie powinni się zapoznać z utworami poetyckim zawartym w lekcji. Przygotowują się do omówienia tekstów, szukając informacji na temat kontekstu. Wybrane osoby mogą zebrać potrzebne wiadomości do wstępnego rozpoznania tekstu. Będą pełniły rolę ekspertów.
Wybrane osoby przygotowuje się do recytacji utworów Cisza leśna Marii Pawlikowskiej -Jasnorzewskiej oraz Fatum Cypriana Kamila Norwida.
Faza wprowadzająca:
Prowadzący wyświetla na tablicy i przybliża uczniom temat zajęć. Następnie prosi uczniów, aby zgłosili swoje propozycje pytań do wspomnianego tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią pomysły, a pozostały jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel je dopowiada.
Faza realizacyjna:
Wybrani przed lekcja uczniowie prezentują efekty swojej pracy. Po uczniowskiej prezentacji pozostała część klasy przedstawia swoje wrażenia dotyczące utworów oraz prezentacji. Uczniowie zapisują te wrażenia w formie notatki.
Praca z multimedium. Cała klasa zapoznaje się z treścią multimedium i wykonuje w parach polecenie 1 i 2. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udziela też uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Uczniowie zostają podzieleni na kilkuosobowe zespoły. Każdy z nich rozwiązuje wszystkie polecenia i ćwiczenia zawarte w sekcji „Samouczek cz. 2”. Następnie, aby uzasadnić poprawność rozwiązań, omawiają je na forum klasy. Po wyznaczonym czasie następuje wspólne omówienie wszystkich rozwiązań.
Praca domowa:
Spotkania w drodze. Porównanie kompozycji utworów Cisza leśna Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej i Fatum Cypriana Norwida.
Materiały pomocnicze:
https://culture.pl/pl/tworca/maria-pawlikowska-jasnorzewska
https://culture.pl/pl/tworca/cyprian-kamil-norwid
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Audiobook” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.