Numer e‑materiału: 2.6.3.1

Imię i nazwisko: Magdalena Sieradz

Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki

Temat zajęć: Was hast du in Englisch? / Co masz z angielskiego?

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom językowy A2+/B1

Cel ogólny lekcji:

Rozwijanie i doskonalenie umiejętności informowania i wypowiadania się na temat przedmiotów szkolnych oraz ocen z tych przedmiotów.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
3) edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się, przybory szkolne, oceny szkolne, życie szkoły, zajęcia pozalekcyjne);
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
7) wyraża uczucia i emocje;
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
13) wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek, niezadowolenie, zdziwienie, nadzieję, obawę);
14) stosuje zwroty i formy grzecznościowe.
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymieni swoje oceny z poszczególnych przedmiotów szkolnych;

  • poda przykłady czynności wykonywanych na poszczególnych przedmiotach szkolnych;

  • dokona krytycznej oceny swoich przedmiotów szkolnych.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;

  • pracuje na autentycznych materiałach językowych;

  • wykorzystuje i rozwija kreatywność.

Strategie uczenia się:

  • tworzenie skojarzeń myślowych, grupowanie pojęć w różne kategorie;

  • czytanie w celu znalezienia określonych szczegółów;

  • odgadywanie znaczeń na pomocą używania wskazówek i sugestii językowych.

Metody/techniki nauczania:

  • podająca – techniki: wyjaśnianie, praca z źródłem drukowanym, praca z ilustracją interaktywną;

  • praktyczna – techniki: metoda aktywizująca – gry dydaktyczne;

  • kognitywna – techniki: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupie.

Środki dydaktyczne:

  • komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (ilustracja interaktywna),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji

a) Faza wprowadzająca:

  • W ramach przypomnienia nazw przedmiotów szkolnych uczniowie wykonują Übung 2 w części Przeczytaj. Nauczyciel pyta, jakie nazwy przedmiotów uczniowie jeszcze znają i zapisuje podane przez nich wyrazy na tablicy.

b) Faza realizacyjna:

  • Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na tytuł tekstu w części Przeczytaj i zachęca ich do formułowania hipotez, o czym jest tekst. Propozycje uczniów omawiane są na forum.

  • Uczniowie czytają tekst i porównują swoje przypuszczenia z treścią tekstu.

  • Uczniowie pracują w parach, wyszukują słowa klucze i starają się sformułować główną myśl tekstu.

  • Następnie łączą się z inną parą i w grupie 4‑osobowej porównują wyniki swojej pracy. Na koniec poprawne rozwiązania omawiane są na forum.

  • Uczniowie analizują ilustrację interaktywną, poznają niemieckie nazwy ocen, ćwiczą wymowę i utrwalają te nazwy, wykonując Übung 1 i 2 z części Ilustracja interaktywna.

  • Uczniowie raz jeszcze czytają tekst z części Przeczytaj. Tym razem nauczyciel zwraca uwagę uczniów na przysłówki wartościujące. Uczniowie wykonują Übung 3 z części Przeczytaj, następnie w formie łańcucha (Kettenübung) zadają sobie pytania: Uczeń A: Welches Fach findest du schwer?. Uczeń B odpowiada, a następnie zwraca się do ucznia C, np.: Welches Fach findest du interessant?. Uczeń C odpowiada i zadaje pytanie uczniowi D itd.

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie wykonują Aufgabe 6 z części Sprawdź się: układają pytania do wyróżnionych części zdania. Nauczyciel zapisuje te zdania na tablicy, aby były dobrze widoczne dla wszystkich. Następnie uczniowie ustawiają się w dwóch kręgach: zewnętrznym i wewnętrznym. Na sygnał nauczyciela uczniowie z kręgu zewnętrznego zadają swojemu stojącemu naprzeciwko rozmówcy pytania, np.: Was ist dein Lieblingsfach? Wie findest du Mathe/Deutsch/Bio...? Uczeń z kręgu wewnętrznego odpowiada. Na dźwięk dzwoneczka lub inny umówiony sygnał krąg zewnętrzny przesuwa się o jeden krok w prawo i uczniowie zadają pytania kolejnej osobie. Po trzech rundach następuje zmiana i osoby z kręgu wewnętrznego zadają pytania osobom z kręgu wewnętrznego (Karusselldiskussion).

Praca domowa:

  • Aby przygotować się do napisania maila na temat swoich ocen (Aufgabe 8 w części Sprawdź się), uczniowie wykonują Aufgabe 3 i 7: analizują typowe zwroty i strukturę maila. Swoje rozwiązania porównują z kluczem. Następnie wykonują pisemnie Aufgabe 8 w części Sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej:

  • przed lekcją: można polecić uczniom zapoznanie się z nazwami ocen w języku niemieckim, co ułatwi im zapamiętanie tych wyrazów;

  • w trakcie lekcji: warto zainicjować krótką dyskusję na temat polskiego i niemieckiego systemu ocen, zapytać uczniów, który system bardziej im się podoba i dlaczego;

  • po lekcji: wykorzystanie jako pomoc w tworzeniu wypowiedzi pisemnej (e‑mail na temat ocen).

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec