Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.6.3.1
Imię i nazwisko: Magdalena Sieradz
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Was hast du in Englisch? / Co masz z angielskiego?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie i doskonalenie umiejętności informowania i wypowiadania się na temat przedmiotów szkolnych oraz ocen z tych przedmiotów.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymieni swoje oceny z poszczególnych przedmiotów szkolnych;
poda przykłady czynności wykonywanych na poszczególnych przedmiotach szkolnych;
dokona krytycznej oceny swoich przedmiotów szkolnych.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
pracuje na autentycznych materiałach językowych;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
tworzenie skojarzeń myślowych, grupowanie pojęć w różne kategorie;
czytanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
odgadywanie znaczeń na pomocą używania wskazówek i sugestii językowych.
Metody/techniki nauczania:
podająca – techniki: wyjaśnianie, praca z źródłem drukowanym, praca z ilustracją interaktywną;
praktyczna – techniki: metoda aktywizująca – gry dydaktyczne;
kognitywna – techniki: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupie.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (ilustracja interaktywna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji
a) Faza wprowadzająca:
W ramach przypomnienia nazw przedmiotów szkolnych uczniowie wykonują Übung 2 w części Przeczytaj. Nauczyciel pyta, jakie nazwy przedmiotów uczniowie jeszcze znają i zapisuje podane przez nich wyrazy na tablicy.
b) Faza realizacyjna:
Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na tytuł tekstu w części Przeczytaj i zachęca ich do formułowania hipotez, o czym jest tekst. Propozycje uczniów omawiane są na forum.
Uczniowie czytają tekst i porównują swoje przypuszczenia z treścią tekstu.
Uczniowie pracują w parach, wyszukują słowa klucze i starają się sformułować główną myśl tekstu.
Następnie łączą się z inną parą i w grupie 4‑osobowej porównują wyniki swojej pracy. Na koniec poprawne rozwiązania omawiane są na forum.
Uczniowie analizują ilustrację interaktywną, poznają niemieckie nazwy ocen, ćwiczą wymowę i utrwalają te nazwy, wykonując Übung 1 i 2 z części Ilustracja interaktywna.
Uczniowie raz jeszcze czytają tekst z części Przeczytaj. Tym razem nauczyciel zwraca uwagę uczniów na przysłówki wartościujące. Uczniowie wykonują Übung 3 z części Przeczytaj, następnie w formie łańcucha (Kettenübung) zadają sobie pytania: Uczeń A: Welches Fach findest du schwer?. Uczeń B odpowiada, a następnie zwraca się do ucznia C, np.: Welches Fach findest du interessant?. Uczeń C odpowiada i zadaje pytanie uczniowi D itd.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują Aufgabe 6 z części Sprawdź się: układają pytania do wyróżnionych części zdania. Nauczyciel zapisuje te zdania na tablicy, aby były dobrze widoczne dla wszystkich. Następnie uczniowie ustawiają się w dwóch kręgach: zewnętrznym i wewnętrznym. Na sygnał nauczyciela uczniowie z kręgu zewnętrznego zadają swojemu stojącemu naprzeciwko rozmówcy pytania, np.: Was ist dein Lieblingsfach? Wie findest du Mathe/Deutsch/Bio...? Uczeń z kręgu wewnętrznego odpowiada. Na dźwięk dzwoneczka lub inny umówiony sygnał krąg zewnętrzny przesuwa się o jeden krok w prawo i uczniowie zadają pytania kolejnej osobie. Po trzech rundach następuje zmiana i osoby z kręgu wewnętrznego zadają pytania osobom z kręgu wewnętrznego (Karusselldiskussion).
Praca domowa:
Aby przygotować się do napisania maila na temat swoich ocen (Aufgabe 8 w części Sprawdź się), uczniowie wykonują Aufgabe 3 i 7: analizują typowe zwroty i strukturę maila. Swoje rozwiązania porównują z kluczem. Następnie wykonują pisemnie Aufgabe 8 w części Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej:
przed lekcją: można polecić uczniom zapoznanie się z nazwami ocen w języku niemieckim, co ułatwi im zapamiętanie tych wyrazów;
w trakcie lekcji: warto zainicjować krótką dyskusję na temat polskiego i niemieckiego systemu ocen, zapytać uczniów, który system bardziej im się podoba i dlaczego;
po lekcji: wykorzystanie jako pomoc w tworzeniu wypowiedzi pisemnej (e‑mail na temat ocen).
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0