Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Juwan

Przedmiot: Biologia

Temat: Fabryka komórek

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Komórka. Uczeń:
1) rozpoznaje elementy budowy komórki eukariotycznej na preparacie mikroskopowym, na mikrofotografii, rysunku lub na schemacie;
5) przedstawia budowę jądra komórkowego i jego rolę w funkcjonowaniu komórki;
6) opisuje lokalizację, budowę i funkcje rybosomów;
7) przedstawia błony wewnątrzkomórkowe jako zintegrowany system strukturalno‑funkcjonalny oraz określa jego rolę w kompartmentacji komórki;
8) opisuje budowę i funkcje mitochondriów.
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Komórka. Uczeń:
1) rozpoznaje elementy budowy komórki eukariotycznej na preparacie mikroskopowym, na mikrofotografii, rysunku lub na schemacie;
5) przedstawia budowę jądra komórkowego i jego rolę w funkcjonowaniu komórki;
6) opisuje budowę rybosomów, ich powstawanie oraz określa ich funkcję w komórce;
7) przedstawia błony wewnątrzkomórkowe jako zintegrowany system strukturalno‑funkcjonalny oraz określa jego rolę w kompartmentacji komórki;
8) opisuje budowę mitochondriów i plastydów ze szczególnym uwzględnieniem chloroplastów; dokonuje obserwacji mikroskopowych plastydów w materiale biologicznym;
10) wykazuje związek budowy ściany komórkowej z pełnioną funkcją oraz wskazuje grupy organizmów, u których ona występuje;
11) przedstawia znaczenie wakuoli w funkcjonowaniu komórki roślinnej;
12) przedstawia znaczenie cytoszkieletu w ruchu komórek, transporcie wewnątrzkomórkowym, podziałach komórkowych oraz stabilizacji struktury komórki; dokonuje obserwacji mikroskopowych ruchów cytoplazmy w komórkach roślinnych;
13) wykazuje różnice w budowie komórki prokariotycznej i eukariotycznej;
14) wykazuje różnice w budowie komórki roślinnej, grzybowej i zwierzęcej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Przedstawisz budowę komórki prokariotycznej i eukariotycznej.

  • Określisz funkcje poszczególnych elementów komórki prokariotycznej i eukariotycznej.

  • Wyjaśnisz, dlaczego w organizmie wielokomórkowym komórki należące do różnych tkanek istotnie różnią się między sobą.

  • Wykażesz związek między budową wyspecjalizowanej komórki zwierzęcej i roślinnej a funkcją, którą pełni.

  • Rozwiążesz interaktywny quiz, sprawdzający wiedzę na temat wybranych rodzajów komórek.

  • Skonstruujesz modele komórek zwierzęcych i roślinnych przy użyciu dostępnego zestawu struktur komórkowych na podstawie ich funkcji w organizmie wielokomórkowym.

  • Uzasadnisz słuszność porównania komórek do swoistych fabryk.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • gra dydaktyczna;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • analiza grafiki interaktywnej;

  • prezentacja;

  • mapa myśli.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • arkusze papieru, flamastry.

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.

  2. Troje chętnych uczniów przygotowuje krótkie prezentacje nt.: 1) komórek zwierzęcych, 2) komórek roślinnych i 3) komórek bakteryjnych. Prezentacje 1 i 2 powinny zawierać omówienie związku między budową wyspecjalizowanej komórki zwierzęcej i roślinnej a funkcją, którą pełni.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.

  2. Wybrani przed lekcją uczniowie prezentują efekty pracy w domu. Pozostali uczniowie zadają pytania prezentującym oraz uzupełniają informacje.

Faza realizacyjna:

  1. Mapa myśli. Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy. Każda z nich na podstawie przeczytanego materiału oraz prezentacji opracowuje mapę myśli na temat budowy i działania komórek. Grupy prezentują wyniki swojej pracy. Nauczyciel uzupełnia brakujące informacje, koryguje ewentualne błędy.

  2. Praca z multimedium („Gra edukacyjna”). Uczniowie dzielą się na zespoły i rozwiązują pytania quizowe, sprawdzając swoją wiedzę o różnych typach komórek. Nauczyciel wraz z uczniami określa zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi). Przeprowadzenie gry w klasie. Nauczyciel lub wybrany uczeń dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel ogłasza zwycięską drużynę.
    Następnie uczniowie układają własne pytanie quizowe dotyczące budowy komórek i dają je do rozwiązania swoim kolegom i koleżankom (polecenie nr 2).

  3. Praca z drugim multimedium („Grafika interaktywna”). Uczniowie, pracując indywidualnie, na podstawie grafiki interaktywnej sprawdzają swoją wiedzę na temat budowy komórek prokariotycznych i eukariotycznych. Wybierają rodzaj komórki, a następnie prawidłowo ją skonstruują, zaznaczając tylko te elementy, które zawiera.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie oceniają, czy udało im się zrealizować kryteria sukcesu sformułowane na początku lekcji.

Praca domowa:

  1. Wykonaj polecenie nr 2 z sekcji „Grafika interaktywna”.

Materiały pomocnicze:

  • Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.

  • „Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.

Dodatkowe wskazówki metodyczne:

  • Multimedium zamieszczone w sekcji „Gra edukacyjna” można wykorzystać w fazie wstępnej zajęć, w celu wzbudzenia zaciekawienia uczniów.