Numer e‑materiału: 2.6.14.5

Imię i nazwisko autora: Anna Bronz‑Wójcik

Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Die Generation Alpha / Pokolenie alfa

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom językowy A2+/B1

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność opowiadania o swoim pokoleniu, o jego wadach i zaletach

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
14) życie społeczne (np. wydarzenia i zjawiska społeczne).
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu;
6) układa informacje w określonym porządku;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymieni cechy charakterystyczne dla swojego pokolenia;

  • przedstawi różnice między swoim pokoleniem a pokoleniem swoich rodziców;

  • przeanalizuje, czy jego rówieśnicy należą do pokolenia alfa.

Cele motywacyjne:

  • opinie ucznia są ważnym elementem lekcji i wzajemnego porozumienia;

  • uczeń uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;

  • uczeń sam decyduje, o czym będzie pisał podczas lekcji.

Strategie uczenia się:

  • rozumienie informacji (czytanie tekstu w celu znalezienia określonych szczegółów);

  • korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;

  • odgadywanie znaczenia tekstu czytanego oraz katalogu interaktywnego;

  • centralizowanie procesu uczenia się (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi).

Metody i formy nauczania:

  • podająca – praca ze źródłem drukowanym/cyfrowym;

  • praktyczna – odpowiedzi na pytania, tworzenie opisu;

  • aktywizująca – burza mózgów;

  • programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (katalog interaktywny),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Na początku lekcji nauczyciel może zapisać na tablicy rok/lata urodzenia dzieci w klasie. Uczniowie, pracując w parach lub grupach, będą proszeni o podanie cech charakterystycznych dla ich rówieśników. Mogą one zostać zapisane na tablicy w formie asocjogramu wokół roku/lat urodzenia.

  • Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji wprowadzającej na temat ich pokolenia. Tekst zawiera zagadnienia, którymi uczniowie będą zajmować się podczas lekcji.

b) Faza realizacyjna:

  • Nauczyciel poleca, aby uczniowie przeczytali tekst w części Przeczytaj. Jest to rozmowa między Fabianem a Felixem na temat ich pokolenia oraz pokolenia ich rodziców. Podczas czytania uczniowie mogą podkreślać nowe słówka lub słówka związane z cechami charakterystycznymi dla obu pokoleń. Słowa te zostaną następnie przeczytane na głos i ewentualnie naniesione na tablicę.

  • Uczniowie czytają tekst, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.

  • Po przeczytaniu tekstu można uzupełnić asocjogram znajdujący się cały czas na tablicy.

  • Uczniowie wykonują polecenia do tekstu w części Przeczytaj, sprawdzające jego rozumienie:

    • określają, czy zdanie jest zgodne z treścią tekstu (Übung 1);

    • zaznaczają cechy charakterystyczne dla swojego pokolenia (Übung 2);

    • łączą części zdań z właściwym bezokolicznikiem (Übung 3).

  • Praca z multimedium. Uczniowie mają przed sobą katalog interaktywny, który zawiera szczegółowe informacje na temat zainteresowań, sposobów spędzania czasu wolnego, słabości, ulubionych sprzętów, idoli, cech charakteru, czynności wykonywanych na komputerze. Uczniowie oglądają materiał ilustracyjny do multimedium i w parach próbują podać słowa klucze, które opisują pokolenie alfa w przedstawionych na materiale ilustracyjnym sytuacjach. Następnie analizują informacje zawarte w tekstach do multimedium i rozwiązują ćwiczenia:

    • wskazują zdania prawdziwe i fałszywe (Übung 1);

    • łączą części zdań z właściwym bezokolicznikiem (Übung 2);

    • uzupełniają luki w zdaniach (Übung 3).

  • W zestawie ćwiczeń interaktywnych uczniowie:

    • rozwiązują krzyżówkę (Aufgabe 1);

    • grają w memory (Aufgabe 2);

    • łączą czasownik z jego opisem (Aufgabe 3);

    • przyporządkowują podane słowa lub zwroty do odpowiednich pojęć (Aufgabe 4);

    • dopasowują obrazek do pojęcia (Aufgabe 5);

    • uzupełniają luki w zdaniach (Aufgabe 6).

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie pracują w parach. Wykonując Aufgabe 8, przeprowadzają wywiad z koleżanką/kolegą, aby dowiedzieć się, czy jest ona/on typowym przedstawicielem swojego pokolenia. Zadają pytania, a następnie w kilku zdaniach opowiadają o koledze/koleżance. Swój opis mogą zaprezentować na forum.

Praca domowa

Uczeń w kilku zdaniach opisuje pozytywne strony pokolenia alfa (Aufgabe 7 w części Sprawdź się). Jest to rodzaj notatki/podsumowania zajęć.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowanie katalogu interaktywnego:

  • przed lekcją: nauczyciel prosi uczniów o zapisanie, z czym kojarzy im się ich pokolenie;

  • w trakcie lekcji: uczniowie w parach lub samodzielnie przechodzą przez kolejne etapy multimedium, poznając nowe słowa;

  • po lekcji: w ramach podsumowania można przygotować plakat prezentujący porównanie dwóch pokoleń lub lapbook skupiający się tylko na pokoleniu alfa.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec