Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Czynniki pozaprzyrodnicze lokalizacji przemysłu

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa II

PODSTAWA PROGRAMOWA

XI. Przemysł: czynniki lokalizacji, przemysł tradycyjny i zaawansowanych technologii, deindustrializacja i reindustrializacja, struktura produkcji energii i bilans energetyczny, zmiany wykorzystania poszczególnych źródeł energii, dylematy rozwoju energetyki jądrowej.

Uczeń:

1) wyjaśnia zmieniającą się rolę czynników lokalizacji przemysłu oraz ich wpływ na rozmieszczenie i rozwój wybranych jego działów.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • dokonuje podziału czynników pozaprzyrodniczych lokalizacji przemysłu na techniczno‑ekonomiczne i społeczno‑polityczne oraz wskazuje ich przykłady,

  • porównuje wpływ różnych uwarunkowań pozaprzyrodniczych na lokalizację zakładów wybranych gałęzi przemysłowych,

  • ocenia, które z uwarunkowań pozaprzyrodniczych mają największy wpływ na powstawanie i rozwój różnych działów przemysłowych w określonym miejscu,

  • planuje lokalizację wybranych zakładów przemysłowych w świetle czynników przyrodniczych i pozaprzyrodniczych.

Strategie: odwrócona klasa

Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, praca z e‑materiałem

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach (lub grupach), praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub/i tablety z dostępem do internetu), mapa świata, zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze

Bibliografia:

  • Fierla I. (red.), Geografia gospodarcza świata, PWE, Warszawa 2005.

  • Fierla I. (red.), 2001, Geografia gospodarcza Polski: praca zbiorowa, PWE, Warszawa 2001.

  • Wieloński A., Geografia przemysłu, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2005.

PRZEBIEG LEKCJI

Kilka lekcji wcześniej nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy. Prosi ich o przygotowanie informacji na temat czynników pozaprzyrodniczych lokalizacji przemysłu. Pierwsza grupa ma za zadanie opracować czynniki techniczno‑ekonomiczne, a druga - społeczno‑polityczne. Grupy mają również omówić wpływ tych czynników na lokalizację zakładów wybranych gałęzi przemysłowych. W tym celu nauczyciel poleca zapoznać się z niniejszym e‑materiałem, wskazanymi w scenariuszu materiałami źródłowymi oraz innymi źródłami informacji geograficznej.

Faza wprowadzająca

  • Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie stanu klasy, sprawdzenie obecności).

  • Dialog z uczniami mający na celu podsumowanie wiadomości na temat czynników przyrodniczych lokalizacji przemysłu.

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel rysuje na tablicy zalążek schematu podziału czynników pozaprzyrodniczych lokalizacji przemysłu. Chętni uczniowie podchodzą do tablicy i uzupełniają go.

  • Następnie nauczyciel prosi każdą grupę o charakterystykę przydzielonych im grup czynników pozaprzyrodniczych. Każdy zespół przedstawia jak największą ilość zgromadzonych informacji.

  • Po zakończeniu prezentacji uczniowie oraz nauczyciel włączają się do dyskusji, zgłaszając swoje uwagi. Nauczyciel dodatkowo czuwa nad merytorycznym przebiegiem zadania, weryfikuje informacje oraz wyjaśnia wszelkie zaistniałe wątpliwości.

  • Jedna osoba z każdego zespołu podaje pozostałym uczniom syntetyczną notatkę na temat wpływu różnych uwarunkowań pozaprzyrodniczych na lokalizację zakładów przemysłowych.

  • Nauczyciel wyświetla na tablicy zadania z bloku ćwiczeń interaktywnych. Wskazani uczniowie podchodzą do tablicy i rozwiązują kilka wybranych ćwiczeń.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez wyświetlenie na tablicy interaktywnej treści e‑materiału.

  • Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów i przypomina cele zajęć.

  • Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.

Praca domowa

  • Zadanie pracy domowej w postaci dokończenia ćwiczeń zawartych w e‑materiale.

  • Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji        (w przypadku blended‑learning).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Nauczyciel może w trakcie całej lekcji wyświetlać multimedium bazowe na tablicy interaktywnej.