Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Przywódcy współczesnych państw totalitarnych

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

zakres rozszerzony

V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.

Uczeń:

8) przedstawia założenia faszyzmu, nazizmu i komunizmu oraz dokonuje ich krytyki z punktu widzenia praw człowieka i demokracji.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie przedsiębiorczości;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje okoliczności przejmowania władzy przez dyktatorów;

  • ocenia wpływ na funkcjonowanie państwa i społeczeństwa charyzmatycznych jednostek;

  • porównuje sposób interpretowania teorii marksistowskiej w różnych kulturach.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • kształcenie wyprzedzające.

Metody i techniki nauczania:

  • odwrócona klasa;

  • konstruktywizm.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Na poprzedniej lekcji nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy, dobierając uczniów o różnym poziomie możliwości i różnych umiejętnościach. Każda z grup ma za zadanie zebrać informacje na temat prowadzonej polityki przywódców państw niedemokratycznych i przygotować prezentację multimedialną na jego temat.

2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

Faza realizacyjna

1. Nauczyciel prosi każdą z trzech grup o wybranie dwóch przedstawicieli, którzy prezentują efekty ich pracy. Uczniowie mogą posiłkować się prezentacją multimedialną zawartą w treści e‑materiału. Nauczyciel kontroluje wypowiedzi i stara się je uzupełniać.

2. Nauczyciel prosi klasę o wskazanie podobieństw i różnic między okolicznościami zdobycia i sprawowania władzy władzy przez poszczególne jednostki. Wnioski zostają zapisane na tablicy w formie tabeli.

Faza podsumowująca

1. Nauczyciel prosi uczniów o podsumowanie i ocenę wpływu takich rządów na gospodarkę i poziom życia obywateli.

2. Uczniowie dokonują oceny poziomu wolności osobistych i politycznych obywateli poszczególnych państw. Nauczyciel prosi wybraną osobę o podsumowanie.

Praca domowa:

Nauczyciel prosi uczniów, aby przygotowali krótki tekst, w którym porównają źródła sprawowania władzy przez trzech przywódców.

Materiały pomocnicze:

Wielki głód w Chinach – tragiczne skutki polityki Mao Zedonga, wp.p.

Kim Ir Sen, Z okazji 30. rocznicy utworzenia Partii Pracy Korei. Referat na jubileuszowym posiedzeniu poświęconym 30‑leciu Pracy Korei, 9 października 1975 roku, pl.wikiquote.org.

Idea Juche, krld.pl

NPK, Raport o „polach śmierci” Kim Dzong Una w Korei Północnej – egzekucje na targowiskach i w szkołach, wiadomosci.gazeta.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Prezentacja multimedialna może zostać wykorzystana do stworzenia mapy myśli na temat różnic i podobieństwa dla władzy charyzmatycznej sprawowanej w różnych krajach.