Dla nauczyciela
Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Przywódcy współczesnych państw totalitarnych
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
zakres rozszerzony
V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.
Uczeń:
8) przedstawia założenia faszyzmu, nazizmu i komunizmu oraz dokonuje ich krytyki z punktu widzenia praw człowieka i demokracji.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie przedsiębiorczości;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje okoliczności przejmowania władzy przez dyktatorów;
ocenia wpływ na funkcjonowanie państwa i społeczeństwa charyzmatycznych jednostek;
porównuje sposób interpretowania teorii marksistowskiej w różnych kulturach.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
kształcenie wyprzedzające.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
konstruktywizm.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Na poprzedniej lekcji nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy, dobierając uczniów o różnym poziomie możliwości i różnych umiejętnościach. Każda z grup ma za zadanie zebrać informacje na temat prowadzonej polityki przywódców państw niedemokratycznych i przygotować prezentację multimedialną na jego temat.
2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna
1. Nauczyciel prosi każdą z trzech grup o wybranie dwóch przedstawicieli, którzy prezentują efekty ich pracy. Uczniowie mogą posiłkować się prezentacją multimedialną zawartą w treści e‑materiału. Nauczyciel kontroluje wypowiedzi i stara się je uzupełniać.
2. Nauczyciel prosi klasę o wskazanie podobieństw i różnic między okolicznościami zdobycia i sprawowania władzy władzy przez poszczególne jednostki. Wnioski zostają zapisane na tablicy w formie tabeli.
Faza podsumowująca
1. Nauczyciel prosi uczniów o podsumowanie i ocenę wpływu takich rządów na gospodarkę i poziom życia obywateli.
2. Uczniowie dokonują oceny poziomu wolności osobistych i politycznych obywateli poszczególnych państw. Nauczyciel prosi wybraną osobę o podsumowanie.
Praca domowa:
Nauczyciel prosi uczniów, aby przygotowali krótki tekst, w którym porównają źródła sprawowania władzy przez trzech przywódców.
Materiały pomocnicze:
Wielki głód w Chinach – tragiczne skutki polityki Mao Zedonga, wp.p.
Kim Ir Sen, Z okazji 30. rocznicy utworzenia Partii Pracy Korei. Referat na jubileuszowym posiedzeniu poświęconym 30‑leciu Pracy Korei, 9 października 1975 roku, pl.wikiquote.org.
Idea Juche, krld.pl
NPK, Raport o „polach śmierci” Kim Dzong Una w Korei Północnej – egzekucje na targowiskach i w szkołach, wiadomosci.gazeta.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Prezentacja multimedialna może zostać wykorzystana do stworzenia mapy myśli na temat różnic i podobieństwa dla władzy charyzmatycznej sprawowanej w różnych krajach.