Numer e‑materiału: 2.7.4.2

Imię i nazwisko autora: Sylwia Puszczewicz

Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki

Temat zajęć: Was macht ein Arzt? / Co robi lekarz?

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom edukacyjny A2

Cel ogólny lekcji:

Rozwijanie i doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat popularnych zawodów i związanych z nimi czynności i obowiązków.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
4) praca (np. popularne zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, wybór zawodu);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
4) określa kontekst wypowiedzi (np. formę, czas, miejsce, sytuację, uczestników);
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:

Uczeń:

  • nazwie zawody i związane z nimi czynności;

  • opisze, kim chce zostać w przyszłości;

  • opowie o wybranym zawodzie.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • pracuje na autentycznych materiałach językowych;

  • sam decyduje, jakie informacje przedstawić;

  • uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata.

Strategie uczenia się:

  • rozumienie informacji, tj. czytanie tekstu w celu znalezienia określonych szczegółów;

  • indywidualne organizowanie wiedzy językowej, tj. robienie streszczeń i notatek;

  • dokonywanie świadomej analizy języka obcego - tłumaczenie słów.

Metody/techniki nauczania:

  • podająca – technika: wyjaśnianie;

  • programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (ilustracja interaktywna),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel prosi uczniów o podanie znanych słów do tematu „zawody i czynności”.

  • Uczniowie przygotowują w grupach mapy myśli ze słownictwem dotyczącym tematu zawody. Uczniowie z poszczególnych grup porównują swoje mapy myśli i ewentualnie uzupełniają je po obejrzeniu map myśli koleżanek i kolegów.

b) Faza realizacyjna:

  • Uczniowie czytają tekst z części Przeczytaj i wykonują ćwiczenie 1 i 2 znajdujące się pod tekstem.

  • Uczniowie samodzielnie zapoznają się z ilustracją interaktywną i wykonują Übung 1 i 2 pod nią.

  • Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na czasowniki, w których w 2 i 3 osobie liczby pojedynczej występuje przegłos. Uczniowie zapoznają się z Tipp zur Grammatik, a następnie wykonują Aufgabe 2, 3 i 5 z części Sprawdź się.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na pięć grup. Każda z grup losuje jedno zdjęcie spośród tych znajdujących się w Übung 3 (sekcja Przeczytaj) i Aufgabe 4 (sekcja Sprawdź się). Uczniowie przygotowują kolaże opisujące te zawody. Wykorzystują przy tym słownictwo poznane na lekcji. Mogą też uzupełniać informacje, korzystając ze słownika i Internetu. Nauczyciel obserwuje pracę w grupie. Motywuje uczniów, aby wszyscy włączali się do pracy.

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie prezentują na forum swój plakat i opowiadają o zawodach i związanych z nimi czynnościach. Należy zwrócić uwagę na to, aby każda osoba w grupie powiedziała chociaż jedno zdanie.

  • Uczniowie określają, jakie informacje były dla nich nowe, co było najtrudniejsze na lekcji, co planują powtórzyć.

Praca domowa:

  • Uczniowie wykonują Aufgabe 7 z części Sprawdź się.

  • Praca w parach. Uczniowie odwiedzają wybrane, wskazane przez nauczyciela strony internetowe, zawierające oferty pracy dla uczniów. Wyszukują dwa interesujące ogłoszenia o pracę dla młodzieży. Następnie w parach dyskutują, które z ogłoszeń zaprezentują całej grupie. Przygotowują prezentację ogłoszenia (wzorując się na Aufgabe 7 z części Sprawdź się). Opisują wymagania stawiane kandydatom, na czym polega praca, z kim należy się kontaktować. Uzasadniają swój wybór. Na kolejnych zajęciach prezentują wypowiedź przed klasą.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej:

  • przed lekcją: przygotowanie własnego słowniczka na podstawie tekstów zawartych w multimedium;

  • w trakcie lekcji: wykorzystanie ilustracji interaktywnej do prezentacji nowego słownictwa;

  • po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec