Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.7.4.2
Imię i nazwisko autora: Sylwia Puszczewicz
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Was macht ein Arzt? / Co robi lekarz?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom edukacyjny A2
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie i doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat popularnych zawodów i związanych z nimi czynności i obowiązków.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
nazwie zawody i związane z nimi czynności;
opisze, kim chce zostać w przyszłości;
opowie o wybranym zawodzie.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
pracuje na autentycznych materiałach językowych;
sam decyduje, jakie informacje przedstawić;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata.
Strategie uczenia się:
rozumienie informacji, tj. czytanie tekstu w celu znalezienia określonych szczegółów;
indywidualne organizowanie wiedzy językowej, tj. robienie streszczeń i notatek;
dokonywanie świadomej analizy języka obcego - tłumaczenie słów.
Metody/techniki nauczania:
podająca – technika: wyjaśnianie;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (ilustracja interaktywna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów o podanie znanych słów do tematu „zawody i czynności”.
Uczniowie przygotowują w grupach mapy myśli ze słownictwem dotyczącym tematu zawody. Uczniowie z poszczególnych grup porównują swoje mapy myśli i ewentualnie uzupełniają je po obejrzeniu map myśli koleżanek i kolegów.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst z części Przeczytaj i wykonują ćwiczenie 1 i 2 znajdujące się pod tekstem.
Uczniowie samodzielnie zapoznają się z ilustracją interaktywną i wykonują Übung 1 i 2 pod nią.
Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na czasowniki, w których w 2 i 3 osobie liczby pojedynczej występuje przegłos. Uczniowie zapoznają się z Tipp zur Grammatik, a następnie wykonują Aufgabe 2, 3 i 5 z części Sprawdź się.
Nauczyciel dzieli uczniów na pięć grup. Każda z grup losuje jedno zdjęcie spośród tych znajdujących się w Übung 3 (sekcja Przeczytaj) i Aufgabe 4 (sekcja Sprawdź się). Uczniowie przygotowują kolaże opisujące te zawody. Wykorzystują przy tym słownictwo poznane na lekcji. Mogą też uzupełniać informacje, korzystając ze słownika i Internetu. Nauczyciel obserwuje pracę w grupie. Motywuje uczniów, aby wszyscy włączali się do pracy.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie prezentują na forum swój plakat i opowiadają o zawodach i związanych z nimi czynnościach. Należy zwrócić uwagę na to, aby każda osoba w grupie powiedziała chociaż jedno zdanie.
Uczniowie określają, jakie informacje były dla nich nowe, co było najtrudniejsze na lekcji, co planują powtórzyć.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Aufgabe 7 z części Sprawdź się.
Praca w parach. Uczniowie odwiedzają wybrane, wskazane przez nauczyciela strony internetowe, zawierające oferty pracy dla uczniów. Wyszukują dwa interesujące ogłoszenia o pracę dla młodzieży. Następnie w parach dyskutują, które z ogłoszeń zaprezentują całej grupie. Przygotowują prezentację ogłoszenia (wzorując się na Aufgabe 7 z części Sprawdź się). Opisują wymagania stawiane kandydatom, na czym polega praca, z kim należy się kontaktować. Uzasadniają swój wybór. Na kolejnych zajęciach prezentują wypowiedź przed klasą.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej:
przed lekcją: przygotowanie własnego słowniczka na podstawie tekstów zawartych w multimedium;
w trakcie lekcji: wykorzystanie ilustracji interaktywnej do prezentacji nowego słownictwa;
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0