Autorka e‑materiału: Marta Mrozik

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Opracowanie metodyczne: Paulina Andruszkiewicz‑Glińska, Paulina Marchlik

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: A Day at the Swimming Pool / Dzień na basenie 

Grupa docelowa: klasa 3 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Treści nauczania – wymagania szczegółowe 1.4, 1.5, 1.8, 2.2, 2.3, 3.1, 3.2, 5.2, 7, 8.1, 11

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń opisuje, co robi ratownik/ratowniczka na basenie.

  2. Uczeń wymienia nakazy i zakazy dotyczące zachowania na basenie.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń wzbogaca słownictwo dotyczące opisywania pracy różnych osób.

  2. Uczeń rozwija świadomość bezpiecznego spędzania czasu na basenie.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu, błąd jako narzędzie metodyczne)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konstruktywizm

  4. konektywizm

  5. metoda podająca (praca z tekstem/nagraniem, wyjaśnienie)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (ćwiczenia ruchowe/polisensoryczne, zabawa dydaktyczna)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca całego zespołu klasowego

  3. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

Na początku lekcji nauczyciel wyjaśnia uczniom zasady zabawy: będzie podawał różne wyrazy, np.: swimsuit, flip‑flops, swim, a osoby, które wiedzą, co one oznaczają, pokazują ten wyraz za pomocą dowolnych gestów. Jeśli uczniowie nie znają wyrazu, nauczyciel sam go pokazuje, a oni podają właściwy wyraz po polsku. Za każdym razem nauczyciel zapisuje wyraz na tablicy, a uczniowie głośno powtarzają. Na koniec nauczyciel pyta, z czym kojarzą się uczniom wszystkie podawane wyrazy.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy ilustrację z Exercise 1 (Przeczytaj). Ochotnicy podchodzą do tablicy i odtwarzają kolejne nagrania, a pozostali powtarzają chórem.

  2. Nauczyciel wyświetla na tablicy historyjkę (Przeczytaj) i odtwarza nagranie, a uczniowie śledzą wzrokiem tekst na tablicy multimedialnej lub na urządzeniach mobilnych. Następnie, odtwarza nagrania ponownie, tym razem zatrzymując je po kluczowych zdaniach i prosząc uczniów o powtórzenie.

  3. Nauczyciel odczytuje po kolei czasowniki z Exercise 2 (Przeczytaj). Po każdym wyrazie zawiesza głos, a uczniowie wybierają rzeczownik, którym należy uzupełnić zwrot. Następnie powtarzają całe sformułowanie i pokazują je gestami.

  4. Nauczyciel prosi uczniów, żeby powiedzieli, jakie zasady (nakazy i zakazy) obowiązują na basenie. Następnie wyświetla Exercise 3 (Przeczytaj), a ochotnicy podchodzą do tablicy i przeciągają w luki odpowiednie wyrazy.

  5. Nauczyciel wyświetla Exercise 1 (Ilustracja interaktywna). Uczniowie najpierw wpisują wyrazy w luki na urządzeniach mobilnych, a następnie na głos literują kolejne wyrazy nauczycielowi, który jest zapisuje na tablicy.

  6. Nauczyciel odtwarza kolejne nagrania z ilustracji interaktywnej. Po każdym robi pauzę, a uczniowie powtarzają zdanie.

  7. Uczniowie w parach wykonują Exercise 2 (Ilustracja interaktywna). Ochotnicy podchodzą do tablicy i przenoszą rozwiązanie.

  8. Nauczyciel odtwarza nagrania z Exercise 3 (Ilustracja interaktywna), a uczniowie wspólnie decydują, który obrazek pasuje do odtworzonej w nagraniu zasady (nakazu lub zakazu). Zaznaczają w parach odpowiednie ikony na urządzeniach mobilnych, a następnie ochotnicy nanoszą rozwiązanie poszczególnych podpunktów zadania na tablicę.

  • Podczas realizacji poszczególnych ćwiczeń nauczyciel powinien dostosować tempo ich wykonywania do indywidualnych potrzeb uczniów. Uczniowie, którzy szybciej wykonali ćwiczenie, mogą pomóc koledze/koleżance pracującemu/pracującej wolniej.

Faza podsumowująca:

W ramach podsumowania nauczyciel wybiera osoby, którym wręcza kartki z zapisanymi zasadami zachowania się na basenie. Uczniowie grają w kalambury rysunkowe – wybrani rysują hasło, a reszta klasy je zgaduje.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują Exercise 1–3 (Sprawdź się). Rozwiązania zadań nauczyciel sprawdza na początku następnych zajęć.

Materiały pomocnicze: Kartki do kalamburów.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Po zapoznaniu się z ilustracją uczniowie w parach wymyślają jeszcze jedną, dodatkową zasadę, która powinna obowiązywać na basenie. Zapisują ją i wykonują do niej odpowiedni piktogram.