Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.5.3.5
Imię i nazwisko autora: Małgorzata Bubik
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Mein Lieblingsfach / Mój ulubiony przedmiot
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa V, poziom językowy A1+
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wyrażania opinii na temat przedmiotów szkolnych
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
nazwie przedmioty szkolne;
wyrazi swoją opinię na temat przedmiotów szkolnych;
napisze komentarz na blogu.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;
odgadywanie znaczeń z wykorzystaniem wskazówek i sugestii językowych;
automotywacja i zachęcanie siebie do działania.
Metody i formy nauczania:
podająca – praca ze źródłem drukowanym, wyjaśnianie użycia i odmiany czasownika;
eksponująca – ćwiczenia przedmiotowe;
praktyczna – metoda aktywizująca, gry dydaktyczne, speed‑dating;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca na forum.
Środki dydaktyczne:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (gra edukacyjna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu w części Wprowadzenie, a następnie prowadzi krótką dyskusję na temat ulubionych przedmiotów szkolnych. Nauczyciel nawiązuje do informacji zawartych we Wprowadzeniu i pyta: Was ist euch in der Schule wichtiger: Freunde treffen oder das Lernen? Uczniowie mogą zgłaszać swoje preferencje poprzez podniesienie ręki. Nauczyciel zapisuje na tablicy klasową statystykę.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie analizują statystykę z części Przeczytaj. Następnie wykonują Übung 1 z części Przeczytaj, aby sprawdzić poziom zrozumienia informacji zawartych w statystyce (uzupełniają tekst nazwami przedmiotów szkolnych w języku niemieckim).
Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na czasownik mögen. Na podstawie kontekstu w Übung 1 starają się oni odgadnąć jego znaczenie. Następnie uczniowie zapoznają się z Tipp zur Grammatik i odmianą czasownika mögen. Uczniowie wykonują Übung 2 i 3 w części Przeczytaj: wybierają właściwe formy czasownika mögen oraz łączą zdania w języku niemieckim z ich polskimi odpowiednikami.
Do utrwalenia odmiany czasownika mögen uczniowie wykorzystują Aufgabe 1, 2, 3 i 4 w części Sprawdź się: rozwiązują krzyżówkę, na podstawie wysłuchanego nagrania łączą ze sobą fragmenty zdań i uzupełniają treść rozmowy oraz układają zdania z podanych elementów.
Uczniowie grają w grę edukacyjną i wykonują Übung 1, 2 i 3 w części Gra edukacyjna: dopasowują zdania w języku niemieckim do ich tłumaczeń, układają zdania z podanych elementów oraz uzupełniają tabelę brakującymi wyrazami.
Uczniowie w parach wykonują Aufgabe 5 i 6 w części Sprawdź się: dopasowują zdania do kategorii oraz łączą nazwy przedmiotów szkolnych w języku niemieckim z ich polskimi odpowiednikami. Ćwiczenia stanowią przygotowanie do produkcji językowej.
c) Faza podsumowująca:
Zadaniem każdego ucznia jest zapytanie przynajmniej trzech osób w klasie o lubiane przedmioty szkolne, np. Magst du Deutsch? Magst du Mathe?, i zanotowanie ich odpowiedzi (technika speed‑dating). Na koniec przeprowadza się porównanie na forum klasy: Welche Fächer mögen die Schüler am meisten/am wenigsten?.
Praca domowa
Uczniowie wykonują Aufgabe 7 i 8 z części Sprawdź się, wykorzystując informacje uzyskane podczas zadawania pytań w klasie: piszą komentarz do wpisu na blogu na temat swoich ulubionych przedmiotów szkolnych oraz przygotowują pisemną wypowiedź o lubianych i nielubianych przedmiotach szkolnych kolegów z klasy.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania gry edukacyjnej:
przed lekcją: nauczyciel może zachęcić uczniów, aby zagrali w grę edukacyjną w domu; przed przystąpieniem do grania powinni oni zapoznać się z Tipp zur Grammatik w części Przeczytaj;
w trakcie lekcji: gra edukacyjna będzie stanowiła atrakcyjną formę ćwiczenia odmiany czasownika mögen;
po lekcji: powtórzenie materiału leksykalnego i gramatycznego w formie zabawy będzie dla uczniów bardziej motywujące.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0