Numer e‑materiału: 2.7.9.5

Imię i nazwisko autora: Aleksandra Łyp‑Bielecka

Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki

Temat zajęć: Österreich – das Land von Wolfgang Amadeus Mozart / Austria – kraj Wolfganga Amadeusza Mozarta

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, sugerowany poziom edukacyjny A2+/B1

Cel ogólny lekcji: Umiejętność opisywania życiorysu.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1) człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • uporządkuje wiedzę o jednym z najsławniejszych kompozytorów;

  • opowie o atrakcjach turystycznych, związanych z Mozartem;

  • zaplanuje wycieczkę śladami Mozarta.

Cele motywacyjne:

  • tworzenie i wykorzystywanie takich zadań językowych, które będą stanowiły ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;

  • wykorzystywanie autentycznych materiałów źródłowych (zdjęć, tekstów), w tym z użyciem narzędzi związanych z technologiami informacyjno‑komunikacyjnymi, takich jak np. tablice interaktywne z oprogramowaniem, urządzenia mobilne.

Strategie uczenia się:

  • używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, tworzenie ilustracji);

  • ćwiczenie (wymowy i pisowni);

  • rozumienie informacji (czytanie tekstu w celu znalezienia określonych szczegółów);

  • korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka takich jak słowniki czy Internet;

  • centralizowanie procesu uczenia (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi);

  • automotywacja i zachęcenie do działania (stwierdzenia o sobie „uczenie niemieckiego sprawia mi dużą przyjemność”);

  • współpraca z innymi osobami (współpraca z kolegami na tym samym poziomie).

Metody/techniki nauczania:

  • podająca – praca ze źródłem drukowanym, wyjaśnianie;

  • kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – z użyciem komputera.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • plenum.

Środki dydaktyczne:

  • komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (gra dydaktyczna),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel wyświetla fotografię kulek Mozarta i pyta uczniów, z kim kojarzą słodycze na zdjęciu. Następnie w formie „burzy mózgów” zbiera od uczniów informacje na temat Mozarta. Zapisuje je na tablicy w formie asocjogramu.

b) Faza realizacyjna:

  • Uczniowie zapoznają się z tekstem w części Przeczytaj. Następnie rozwiązują Übung 1‑3 z części Przeczytaj - na podstawie tekstu decydują, czy zdania są prawdziwe, czy fałszywe (Übung 1), układają w kolejności chronologicznej życiorys Mozarta (Übung 2) oraz uzupełniają zdania poprawną formą czasownika (Übung 3).

  • Nauczyciel przedstawia zasady gry. Uczniowie grają w grę w części Gra dydaktyczna oraz rozwiązują ćwiczenia - łączą pasujące do siebie fragmenty zdań (Übung 1), zaznaczają, które zdania związane z Mozartem są prawdziwe (Übung 2), dopasowują elementy do kategorii (Übung 3).

  • Uczniowie łączą się w pary (najlepiej inaczej niż zwyczajowo siedzą w ławkach) i przygotowują wywiad z Mozartem: jeden z uczniów wciela się w kompozytora, drugi w dziennikarza.

  • Wywiad powinien składać się z minimum 5‑7 pytań i odpowiedzi, może zostać przeprowadzony w formie ustnej bądź pisemnej. Następnie uczniowie prezentują dialogi na forum klasy.

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie utrwalają nowo poznane słownictwo i formy gramatyczne (użycie czasu przeszłego Präteritum) oraz ćwiczą użycie języka w kontekstach zbliżonych do realnych sytuacji komunikacyjnych poprzez wykonywanie zadań otwartych. Mają dzięki temu okazję do wykazania się zdobytą wiedzą.

Praca domowa:

W ramach zadania domowego uczniowie wykonują Aufgabe 8 w części Sprawdź się. Następnie prezentują wyniki swojej pracy na forum klasy.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania gry dydaktycznej:

  • przed lekcją: nauczyciel prosi uczniów, aby w różnych źródłach wiedzy znaleźli informacje dotyczące życia i twórczości Mozarta;

  • w trakcie lekcji: wykorzystanie przykładów z gry do rozmowy na temat życia i twórczości Mozarta;

  • po lekcji: powtórzenie słownictwa związanego z pisaniem życiorysu; uczniowie mogą przygotować fiszki z wyrazami lub zwrotami, które sprawiły im trudności podczas gry; następnie uczniowie mogą sprawdzić stopień opanowania słownictwa, grając ponownie w grę.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec