Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.7.9.5
Imię i nazwisko autora: Aleksandra Łyp‑Bielecka
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Österreich – das Land von Wolfgang Amadeus Mozart / Austria – kraj Wolfganga Amadeusza Mozarta
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, sugerowany poziom edukacyjny A2+/B1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność opisywania życiorysu.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
uporządkuje wiedzę o jednym z najsławniejszych kompozytorów;
opowie o atrakcjach turystycznych, związanych z Mozartem;
zaplanuje wycieczkę śladami Mozarta.
Cele motywacyjne:
tworzenie i wykorzystywanie takich zadań językowych, które będą stanowiły ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
wykorzystywanie autentycznych materiałów źródłowych (zdjęć, tekstów), w tym z użyciem narzędzi związanych z technologiami informacyjno‑komunikacyjnymi, takich jak np. tablice interaktywne z oprogramowaniem, urządzenia mobilne.
Strategie uczenia się:
używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, tworzenie ilustracji);
ćwiczenie (wymowy i pisowni);
rozumienie informacji (czytanie tekstu w celu znalezienia określonych szczegółów);
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka takich jak słowniki czy Internet;
centralizowanie procesu uczenia (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi);
automotywacja i zachęcenie do działania (stwierdzenia o sobie „uczenie niemieckiego sprawia mi dużą przyjemność”);
współpraca z innymi osobami (współpraca z kolegami na tym samym poziomie).
Metody/techniki nauczania:
podająca – praca ze źródłem drukowanym, wyjaśnianie;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
plenum.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (gra dydaktyczna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla fotografię kulek Mozarta i pyta uczniów, z kim kojarzą słodycze na zdjęciu. Następnie w formie „burzy mózgów” zbiera od uczniów informacje na temat Mozarta. Zapisuje je na tablicy w formie asocjogramu.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z tekstem w części Przeczytaj. Następnie rozwiązują Übung 1‑3 z części Przeczytaj - na podstawie tekstu decydują, czy zdania są prawdziwe, czy fałszywe (Übung 1), układają w kolejności chronologicznej życiorys Mozarta (Übung 2) oraz uzupełniają zdania poprawną formą czasownika (Übung 3).
Nauczyciel przedstawia zasady gry. Uczniowie grają w grę w części Gra dydaktyczna oraz rozwiązują ćwiczenia - łączą pasujące do siebie fragmenty zdań (Übung 1), zaznaczają, które zdania związane z Mozartem są prawdziwe (Übung 2), dopasowują elementy do kategorii (Übung 3).
Uczniowie łączą się w pary (najlepiej inaczej niż zwyczajowo siedzą w ławkach) i przygotowują wywiad z Mozartem: jeden z uczniów wciela się w kompozytora, drugi w dziennikarza.
Wywiad powinien składać się z minimum 5‑7 pytań i odpowiedzi, może zostać przeprowadzony w formie ustnej bądź pisemnej. Następnie uczniowie prezentują dialogi na forum klasy.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie utrwalają nowo poznane słownictwo i formy gramatyczne (użycie czasu przeszłego Präteritum) oraz ćwiczą użycie języka w kontekstach zbliżonych do realnych sytuacji komunikacyjnych poprzez wykonywanie zadań otwartych. Mają dzięki temu okazję do wykazania się zdobytą wiedzą.
Praca domowa:
W ramach zadania domowego uczniowie wykonują Aufgabe 8 w części Sprawdź się. Następnie prezentują wyniki swojej pracy na forum klasy.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania gry dydaktycznej:
przed lekcją: nauczyciel prosi uczniów, aby w różnych źródłach wiedzy znaleźli informacje dotyczące życia i twórczości Mozarta;
w trakcie lekcji: wykorzystanie przykładów z gry do rozmowy na temat życia i twórczości Mozarta;
po lekcji: powtórzenie słownictwa związanego z pisaniem życiorysu; uczniowie mogą przygotować fiszki z wyrazami lub zwrotami, które sprawiły im trudności podczas gry; następnie uczniowie mogą sprawdzić stopień opanowania słownictwa, grając ponownie w grę.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0